Oppositionens regionråd Kristoffer Tamsons gör inga försök att dölja sin entusiasm när han är på väg in i en av SL:s hemligaste verksamheter – säkerhetscentralen.
– Det här är det finaste i all kollektivtrafik, säger han högtidligt.
Hans partikollega, oppositionsrådet Christofer Fjellner, nickar instämmande när han kommer in i lokalen där ett oräkneligt antal monitorer nynnar. Operatören Rebecca Glimster pekar på en av alla dessa monitorer. Där kan man se ett pågående ingripande på 4-bussen vid Zinkensdamm på Södermalm, där en person mycket lugnt avvisas av två ordningsvakter. Det lilla dramat kan följas i detalj via de sex kameror som är monterade på olika ställen i bussen.
Enligt verksamhetschefen Thomas Bråstad, trygghetscentralens överblick är så bra att det är näst intill omöjligt att hitta på lite elände i Stockholms kollektivtrafik och komma undan med det.
– Det finns ungefär 5 000 stationskameror, sedan har vi närmare 20 000 fordonskameror, och antalet ökar hela tiden, säger Thomas Bråstad, som är extra stolt över trygghetscentralens svarstider som vanligtvis är kortare än SOS Alarm.
Just denna överblick och snabbhet är något som enligt Kristoffer Tamsons och Christofer Fjellner borde kunna användas på en bredare front. De vill att trygghetscentralens verksamhet integreras med Stockholms stad.
– Jag är mycket imponerad av SL:s säkerhetsarbete, säger Christoffer Fjellner.
Kristoffer Tamsons håller med med.
– SL har legat i framkant inte bara i Sverige utan även internationellt. Därför bör vi fråga oss om deras goda resultat kan användas på ett bättre och smartare sätt för att ännu fler stockholmare ska få nytta, säger han.
Målet är att omvandla SL:s trygghetscentral till Stockholms trygghetscentral som kan nås via ett gemensamt nummer.
– Vi tror att det skulle ge mer trygghet för pengarna och ett effektivare säkerhetsarbete. Låt oss skala upp SL:s säkerhetsarbete istället för att alla bygger sina egna trygghetscentraler, säger Kristoffer Tamsons.
Vad vill du säga till dem som fruktar ett övervakningssamhälle?
– Jag tror att de flesta stockholmare är ganska oroliga för att de inte ska få hjälp när de behöver det, säger Kristoffer Tamsons.
Christoffer Fjellner påpekar att han kände sig osäker när han som ung kom till Stockholm och åkte tunnelbana.
– Nu är det nästan tvärtom. Jag känner mig trygg i tunnelbanan, men otrygg här, säger han och gör en svepande gest bortom ett område nära Stadshagens tunnelbanestation i Stockholms innerstad som klassas som en öppen narkotikascen, alltså en plats där narkotika säljs och används öppet.
– Jag tror att det är få som känner att de befinner sig i ett övervakningssamhälle när de åker kollektivt i Stockholm. Man känner nog ingenting, man tänker inte på det, fortsätter Christoffer Fjellner och poängterar att han vill att känslan av trygghet inte ska ta slut när man som stockholmare tar sig ur tunnelbanan.
Detta är ett strikt reglerat område. Tror du att reglerna tillåter att företagen flätas samman?
– I de fall det krävs ändrade regelverk kan vi starta en dialog med våra vänner i regeringen. Om byråkratin skulle vara ett hinder för att få till den här formen av säkerhetssamverkan, då är tiden mogen att ändra på den byråkratin, säger Kristoffer Tamsons.
Läs mer:
Regeringen: Ta bort tillstånd för kameraövervakning
Nya kameror i Stockholm – polispatruller får bilderna till sina bilar
Polisen satte upp en kamera utanför deras fönster
Oppositionens regionråd Kristoffer Tamsons gör inga försök att dölja sin entusiasm när han är på väg in i en av SL:s hemligaste verksamheter – säkerhetscentralen.
– Det här är det finaste i all kollektivtrafik, säger han högtidligt.
Hans partikollega, oppositionsrådet Christofer Fjellner, nickar instämmande när han kommer in i lokalen där ett oräkneligt antal monitorer nynnar. Operatören Rebecca Glimster pekar på en av alla dessa monitorer. Där kan man se ett pågående ingripande på 4-bussen vid Zinkensdamm på Södermalm, där en person mycket lugnt avvisas av två ordningsvakter. Det lilla dramat kan följas i detalj via de sex kameror som är monterade på olika ställen i bussen.
Enligt verksamhetschefen Thomas Bråstad, trygghetscentralens överblick är så bra att det är näst intill omöjligt att hitta på lite elände i Stockholms kollektivtrafik och komma undan med det.
– Det finns ungefär 5 000 stationskameror, sedan har vi närmare 20 000 fordonskameror, och antalet ökar hela tiden, säger Thomas Bråstad, som är extra stolt över trygghetscentralens svarstider som vanligtvis är kortare än SOS Alarm.
Just denna överblick och snabbhet är något som enligt Kristoffer Tamsons och Christofer Fjellner borde kunna användas på en bredare front. De vill att trygghetscentralens verksamhet integreras med Stockholms stad.
– Jag är mycket imponerad av SL:s säkerhetsarbete, säger Christoffer Fjellner.
Kristoffer Tamsons håller med med.
– SL har legat i framkant inte bara i Sverige utan även internationellt. Därför bör vi fråga oss om deras goda resultat kan användas på ett bättre och smartare sätt för att ännu fler stockholmare ska få nytta, säger han.
Målet är att omvandla SL:s trygghetscentral till Stockholms trygghetscentral som kan nås via ett gemensamt nummer.
