Att Northvolts vd Peter Carlsson lämnar sin tjänst kommer inte som en överraskning, enligt den oberoende nationalekonomen Claes Hemberg.
Nu är många oroliga för att jobb- och byggboomen som följde efter batterijättens etablering i Skellefteå ska gå i sjön, men det tror inte Claes Hemberg.
– Det har kommit in pengar från Volkswagen, och Scania vill att produktionen ska fortsätta eftersom de behöver batterierna. Så jobben i Skellefteå ser inte alls hotade ut.
På fredagsmorgonen meddelade Northvolt att vd Peter Carlsson avgår.
Beskedet kommer dagen efter beskedet att batterilagen har gällt företagsrekonstruktion i USA.
“Idag markerar början på en ny viktig fas för både Northvolt och mig personligen. Kapitel 11 gör det möjligt för företaget att fortsätta skala upp verksamheten under denna period, samtidigt som kund- och leverantörsåtaganden fullgörs. Ytterst handlar det om att positionera Northvolt på lång sikt. Sammantaget är det ett bra tillfälle för mig att lämna över till nästa generations ledare, säger Peter Carlsson.
Att Carlsson nu avgår kommer inte som en överraskning. Det säger Claes Hemberg, oberoende ekonom.
– Företaget behöver en omstart. Man måste starta om produktionen i Skellefteå och man måste starta om finansieringen och då är det rimligt att man städar upp från toppen.
“Jobben var inte alls hotad”
Vem som tar över efter Peter Carlsson är ännu inte känt.
– Jag kan tänka mig någon som kommer från Volkswagen. Det är de som kan lägga pengar i företaget och som behöver fabriken i Skellefteå, säger Claes Hemberg.
Jobben i Skellefteå har länge varit en kritisk fråga för kommunen och många har oroat sig för att jobb- och byggboomen som följde på etableringen av Northvolt ska gå till spillo. Claes Hemberg tror inte att det skulle hända.
– Det har kommit in pengar från Volkswagen, och Scania vill att produktionen ska fortsätta eftersom de behöver batterierna. Så jobben i Skellefteå ser inte alls hotade ut, säger Claes Hemberg.
– Nu behöver de bara arbetsvila de närmaste månaderna så att de kan lösa finansieringen och nya ägare så att fabriken kan komma i full fart igen, för nu kör de på lite av en budget.