Ulla-Lena Lindqvist äger sin sommarstuga i Vidjaområdet, utanför Stockholm, sedan 2013. En plats hon beskriver som sitt paradis, som Mitt i Stockholm rapporterat om tidigare.
– Jag har tillbringat alla somrar där, och jag har haft det väldigt mysigt och skönt, säger hon.
Med förra sommaren förändrades allt.
– Jag upptäckte plötsligt att jag började få mail adresserad till andra personer på min adress. Sedan såg jag att jag hade tre personer skrivna där.
“I slutändan var det totalt 90 personer”
Ulla-Lena Lindqvist ringde till Skatteverket som förklarade att hon skulle skicka tillbaka posten till avsändaren. Hon polisanmälde också händelsen. Men Lindqvist fick upprepa samma procedur om och om igen eftersom det hela tiden dykte upp nya namn.
– I slutändan var det totalt 90 personer som skrevs på adressen.
Ulla-Lena måste ringa Skatteverket varje gång ett nytt namn dyker upp. Om hon hade blivit skriven till adressen i Vidja hade hon kunnat gå in på hemsidan och anmält varje ny person. Och det går bara att spärra adressen där du själv är skriven.
Till sist tog Ulla-Lena Lindqvist bort sin adress från brevlådan – men det hjälpte inte.
Vill att myndigheter ska agera: Någon ska reagera
I september skickade Skatteverket ut ett papper med 88 namn. Hon skulle bocka för ja eller nej för om personerna bodde på adressen.
– Man blir mentalt trött av det här, jag orkar inte gå ut och titta varje vecka.
Hon berättar också att hon hade planer på att sälja.
– Men samtidigt är det inte jag som har gjort något, det är andra som gör det.
Nu vill hon att myndigheter tar detta på allvar.
– För jag känner att det är något som är väldigt organiserat. Det finns även post från olika myndigheter adresserad till alla dessa personer. Om jag återkommer och skriver att folket inte bor här borde någon reagera på något sätt.
Skatteverket: Här har vi missat
Tobias Wijk, som är verksamhetsexpert på Skatteverket, säger att Ulla-Lena Lindqvist har gjort helt rätt. Han förklarar dock att personerna inte har registrerat sig på adressen, utan har registrerat den som en kontaktadress – vilket gör att de vill kunna nås via adressen.
Det som har försvårat Skatteverkets arbete är att någon har svarat på posten som skickats till adressen som visar att kommunikation per post har fungerat.
– Det är 90 personer som har lämnat den här kontaktadressen till henne. Det är något som vi ändå borde ha reagerat på. Är det här rimligt?, säger Tobias Wijk.
Wijk säger att man ska returnera posten och vara tydlig med att det är felaktig information och att personerna inte går att nå på adressen. Då kan Skatteverket ta bort dem och ibland även dra in samordningsnumret. Det sänder en signal till myndigheterna att vara extra uppmärksamma och kontrollera uppgifterna noggrant.
– Här har vi missat, hon ska inte behöva lida på det sättet. Vi måste förbättra vår hantering helt enkelt, och vi har den typen av brister.