Efter årsskiftet blir Bromma flygplats ett blödande ekonomiskt sår i den statliga flygplatsägaren Swedavias räkenskaper. I DN har företagets vd Jonas Abrahamsson varnat för att det på sikt finns risk att hämma nödvändiga investeringar på Arlanda. Förlusterna på Bromma ska täckas med vinsten från Arlanda.
Stockholms Handelskammare instämmer i resonemanget.
– Pengar som skulle kunna läggas på Arlanda för att få ordning på den flygplatsen måste läggas på Bromma, som knappt används, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.
Därför vill också Swedavia som Handelskammaren att regeringen agerar snabbt på Bromma. Men beskedet från infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) är ett annat.
– Det är lätt att riskera att fatta förhastade beslut – att lägga ner eller ändra inriktning – men det är svårt, för att inte säga helt omöjligt, att återta så viktig infrastruktur, sa han till DN på torsdagen.
Swedavia måste höja sina passageraravgifter för att täcka en del av de framtida förlusterna. Om det är rimligt att andra betalar för Brommas förluster vill ministern inte svara på.
– Den frågan har väckts för tidigt. Det ska analyseras utifrån hur Bromma flygplats ska hanteras i den nya framväxande situationen. Vi återkommer när analysen är klar, sa han.
Carl Bergkvist reagerar starkt på det uttalandet.
– Frågan är akut. Därför tror jag att många kommer att bli förbannade över ministerns besked. Vi uppfattar det som nonchalant från regeringens och Tidöpartiernas sida att man inte försöker komma snabbt framåt, säger Carl Bergkvist.
Han rekommenderar att Bromma lyfts ur Swedavias konton och blir ett eget bolag, tills regeringen har bestämt vad man vill göra med flygplatsen.
– Då stryper man inte Arlanda utan flygplatsen får möjlighet att växa, säger Carl Bergkvist.
Han efterlyser också att regeringen skyndar på förhandlingarna med Arlandabanan som driver snabbtåget till flygplatsen så att tågresorna blir billigare.
– Sedan måste kapaciteten utökas även på Arlanda för affärsflyget, som just nu finns på Bromma.
Affärsflyg, såväl som ambulansflyg, finns kvar på Bromma efter årsskiftet. Samt vanlig linje till och från Trollhättan-Vänersborg.
Läs mer:
Kravet till regeringen från Swedavias vd: Påskynda beslutet om Brommas framtid
Regeringen: Ingen snabb nedläggning av Bromma
Efter årsskiftet blir Bromma flygplats ett blödande ekonomiskt sår i den statliga flygplatsägaren Swedavias räkenskaper. I DN har företagets vd Jonas Abrahamsson varnat för att det på sikt finns risk att hämma nödvändiga investeringar på Arlanda. Förlusterna på Bromma ska täckas med vinsten från Arlanda.
Stockholms Handelskammare instämmer i resonemanget.
– Pengar som skulle kunna läggas på Arlanda för att få ordning på den flygplatsen måste läggas på Bromma, som knappt används, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.
Därför vill också Swedavia som Handelskammaren att regeringen agerar snabbt på Bromma. Men beskedet från infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) är ett annat.
– Det är lätt att riskera att fatta förhastade beslut – att lägga ner eller ändra inriktning – men det är svårt, för att inte säga helt omöjligt, att återta så viktig infrastruktur, sa han till DN på torsdagen.
Swedavia måste höja sina passageraravgifter för att täcka en del av de framtida förlusterna. Om det är rimligt att andra betalar för Brommas förluster vill ministern inte svara på.
– Den frågan har väckts för tidigt. Det ska analyseras utifrån hur Bromma flygplats ska hanteras i den nya framväxande situationen. Vi återkommer när analysen är klar, sa han.
Carl Bergkvist reagerar starkt på det uttalandet.
– Frågan är akut. Därför tror jag att många kommer att bli förbannade över ministerns besked. Vi uppfattar det som nonchalant från regeringens och Tidöpartiernas sida att man inte försöker komma snabbt framåt, säger Carl Bergkvist.
