Planerna för den nya bussterminalen vid Slussen i centrala Stockholm är storslagna. Det enorma utrymmet för anläggningen ska sprängas i Katarinaberget genom ett samarbete mellan Stockholms stad som är byggherre och Region Stockholm som äger anläggningen när den står klar. Men just den detaljen har visat sig vara ett långsiktigt bekymmer – arbetet går förödande långsamt.
Först hoppades man att terminalen skulle kunna öppna 2023. Så blev det inte, alls. Sedan dess har både budget och tidsplan spruckit flera gånger. Senaste budet är att busstationen i fjället ska tas i bruk hösten 2025.
På grund av förseningarna SL tvingades först bygga en tillfällig bussterminal, en lösning som sedan också fick överges. I dagsläget används en flytande terminal, vilket innebär en ordentlig promenad till Slussen för berörda resenärer.
Men problemen hopar sig hela tiden. När ärendet klubbades av regionfullmäktige i februari hade investeringskostnaderna skjutit i höjden från ursprungliga 1,4 miljarder till drygt 5,8 miljarder kronor.
Nu har det kommit en kallelse till en extra trafiknämnd den 7 januari 2025 där de stigande utgifterna ska diskuteras, vilket Bussmagasinet vara den första att berätta. För att kunna fortsätta genomförandefasen föreslår trafiknämnden att den så kallade investeringsramen höjs med 657 miljoner kronor.
– Bussterminalen i Katarinaberget behöver färdigställas, Nacka- och Värmdöborna förtjänar bättre än den tillfälliga lösningen. Projektet har drabbats av förseningar i flera omgångar, vilket innebär ökade kostnader. För att Stockholms stad ska kunna fortsätta arbeta behöver Region Stockholm tillföra mer resurser, skriver SL:s presschef Andreas Strömberg i ett mejl till DN.
Anledningen till prishöjningen enligt SL beror bland annat på problem med inträngande vatten. Att SL nu är beredda att gå in med ännu mer pengar gör att projektet har kommit för långt för att stoppas.
– Terminalen måste stå färdig för att hela Slussenprojektet ska lyckas, för att vi ska kunna förlänga Saltsjöbanan till Slussen och för att SL:s bussresenärer ska få en väl fungerande bussterminal. Sedan ska man komma ihåg att vi tar risker, det är inte säkert att den totala ekonomiska ramen i slutändan hamnar på 6,4 miljarder. Det kan bli lägre, skriver Andreas Strömberg som vill poängtera att det inte handlar om tillskott av några nya skattemedel.
– Pengarna ska tas inom befintliga och redan beslutade ramar för investeringar.
SL utesluter inte heller det schemat spricker.
– Målet är att terminalen ska tas i drift hösten 2025, men trafikförvaltningen vill ta hänsyn till risken att projektet försenas ytterligare. Vi samarbetar med Staden och vi räknar med att ha en mer konkret tidsplan under början av 2025, skriver Andreas Strömberg vidare.
SL vill i nuläget inte ange något datum för trafikstart.
– Vi kan inte säga något datum eftersom det beror på när Stockholms stad är klar. Vi har en samverkansplan och vi kommer att arbeta tillsammans för att färdigställa terminalen så snabbt som möjligt. När stadens entreprenadarbete och deras tester är klara kan trafikledningen påbörja sina tester för att trimma anläggningen för att köra faktisk busstrafik.
Enligt Andreas Strömberg kommer SL att göra allt de kan för att jobba på förseningen vid övertagande av bussterminalen.
– Trafikverket har redan kortat ner tidtabellen för våra arbeten och provningar med flera månader och vi räknar med att vi kommer att behöva 5,5 månader från det att staden lämnar över terminalen till oss.
Läs mer:
Så här kommer Slussens nya bussterminal att se ut: “Logistisk utmaning”
Världspremiärturné på Stockholms nya tunnelbana