Plötsligt kunde inte Josefine Roos använda sina konton.
Banken hade blockerat henne på grund av misstänkta bedrägliga betalningar.
Under ett halvår fick hon inte svar på en enda fråga, men en dag kom beskedet från Swedbank – vi vill inte ha dig som kund längre.
– Du står där, du har små barn, du kan inte köpa mat, du kan inte betala dina räkningar, säger Josefine Roos.
Bankerna tvingas arbeta mot penningtvätt och finansiering av terrorism. En av åtgärderna kan vara att låsa en konsuments konto om banken har oro över olika transaktioner.
Att banker låser bankkonton åt sina kunder är ett av de vanligaste klagomålen som kommer in till Konsumenternas bank- och finansbyrå.
Josefine Roos från Marks kommun är en av dem som en dag inte längre kunde komma åt sina pengar på Swedbank.
– Du står där, du har små barn, du kan inte köpa mat, du kan inte betala dina räkningar. Man får absolut inget svar tillbaka när man försöker kolla vad som har hänt och vad det bygger på. Det enda du får är att: “du måste vänta på ett beslut som alla andra.”
Fem transaktioner
Totalt handlar det om fem transaktioner på totalt 14 800 kronor som banken ansett som misstänkta. Fyra swishar är från Josefine Roos partner och en utbetalning är från köp-och-sälj-appen Vinted. Hon fick tio dagar på sig att förklara vad det handlade om.
– Det finns räkningar och sånt. Det är inga konstiga transaktioner och allt är markerat med vad det går för. Lägger du ihop våra swishar varje månad, även om det rör sig om små summor, är det i stort sett alltid samma summa varje månad.
Efter att ha inte kunnat använda sitt konto på ett halvår hade hon fortfarande inte fått något svar från Swedbank. Flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett nytt konto hos en annan bank.
Den norska bank- og finansbyrån får ofta klagomål från konsumenter som har fått sina konton frysta.
– Vi kan konstatera att utifrån de klagomål som kommer till oss här på Konsumenternas bank- och finansverk har uppsagda betalkonton varit det vanligaste klagomålet de senaste åren, vid sidan av olika typer av bedrägerier. Och det senaste året har det också växt till ganska många klagomål där man inte formellt sagt upp ännu, säger Fredrik Nordquist, jurist på Konsumentbanks- och finansrådet.
Spärrat bank-ID
Några dagar efter att idag nyheter började ställa frågor till banken fick hon besked om att banken sagt upp henne som kund och Swedbank har även spärrat hennes bank-id i ett år. Men trots misstankarna har ingen polisanmälan upprättats.
– Jag behöver ett bank-ID. Jag behöver kunna göra ett schema för hur mina barn ska gå på dagis, jag behöver kunna logga in på apoteket och beställa hemmedicin till exempel. Du behöver det jäkla bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan den.
Swedbank har tackat nej till en intervju med idag nyheter. I ett mejl uppmanar bankens pressansvarige Josefine Roos att överklaga beslutet till Swedbanks kundombudsman.
Är det inte bra att bankerna arbetar mot penningtvätt och terrorism?
– Absolut, det är fullt förståeligt. Men ska människor som faktiskt gör rätt för sig själva och visar att ryggen är fri drabbas då?