Han rekommenderar att Bromma lyfts ur Swedavias konton och blir ett eget bolag, tills regeringen har bestämt vad man vill göra med flygplatsen.
– Då stryper man inte Arlanda utan flygplatsen får möjlighet att växa, säger Carl Bergkvist.
Han efterlyser också att regeringen skyndar på förhandlingarna med Arlandabanan som driver snabbtåget till flygplatsen så att tågresorna blir billigare.
– Sedan måste kapaciteten utökas även på Arlanda för affärsflyget, som just nu finns på Bromma.
Affärsflyg, såväl som ambulansflyg, finns kvar på Bromma efter årsskiftet. Samt vanlig linje till och från Trollhättan-Vänersborg.
Läs mer:
Kravet till regeringen från Swedavias vd: Påskynda beslutet om Brommas framtid
Regeringen: Ingen snabb nedläggning av Bromma
Efter årsskiftet blir Bromma flygplats ett blödande ekonomiskt sår i den statliga flygplatsägaren Swedavias räkenskaper. I DN har företagets vd Jonas Abrahamsson varnat för att det på sikt finns risk att hämma nödvändiga investeringar på Arlanda. Förlusterna på Bromma ska täckas med vinsten från Arlanda.
Stockholms Handelskammare instämmer i resonemanget.
– Pengar som skulle kunna läggas på Arlanda för att få ordning på den flygplatsen måste läggas på Bromma, som knappt används, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.
Därför vill också Swedavia som Handelskammaren att regeringen agerar snabbt på Bromma. Men beskedet från infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) är ett annat.
– Det är lätt att riskera att fatta förhastade beslut – att lägga ner eller ändra inriktning – men det är svårt, för att inte säga helt omöjligt, att återta så viktig infrastruktur, sa han till DN på torsdagen.
Swedavia måste höja sina passageraravgifter för att täcka en del av de framtida förlusterna. Om det är rimligt att andra betalar för Brommas förluster vill ministern inte svara på.
– Den frågan har väckts för tidigt. Det ska analyseras utifrån hur Bromma flygplats ska hanteras i den nya framväxande situationen. Vi återkommer när analysen är klar, sa han.
Carl Bergkvist reagerar starkt på det uttalandet.
– Frågan är akut. Därför tror jag att många kommer att bli förbannade över ministerns besked. Vi uppfattar det som nonchalant från regeringens och Tidöpartiernas sida att man inte försöker komma snabbt framåt, säger Carl Bergkvist.
Han rekommenderar att Bromma lyfts ur Swedavias konton och blir ett eget bolag, tills regeringen har bestämt vad man vill göra med flygplatsen.
– Då stryper man inte Arlanda utan flygplatsen får möjlighet att växa, säger Carl Bergkvist.
Han efterlyser också att regeringen skyndar på förhandlingarna med Arlandabanan som driver snabbtåget till flygplatsen så att tågresorna blir billigare.
– Sedan måste kapaciteten utökas även på Arlanda för affärsflyget, som just nu finns på Bromma.
Affärsflyg, såväl som ambulansflyg, finns kvar på Bromma efter årsskiftet. Samt vanlig linje till och från Trollhättan-Vänersborg.
Läs mer:
Kravet till regeringen från Swedavias vd: Påskynda beslutet om Brommas framtid
Regeringen: Ingen snabb nedläggning av Bromma
Efter årsskiftet blir Bromma flygplats ett blödande ekonomiskt sår i den statliga flygplatsägaren Swedavias räkenskaper. I DN har företagets vd Jonas Abrahamsson varnat för att det på sikt finns risk att hämma nödvändiga investeringar på Arlanda. Förlusterna på Bromma ska täckas med vinsten från Arlanda.
Stockholms Handelskammare instämmer i resonemanget.
– Pengar som skulle kunna läggas på Arlanda för att få ordning på den flygplatsen måste läggas på Bromma, som knappt används, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.
