Matematikkunskaperna bland elever i årskurs 8 har ökat stadigt sedan 2011, då Sverige hade lägst resultat. Timss 2023 visar det högsta resultatet för åttondeklassare under hela 2000-talet. År 4 har deltagit i studien sedan 2007 och får den högsta medelpoängen någonsin.
Åttondeklassare är nu över EU/OECD-genomsnittet, och fjärdebetygen i genomsnitt, efter att ha legat under i föregående mätning.
– Idag kan vi inte säga vad det beror på, men det är glädjande att vi ser den här uppgången med tanke på de stora satsningar som gjorts på matematik, säger Anna Castberg, chef för Skolverkets analysavdelning, under en press. konferens på onsdag.
Studien mäter även kunskaper i de naturvetenskapliga ämnena. Där är resultaten oförändrade jämfört med 2019 och Sverige ligger kvar över genomsnittet.
Värt att notera är att pojkar i genomsnitt presterat bättre än tjejer i matematik i Timss 2023. När det kommer till naturvetenskap ligger pojkar och tjejer på samma nivå. Resultaten skiljer sig mycket mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund och det är generellt sett stor skillnad mellan eleverna med bäst och sämst resultat.
Timss är en internationell jämförande kunskapsmätning som har genomförts vart fjärde år sedan 1995. I Timss 2023 deltog ett drygt 60-tal länder med ett representativt urval av skolor i årskurs 4 och 8. I Sverige har totalt cirka 9 000 elever från cirka 300 skolor deltog.
Eleverna kan göra ett digitalt prov och svara på en enkät med frågor om sin bakgrund, sitt lärande och sin motivation. Vårdnadshavare till elever i årskurs 4, samt lärare och rektorer kan också svara på frågor.
Matematikkunskaperna bland elever i årskurs 8 har ökat stadigt sedan 2011, då Sverige hade lägst resultat. Timss 2023 visar det högsta resultatet för åttondeklassare under hela 2000-talet. År 4 har deltagit i studien sedan 2007 och får den högsta medelpoängen någonsin.
Åttondeklassare är nu över EU/OECD-genomsnittet, och fjärdebetygen i genomsnitt, efter att ha legat under i föregående mätning.
– Idag kan vi inte säga vad det beror på, men det är glädjande att vi ser den här uppgången med tanke på de stora satsningar som gjorts på matematik, säger Anna Castberg, chef för Skolverkets analysavdelning, under en press. konferens på onsdag.
Studien mäter även kunskaper i de naturvetenskapliga ämnena. Där är resultaten oförändrade jämfört med 2019 och Sverige ligger kvar över genomsnittet.
Värt att notera är att pojkar i genomsnitt presterat bättre än tjejer i matematik i Timss 2023. När det kommer till naturvetenskap ligger pojkar och tjejer på samma nivå. Resultaten skiljer sig mycket mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund och det är generellt sett stor skillnad mellan eleverna med bäst och sämst resultat.
Timss är en internationell jämförande kunskapsmätning som har genomförts vart fjärde år sedan 1995. I Timss 2023 deltog ett drygt 60-tal länder med ett representativt urval av skolor i årskurs 4 och 8. I Sverige har totalt cirka 9 000 elever från cirka 300 skolor deltog.
Eleverna kan göra ett digitalt prov och svara på en enkät med frågor om sin bakgrund, sitt lärande och sin motivation. Vårdnadshavare till elever i årskurs 4, samt lärare och rektorer kan också svara på frågor.
Matematikkunskaperna bland elever i årskurs 8 har ökat stadigt sedan 2011, då Sverige hade lägst resultat. Timss 2023 visar det högsta resultatet för åttondeklassare under hela 2000-talet. År 4 har deltagit i studien sedan 2007 och får den högsta medelpoängen någonsin.
Åttondeklassare är nu över EU/OECD-genomsnittet, och fjärdebetygen i genomsnitt, efter att ha legat under i föregående mätning.
– Idag kan vi inte säga vad det beror på, men det är glädjande att vi ser den här uppgången med tanke på de stora satsningar som gjorts på matematik, säger Anna Castberg, chef för Skolverkets analysavdelning, under en press. konferens på onsdag.
Studien mäter även kunskaper i de naturvetenskapliga ämnena. Där är resultaten oförändrade jämfört med 2019 och Sverige ligger kvar över genomsnittet.
Värt att notera är att pojkar i genomsnitt presterat bättre än tjejer i matematik i Timss 2023. När det kommer till naturvetenskap ligger pojkar och tjejer på samma nivå. Resultaten skiljer sig mycket mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund och det är generellt sett stor skillnad mellan eleverna med bäst och sämst resultat.
