USA:s advokat Tim Griffin höll inte igen i somras när han väckte en stämningsansökan mot den kinesiska e-handelsplattformen Temu.
“Det är ett datastöldföretag som säljer varor online,” sa Griffin.
Appen anklagas bland annat för att i smyg samla in data om användare och det har redan funnits oro för hur kinesiska appar hanterar data.
Pontus Johnson är professor vid KTH och chef för Centrum för cyberförsvar och informationssäkerhet. Han säger att kinesiska företag enligt lag är skyldiga att bistå regeringen med underrättelseinsamling – och att de inte får berätta för oss om de gör det.
– Jag tror att den största risken är påverkanskampanjer, inte minst för att påverka våra fria val. Det är väldigt oroande, säger Pontus Johnson.
Han tvivlar dock på om Temus kränkningar är så allvarliga som påstås i rättegången, men tillägger att det är tekniskt möjligt. Samtidigt framhåller han att det är både svårt och riskabelt att hacka de stora operativsystemen som ägs av Apple och Google.
– Däremot kan apparna be om data för att veta var du är eller vilka dina kontakter är. Det kan vara väldigt intressant för underrättelsetjänster som vill skapa förståelse för sociala nätverk i de länder de är intresserade av.
Temus moderbolag PDD äger även systerappen Pinduoduo som har anklagats för att spionera på både användare och konkurrenter, som CNN rapporterade om.
I ett mejl till DN tillbakavisar Temu anklagelserna i rättsfallet, som de menar bygger på ogrundade rykten, och säger sig följa branschstandarder.
– På Temu har skyddet av användarnas integritet högsta prioritet, och vi är helt transparenta med hur våra kunders data hanteras, skriver presstjänsten och fortsätter;
– Temu har aldrig avslöjat användardata till kinesiska myndigheter och kommer inte heller att göra det. Vi säljer inte heller vidare användardata till tredje part.
Detta har hänt
Temus moderbolag har stämts av justitieministern i den amerikanska delstaten Arkansas, som säger att appen har skadlig programvara som samlar in och utnyttjar data. Temus moderbolag PDD äger även systerappen Pinduoduo, som har anklagats för spioneri.
Temus marknadsföring har också kritiserats och rapporterats av flera europeiska konsumentskyddsmyndigheter. En utredning inleddes nyligen av EU-kommissionen och Consumer Protection Cooperation Network (CPC-nätverket).
Konkurrenten Shein har stämts för plagiat och upphovsrättsintrång, bland annat av svenska företag som H&M och Nelly. Utöver detta anklagas båda företagen för dåliga arbetsförhållanden och farliga produkter.
Sebastian Floderus, IT-säkerhetskonsult på Knowit, han understryker också att det är svårt att veta exakt vad som händer med datan och manar till försiktighet. Han råder användare att vara uppmärksamma när appar ber om åtkomst och granska vad de får göra i inställningarna.
– Som konsument bör du undvika att koppla dina sociala mediekonton till applikationer eftersom det kan leda till att ännu mer av dina personuppgifter samlas in.
Den kinesiska appen som verkligen dominerar är den sociala medieplattformen Tiktok.
– Det har varit mycket diskussion i USA om att förbjuda appen. I en sådan app kan man verkligen samla in data om beteendemönster och vad folk tittar på och påverkar genom att rikta annonsering till dem, säger Sebastian Floderus.
Shein och Temus affärspraxis har kritiserats och flera konsumentorganisationer har anmält Temu för att ha brutit mot DSA, som ska skydda användare och öka transparensen på plattformar.
– Det vi ser som mest allvarligt är spridningen av farliga produkter av olika slag. Plattformarna har väldigt dålig koll på säljarna och vad det är för produkter, säger Sinan Akdag på Sveriges Konsumenter.
Både Temu och Shein har över 45 miljoner månatliga användare inom EU, vilket ställer högre krav på att utvärdera risker. EU-kommissionen har startat en formell utredning mot Temu och det finns även en utredning inom CPC-nätverket som samlar alla konsumentverk inom EU.
Brott mot DSA kan leda till upp till 6 procent av den globala omsättningen och för marknadsföringslagen gäller 4 procent.
Cecilia Torelm Tornberg är delägare på advokatbyrån MarLaw. Hon berättar att kritiker bland annat har reagerat på att Temu har ett snurrande hjul med rabatter där konsumenten uppmanas att konsumera snabbt.
– Om det är så att man ger intryck av att man vunnit något, när så inte är fallet, är det vilseledande och kan vara en åtgärd som finns på den “svarta listan” över orättvisa affärsmetoder, vilket kan innebära det tuffaste sanktioner enligt marknadsföringslagen .
Hon menar att EU har en ganska hård och tuff verktygslåda, som inte alltid används.
– Det finns inte tillräckligt många företag som följer lagen och därför behöver man ha fler avskräckande sanktioner. Men de nya sanktionerna i marknadsföringslagen har ännu inte fått tillräcklig effekt, säger hon.
Cecilia Torelm Tornberg spår dock en tuffare väg framåt.
– Det borde gå att utfärda hårdare sanktioner. Regleringen är på plats, det är bara det att vi behöver mer övning för att få effekt.
DN har ansökt om Shein.