Därför vill också Swedavia som Handelskammaren att regeringen agerar snabbt på Bromma. Men beskedet från infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) är ett annat.
– Det är lätt att riskera att fatta förhastade beslut – att lägga ner eller ändra inriktning – men det är svårt, för att inte säga helt omöjligt, att återta så viktig infrastruktur, sa han till DN på torsdagen.
Swedavia måste höja sina passageraravgifter för att täcka en del av de framtida förlusterna. Om det är rimligt att andra betalar för Brommas förluster vill ministern inte svara på.
– Den frågan har väckts för tidigt. Det ska analyseras utifrån hur Bromma flygplats ska hanteras i den nya framväxande situationen. Vi återkommer när analysen är klar, sa han.
Carl Bergkvist reagerar starkt på det uttalandet.
– Frågan är akut. Därför tror jag att många kommer att bli förbannade över ministerns besked. Vi uppfattar det som nonchalant från regeringens och Tidöpartiernas sida att man inte försöker komma snabbt framåt, säger Carl Bergkvist.
Han rekommenderar att Bromma lyfts ur Swedavias konton och blir ett eget bolag, tills regeringen har bestämt vad man vill göra med flygplatsen.
– Då stryper man inte Arlanda utan flygplatsen får möjlighet att växa, säger Carl Bergkvist.
Han efterlyser också att regeringen skyndar på förhandlingarna med Arlandabanan som driver snabbtåget till flygplatsen så att tågresorna blir billigare.
– Sedan måste kapaciteten utökas även på Arlanda för affärsflyget, som just nu finns på Bromma.
Affärsflyg, såväl som ambulansflyg, finns kvar på Bromma efter årsskiftet. Samt vanlig linje till och från Trollhättan-Vänersborg.
Läs mer:
Kravet till regeringen från Swedavias vd: Påskynda beslutet om Brommas framtid
Regeringen: Ingen snabb nedläggning av Bromma
Efter årsskiftet blir Bromma flygplats ett blödande ekonomiskt sår i den statliga flygplatsägaren Swedavias räkenskaper. I DN har företagets vd Jonas Abrahamsson varnat för att det på sikt finns risk att hämma nödvändiga investeringar på Arlanda. Förlusterna på Bromma ska täckas med vinsten från Arlanda.
Stockholms Handelskammare instämmer i resonemanget.
– Pengar som skulle kunna läggas på Arlanda för att få ordning på den flygplatsen måste läggas på Bromma, som knappt används, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.
Därför vill också Swedavia som Handelskammaren att regeringen agerar snabbt på Bromma. Men beskedet från infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) är ett annat.
– Det är lätt att riskera att fatta förhastade beslut – att lägga ner eller ändra inriktning – men det är svårt, för att inte säga helt omöjligt, att återta så viktig infrastruktur, sa han till DN på torsdagen.
Swedavia måste höja sina passageraravgifter för att täcka en del av de framtida förlusterna. Om det är rimligt att andra betalar för Brommas förluster vill ministern inte svara på.
– Den frågan har väckts för tidigt. Det ska analyseras utifrån hur Bromma flygplats ska hanteras i den nya framväxande situationen. Vi återkommer när analysen är klar, sa han.
Carl Bergkvist reagerar starkt på det uttalandet.
– Frågan är akut. Därför tror jag att många kommer att bli förbannade över ministerns besked. Vi uppfattar det som nonchalant från regeringens och Tidöpartiernas sida att man inte försöker komma snabbt framåt, säger Carl Bergkvist.
Han rekommenderar att Bromma lyfts ur Swedavias konton och blir ett eget bolag, tills regeringen har bestämt vad man vill göra med flygplatsen.
– Då stryper man inte Arlanda utan flygplatsen får möjlighet att växa, säger Carl Bergkvist.
Han efterlyser också att regeringen skyndar på förhandlingarna med Arlandabanan som driver snabbtåget till flygplatsen så att tågresorna blir billigare.
