Efter en rad mätningar som visade att kunskapsnivån går åt fel håll, eller bara står still, visar Timss 2023 att åttondeklassarna är bättre i matte – än på flera decennier.
– Det är glädjande. Matematik lägger grunden för många yrken och är viktig för att alla elever ska lära sig av skolan, säger Joakim Malmström, generaldirektör för den norska skoleverket i ett pressmeddelande.
De svenska åttondeklassarna är nu bland de tio bästa länderna. Detta kan förklaras med att Sverige är nästan ensamt om att visa en klart positiv utveckling sedan förra mätningen.
Bäst är återigen Singapore, följt av Taiwan och Sydkorea.
Pojkarna är bäst i klassen
Och fjärdeklassarna, som inte varit med så länge, får sitt högsta betyg än. Resultatet är överraskande eftersom matte inte är den svenska skolans flaggskeppsgren. Skolverkets statistik visar att många av de som inte har behörighet till gymnasiet har underkänts i framför allt matematik.
Timss ger inga förklaringar till det svenska mattelyftet men visar en intressant detalj: Det är främst killarna som förbättrat resultaten. Framför allt i fyran men även i åttan har killarna betydligt högre poäng än tjejerna.
Skolverket: Stora problem
Studien genomförs vart fjärde år och visar hur de naturvetenskapliga och matematikkunskaperna hos elever i årskurs 4 och 8 verkligen står sig – och hur deras resultat står sig i jämförelse med andra länder.
Inom naturvetenskap är resultaten oförändrade för de svenska eleverna jämfört med Timss 2019, och Sverige ligger fortfarande över genomsnittet. Men samtidigt som matematikkunskaperna har ökat är skillnaderna mellan elevernas resultat större.
De åttondeklassare som presterar bäst i matte visar ännu bättre resultat, medan de lågpresterande eleverna ligger kvar på ungefär samma nivå. Skillnaderna har ökat även i naturvetenskaplig årskurs 4, där framför allt andelen lågpresterande elever har ökat.
– Alla internationella studier visar att vi har stora problem med likvärdighet i den svenska skolan. Elevernas socioekonomiska bakgrund får allt större betydelse och det lyckas skolan inte kompensera för, säger Anna Castberg, chef för analysavdelningen på Skolverket.
Under onsdagsmorgonen håller Johan Pehrson tillsammans med utbildningsminister Lotta Edholm en presskonferens för att kommentera resultatet.