Timss är en internationell jämförande kunskapsmätning som har genomförts vart fjärde år sedan 1995. I Timss 2023 deltog ett drygt 60-tal länder med ett representativt urval av skolor i årskurs 4 och 8. I Sverige har totalt cirka 9 000 elever från cirka 300 skolor deltog.
Eleverna kan göra ett digitalt prov och svara på en enkät med frågor om sin bakgrund, sitt lärande och sin motivation. Vårdnadshavare till elever i årskurs 4, samt lärare och rektorer kan också svara på frågor.
Matematikkunskaperna bland elever i årskurs 8 har ökat stadigt sedan 2011, då Sverige hade lägst resultat. Timss 2023 visar det högsta resultatet för åttondeklassare under hela 2000-talet. År 4 har deltagit i studien sedan 2007 och får den högsta medelpoängen någonsin.
Åttondeklassare är nu över EU/OECD-genomsnittet, och fjärdebetygen i genomsnitt, efter att ha legat under i föregående mätning.
– Idag kan vi inte säga vad det beror på, men det är glädjande att vi ser den här uppgången med tanke på de stora satsningar som gjorts på matematik, säger Anna Castberg, chef för Skolverkets analysavdelning, under en press. konferens på onsdag.
Studien mäter även kunskaper i de naturvetenskapliga ämnena. Där är resultaten oförändrade jämfört med 2019 och Sverige ligger kvar över genomsnittet.
Värt att notera är att pojkar i genomsnitt presterat bättre än tjejer i matematik i Timss 2023. När det kommer till naturvetenskap ligger pojkar och tjejer på samma nivå. Resultaten skiljer sig mycket mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund och det är generellt sett stor skillnad mellan eleverna med bäst och sämst resultat.
Timss är en internationell jämförande kunskapsmätning som har genomförts vart fjärde år sedan 1995. I Timss 2023 deltog ett drygt 60-tal länder med ett representativt urval av skolor i årskurs 4 och 8. I Sverige har totalt cirka 9 000 elever från cirka 300 skolor deltog.
Eleverna kan göra ett digitalt prov och svara på en enkät med frågor om sin bakgrund, sitt lärande och sin motivation. Vårdnadshavare till elever i årskurs 4, samt lärare och rektorer kan också svara på frågor.
Matematikkunskaperna bland elever i årskurs 8 har ökat stadigt sedan 2011, då Sverige hade lägst resultat. Timss 2023 visar det högsta resultatet för åttondeklassare under hela 2000-talet. År 4 har deltagit i studien sedan 2007 och får den högsta medelpoängen någonsin.
Åttondeklassare är nu över EU/OECD-genomsnittet, och fjärdebetygen i genomsnitt, efter att ha legat under i föregående mätning.
– Idag kan vi inte säga vad det beror på, men det är glädjande att vi ser den här uppgången med tanke på de stora satsningar som gjorts på matematik, säger Anna Castberg, chef för Skolverkets analysavdelning, under en press. konferens på onsdag.
Studien mäter även kunskaper i de naturvetenskapliga ämnena. Där är resultaten oförändrade jämfört med 2019 och Sverige ligger kvar över genomsnittet.
Värt att notera är att pojkar i genomsnitt presterat bättre än tjejer i matematik i Timss 2023. När det kommer till naturvetenskap ligger pojkar och tjejer på samma nivå. Resultaten skiljer sig mycket mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund och det är generellt sett stor skillnad mellan eleverna med bäst och sämst resultat.
Timss är en internationell jämförande kunskapsmätning som har genomförts vart fjärde år sedan 1995. I Timss 2023 deltog ett drygt 60-tal länder med ett representativt urval av skolor i årskurs 4 och 8. I Sverige har totalt cirka 9 000 elever från cirka 300 skolor deltog.
Eleverna kan göra ett digitalt prov och svara på en enkät med frågor om sin bakgrund, sitt lärande och sin motivation. Vårdnadshavare till elever i årskurs 4, samt lärare och rektorer kan också svara på frågor.
Matematikkunskaperna bland elever i årskurs 8 har ökat stadigt sedan 2011, då Sverige hade lägst resultat. Timss 2023 visar det högsta resultatet för åttondeklassare under hela 2000-talet. År 4 har deltagit i studien sedan 2007 och får den högsta medelpoängen någonsin.
Åttondeklassare är nu över EU/OECD-genomsnittet, och fjärdebetygen i genomsnitt, efter att ha legat under i föregående mätning.