– Sedan måste kapaciteten utökas även på Arlanda för affärsflyget, som just nu finns på Bromma.
Affärsflyg, såväl som ambulansflyg, finns kvar på Bromma efter årsskiftet. Samt vanlig linje till och från Trollhättan-Vänersborg.
Läs mer:
Kravet till regeringen från Swedavias vd: Påskynda beslutet om Brommas framtid
Regeringen: Ingen snabb nedläggning av Bromma
Efter årsskiftet blir Bromma flygplats ett blödande ekonomiskt sår i den statliga flygplatsägaren Swedavias räkenskaper. I DN har företagets vd Jonas Abrahamsson varnat för att det på sikt finns risk att hämma nödvändiga investeringar på Arlanda. Förlusterna på Bromma ska täckas med vinsten från Arlanda.
Stockholms Handelskammare instämmer i resonemanget.
– Pengar som skulle kunna läggas på Arlanda för att få ordning på den flygplatsen måste läggas på Bromma, som knappt används, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.
Därför vill också Swedavia som Handelskammaren att regeringen agerar snabbt på Bromma. Men beskedet från infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) är ett annat.
– Det är lätt att riskera att fatta förhastade beslut – att lägga ner eller ändra inriktning – men det är svårt, för att inte säga helt omöjligt, att återta så viktig infrastruktur, sa han till DN på torsdagen.
Swedavia måste höja sina passageraravgifter för att täcka en del av de framtida förlusterna. Om det är rimligt att andra betalar för Brommas förluster vill ministern inte svara på.
– Den frågan har väckts för tidigt. Det ska analyseras utifrån hur Bromma flygplats ska hanteras i den nya framväxande situationen. Vi återkommer när analysen är klar, sa han.
Carl Bergkvist reagerar starkt på det uttalandet.
– Frågan är akut. Därför tror jag att många kommer att bli förbannade över ministerns besked. Vi uppfattar det som nonchalant från regeringens och Tidöpartiernas sida att man inte försöker komma snabbt framåt, säger Carl Bergkvist.
Han rekommenderar att Bromma lyfts ur Swedavias konton och blir ett eget bolag, tills regeringen har bestämt vad man vill göra med flygplatsen.
– Då stryper man inte Arlanda utan flygplatsen får möjlighet att växa, säger Carl Bergkvist.
Han efterlyser också att regeringen skyndar på förhandlingarna med Arlandabanan som driver snabbtåget till flygplatsen så att tågresorna blir billigare.
– Sedan måste kapaciteten utökas även på Arlanda för affärsflyget, som just nu finns på Bromma.
Affärsflyg, såväl som ambulansflyg, finns kvar på Bromma efter årsskiftet. Samt vanlig linje till och från Trollhättan-Vänersborg.
Läs mer:
Kravet till regeringen från Swedavias vd: Påskynda beslutet om Brommas framtid
Regeringen: Ingen snabb nedläggning av Bromma
Efter årsskiftet blir Bromma flygplats ett blödande ekonomiskt sår i den statliga flygplatsägaren Swedavias räkenskaper. I DN har företagets vd Jonas Abrahamsson varnat för att det på sikt finns risk att hämma nödvändiga investeringar på Arlanda. Förlusterna på Bromma ska täckas med vinsten från Arlanda.
Stockholms Handelskammare instämmer i resonemanget.
– Pengar som skulle kunna läggas på Arlanda för att få ordning på den flygplatsen måste läggas på Bromma, som knappt används, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.
Därför vill också Swedavia som Handelskammaren att regeringen agerar snabbt på Bromma. Men beskedet från infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) är ett annat.
– Det är lätt att riskera att fatta förhastade beslut – att lägga ner eller ändra inriktning – men det är svårt, för att inte säga helt omöjligt, att återta så viktig infrastruktur, sa han till DN på torsdagen.
