I en ledare i idag nyheter den 18 december skriver Jenny Wennberg om Försäkringskassans arbete mot bidragsfusk. I texten jämför hon Försäkringskassan-anställda med nazister och tycker sig ha hittat bevis för att myndigheten är kvinnohatande och klasshatande.
Jag förstår att man som ledarskribent vill överdriva för att uppnå effekt, men jag undrar om idag nyheter själva tycker att man tar det lite för långt här?
Brottsligheten inom socialförsäkringen är omfattande. Våra gemensamma skattepengar går inte bara till de som behöver och har rätt till det utan också felaktigt till till exempel föräldrar som lämnar felaktiga uppgifter och grovt kriminella som sifonerar pengarna ut ur landet.
Varje år försvinner miljarder kronor i fel fickor. Försäkringskassan har ett stort ansvar att se till att skattemedel går till rätt saker och för att göra detta så effektivt som möjligt använder Försäkringskassan riskprofiler.
Är det diskriminering att flaggas av en riskprofil? Nej, det är det inte. Försäkringskassan väljer inte ut personer för kontroll utifrån till exempel kön eller etnicitet, utan våra system sorterar utifrån historisk data och beteende. Så vi väljer inte ut människor på grund av vem de är.
Och vidare: att bli flaggad av systemet betyder inte att en kontrollutredning startar – det innebär att en person tittar på ens ärende och ser om något har gått fel. En stor fördel med systemet är att oavsiktliga fel kan korrigeras.
Försäkringskassans verksamhet styrs av lagstiftning och bygger självklart på lagstiftning, inklusive diskrimineringslagstiftning.
Försäkringskassans handläggare har en utmanande uppgift att hantera personliga ärenden och behöver också ibland lämna negativa meddelanden till människor. Risken att de utsätts för hot och trakasserier är stor och den minskar inte av konfliktdrivna texter i sociala och traditionella medier.
Vi ser helst att debatten om bidragsbrott sker utan överdrifter och svepande generaliseringar. Det är mycket beklagligt att idag nyheter väljer att förtala Försäkringskassans handläggare. Att lyfta fram ett fåtal anställdas hänsynslösa vadslagning – en händelse som Försäkringskassan omedelbart tog avstånd från – och göra denna representant för en hel organisation är inte värdigt.
Sten Eriksson, kommunikationsdirektör, Försäkringskassan
LÄS MER: Försäkringskassan tror att det är ledarsidan som är problemet