– Idag kan vi inte säga vad det beror på, men det är glädjande att vi ser den här uppgången med tanke på de stora satsningar som gjorts på matematik, säger Anna Castberg, chef för Skolverkets analysavdelning, under en press. konferens på onsdag.
Studien mäter även kunskaper i de naturvetenskapliga ämnena. Där är resultaten oförändrade jämfört med 2019 och Sverige ligger kvar över genomsnittet.
Värt att notera är att pojkar i genomsnitt presterat bättre än tjejer i matematik i Timss 2023. När det kommer till naturvetenskap ligger pojkar och tjejer på samma nivå. Resultaten skiljer sig mycket mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund och det är generellt sett stor skillnad mellan eleverna med bäst och sämst resultat.
Timss är en internationell jämförande kunskapsmätning som har genomförts vart fjärde år sedan 1995. I Timss 2023 deltog ett drygt 60-tal länder med ett representativt urval av skolor i årskurs 4 och 8. I Sverige har totalt cirka 9 000 elever från cirka 300 skolor deltog.
Eleverna kan göra ett digitalt prov och svara på en enkät med frågor om sin bakgrund, sitt lärande och sin motivation. Vårdnadshavare till elever i årskurs 4, samt lärare och rektorer kan också svara på frågor.
Matematikkunskaperna bland elever i årskurs 8 har ökat stadigt sedan 2011, då Sverige hade lägst resultat. Timss 2023 visar det högsta resultatet för åttondeklassare under hela 2000-talet. År 4 har deltagit i studien sedan 2007 och får den högsta medelpoängen någonsin.
Åttondeklassare är nu över EU/OECD-genomsnittet, och fjärdebetygen i genomsnitt, efter att ha legat under i föregående mätning.
– Idag kan vi inte säga vad det beror på, men det är glädjande att vi ser den här uppgången med tanke på de stora satsningar som gjorts på matematik, säger Anna Castberg, chef för Skolverkets analysavdelning, under en press. konferens på onsdag.
Studien mäter även kunskaper i de naturvetenskapliga ämnena. Där är resultaten oförändrade jämfört med 2019 och Sverige ligger kvar över genomsnittet.
Värt att notera är att pojkar i genomsnitt presterat bättre än tjejer i matematik i Timss 2023. När det kommer till naturvetenskap ligger pojkar och tjejer på samma nivå. Resultaten skiljer sig mycket mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund och det är generellt sett stor skillnad mellan eleverna med bäst och sämst resultat.
Timss är en internationell jämförande kunskapsmätning som har genomförts vart fjärde år sedan 1995. I Timss 2023 deltog ett drygt 60-tal länder med ett representativt urval av skolor i årskurs 4 och 8. I Sverige har totalt cirka 9 000 elever från cirka 300 skolor deltog.
Eleverna kan göra ett digitalt prov och svara på en enkät med frågor om sin bakgrund, sitt lärande och sin motivation. Vårdnadshavare till elever i årskurs 4, samt lärare och rektorer kan också svara på frågor.
Matematikkunskaperna bland elever i årskurs 8 har ökat stadigt sedan 2011, då Sverige hade lägst resultat. Timss 2023 visar det högsta resultatet för åttondeklassare under hela 2000-talet. År 4 har deltagit i studien sedan 2007 och får den högsta medelpoängen någonsin.
Åttondeklassare är nu över EU/OECD-genomsnittet, och fjärdebetygen i genomsnitt, efter att ha legat under i föregående mätning.
– Idag kan vi inte säga vad det beror på, men det är glädjande att vi ser den här uppgången med tanke på de stora satsningar som gjorts på matematik, säger Anna Castberg, chef för Skolverkets analysavdelning, under en press. konferens på onsdag.
Studien mäter även kunskaper i de naturvetenskapliga ämnena. Där är resultaten oförändrade jämfört med 2019 och Sverige ligger kvar över genomsnittet.
Värt att notera är att pojkar i genomsnitt presterat bättre än tjejer i matematik i Timss 2023. När det kommer till naturvetenskap ligger pojkar och tjejer på samma nivå. Resultaten skiljer sig mycket mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund och det är generellt sett stor skillnad mellan eleverna med bäst och sämst resultat.
Timss är en internationell jämförande kunskapsmätning som har genomförts vart fjärde år sedan 1995. I Timss 2023 deltog ett drygt 60-tal länder med ett representativt urval av skolor i årskurs 4 och 8. I Sverige har totalt cirka 9 000 elever från cirka 300 skolor deltog.
Eleverna kan göra ett digitalt prov och svara på en enkät med frågor om sin bakgrund, sitt lärande och sin motivation. Vårdnadshavare till elever i årskurs 4, samt lärare och rektorer kan också svara på frågor.