Swedavia måste höja sina passageraravgifter för att täcka en del av de framtida förlusterna. Om det är rimligt att andra betalar för Brommas förluster vill ministern inte svara på.
– Den frågan har väckts för tidigt. Det ska analyseras utifrån hur Bromma flygplats ska hanteras i den nya framväxande situationen. Vi återkommer när analysen är klar, sa han.
Carl Bergkvist reagerar starkt på det uttalandet.
– Frågan är akut. Därför tror jag att många kommer att bli förbannade över ministerns besked. Vi uppfattar det som nonchalant från regeringens och Tidöpartiernas sida att man inte försöker komma snabbt framåt, säger Carl Bergkvist.
Han rekommenderar att Bromma lyfts ur Swedavias konton och blir ett eget bolag, tills regeringen har bestämt vad man vill göra med flygplatsen.
– Då stryper man inte Arlanda utan flygplatsen får möjlighet att växa, säger Carl Bergkvist.
Han efterlyser också att regeringen skyndar på förhandlingarna med Arlandabanan som driver snabbtåget till flygplatsen så att tågresorna blir billigare.
– Sedan måste kapaciteten utökas även på Arlanda för affärsflyget, som just nu finns på Bromma.
Affärsflyg, såväl som ambulansflyg, finns kvar på Bromma efter årsskiftet. Samt vanlig linje till och från Trollhättan-Vänersborg.
Läs mer:
Kravet till regeringen från Swedavias vd: Påskynda beslutet om Brommas framtid
Regeringen: Ingen snabb nedläggning av Bromma
Efter årsskiftet blir Bromma flygplats ett blödande ekonomiskt sår i den statliga flygplatsägaren Swedavias räkenskaper. I DN har företagets vd Jonas Abrahamsson varnat för att det på sikt finns risk att hämma nödvändiga investeringar på Arlanda. Förlusterna på Bromma ska täckas med vinsten från Arlanda.
Stockholms Handelskammare instämmer i resonemanget.
– Pengar som skulle kunna läggas på Arlanda för att få ordning på den flygplatsen måste läggas på Bromma, som knappt används, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.
Därför vill också Swedavia som Handelskammaren att regeringen agerar snabbt på Bromma. Men beskedet från infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) är ett annat.
– Det är lätt att riskera att fatta förhastade beslut – att lägga ner eller ändra inriktning – men det är svårt, för att inte säga helt omöjligt, att återta så viktig infrastruktur, sa han till DN på torsdagen.
Swedavia måste höja sina passageraravgifter för att täcka en del av de framtida förlusterna. Om det är rimligt att andra betalar för Brommas förluster vill ministern inte svara på.
– Den frågan har väckts för tidigt. Det ska analyseras utifrån hur Bromma flygplats ska hanteras i den nya framväxande situationen. Vi återkommer när analysen är klar, sa han.
Carl Bergkvist reagerar starkt på det uttalandet.
– Frågan är akut. Därför tror jag att många kommer att bli förbannade över ministerns besked. Vi uppfattar det som nonchalant från regeringens och Tidöpartiernas sida att man inte försöker komma snabbt framåt, säger Carl Bergkvist.
Han rekommenderar att Bromma lyfts ur Swedavias konton och blir ett eget bolag, tills regeringen har bestämt vad man vill göra med flygplatsen.
– Då stryper man inte Arlanda utan flygplatsen får möjlighet att växa, säger Carl Bergkvist.
Han efterlyser också att regeringen skyndar på förhandlingarna med Arlandabanan som driver snabbtåget till flygplatsen så att tågresorna blir billigare.
– Sedan måste kapaciteten utökas även på Arlanda för affärsflyget, som just nu finns på Bromma.
Affärsflyg, såväl som ambulansflyg, finns kvar på Bromma efter årsskiftet. Samt vanlig linje till och från Trollhättan-Vänersborg.
Läs mer:
Kravet till regeringen från Swedavias vd: Påskynda beslutet om Brommas framtid
Regeringen: Ingen snabb nedläggning av Bromma