– Vi tror att det skulle ge mer trygghet för pengarna och ett effektivare säkerhetsarbete. Låt oss skala upp SL:s säkerhetsarbete istället för att alla bygger sina egna trygghetscentraler, säger Kristoffer Tamsons.
Vad vill du säga till dem som fruktar ett övervakningssamhälle?
– Jag tror att de flesta stockholmare är ganska oroliga för att de inte ska få hjälp när de behöver det, säger Kristoffer Tamsons.
Christoffer Fjellner påpekar att han kände sig osäker när han som ung kom till Stockholm och åkte tunnelbana.
– Nu är det nästan tvärtom. Jag känner mig trygg i tunnelbanan, men otrygg här, säger han och gör en svepande gest bortom ett område nära Stadshagens tunnelbanestation i Stockholms innerstad som klassas som en öppen narkotikascen, alltså en plats där narkotika säljs och används öppet.
– Jag tror att det är få som känner att de befinner sig i ett övervakningssamhälle när de åker kollektivt i Stockholm. Man känner nog ingenting, man tänker inte på det, fortsätter Christoffer Fjellner och poängterar att han vill att känslan av trygghet inte ska ta slut när man som stockholmare tar sig ur tunnelbanan.
Detta är ett strikt reglerat område. Tror du att reglerna tillåter att företagen flätas samman?
– I de fall det krävs ändrade regelverk kan vi starta en dialog med våra vänner i regeringen. Om byråkratin skulle vara ett hinder för att få till den här formen av säkerhetssamverkan, då är tiden mogen att ändra på den byråkratin, säger Kristoffer Tamsons.
Läs mer:
Regeringen: Ta bort tillstånd för kameraövervakning
Nya kameror i Stockholm – polispatruller får bilderna till sina bilar
Polisen satte upp en kamera utanför deras fönster
Oppositionens regionråd Kristoffer Tamsons gör inga försök att dölja sin entusiasm när han är på väg in i en av SL:s hemligaste verksamheter – säkerhetscentralen.
– Det här är det finaste i all kollektivtrafik, säger han högtidligt.
Hans partikollega, oppositionsrådet Christofer Fjellner, nickar instämmande när han kommer in i lokalen där ett oräkneligt antal monitorer nynnar. Operatören Rebecca Glimster pekar på en av alla dessa monitorer. Där kan man se ett pågående ingripande på 4-bussen vid Zinkensdamm på Södermalm, där en person mycket lugnt avvisas av två ordningsvakter. Det lilla dramat kan följas i detalj via de sex kameror som är monterade på olika ställen i bussen.
Enligt verksamhetschefen Thomas Bråstad, trygghetscentralens överblick är så bra att det är näst intill omöjligt att hitta på lite elände i Stockholms kollektivtrafik och komma undan med det.
– Det finns ungefär 5 000 stationskameror, sedan har vi närmare 20 000 fordonskameror, och antalet ökar hela tiden, säger Thomas Bråstad, som är extra stolt över trygghetscentralens svarstider som vanligtvis är kortare än SOS Alarm.
Just denna överblick och snabbhet är något som enligt Kristoffer Tamsons och Christofer Fjellner borde kunna användas på en bredare front. De vill att trygghetscentralens verksamhet integreras med Stockholms stad.
– Jag är mycket imponerad av SL:s säkerhetsarbete, säger Christoffer Fjellner.
Kristoffer Tamsons håller med med.
– SL har legat i framkant inte bara i Sverige utan även internationellt. Därför bör vi fråga oss om deras goda resultat kan användas på ett bättre och smartare sätt för att ännu fler stockholmare ska få nytta, säger han.
Målet är att omvandla SL:s trygghetscentral till Stockholms trygghetscentral som kan nås via ett gemensamt nummer.
– Vi tror att det skulle ge mer trygghet för pengarna och ett effektivare säkerhetsarbete. Låt oss skala upp SL:s säkerhetsarbete istället för att alla bygger sina egna trygghetscentraler, säger Kristoffer Tamsons.
Vad vill du säga till dem som fruktar ett övervakningssamhälle?
– Jag tror att de flesta stockholmare är ganska oroliga för att de inte ska få hjälp när de behöver det, säger Kristoffer Tamsons.
Christoffer Fjellner påpekar att han kände sig osäker när han som ung kom till Stockholm och åkte tunnelbana.
– Nu är det nästan tvärtom. Jag känner mig trygg i tunnelbanan, men otrygg här, säger han och gör en svepande gest bortom ett område nära Stadshagens tunnelbanestation i Stockholms innerstad som klassas som en öppen narkotikascen, alltså en plats där narkotika säljs och används öppet.
– Jag tror att det är få som känner att de befinner sig i ett övervakningssamhälle när de åker kollektivt i Stockholm. Man känner nog ingenting, man tänker inte på det, fortsätter Christoffer Fjellner och poängterar att han vill att känslan av trygghet inte ska ta slut när man som stockholmare tar sig ur tunnelbanan.
Detta är ett strikt reglerat område. Tror du att reglerna tillåter att företagen flätas samman?
– I de fall det krävs ändrade regelverk kan vi starta en dialog med våra vänner i regeringen. Om byråkratin skulle vara ett hinder för att få till den här formen av säkerhetssamverkan, då är tiden mogen att ändra på den byråkratin, säger Kristoffer Tamsons.
Läs mer:
Regeringen: Ta bort tillstånd för kameraövervakning
Nya kameror i Stockholm – polispatruller får bilderna till sina bilar
Polisen satte upp en kamera utanför deras fönster
Oppositionens regionråd Kristoffer Tamsons gör inga försök att dölja sin entusiasm när han är på väg in i en av SL:s hemligaste verksamheter – säkerhetscentralen.
– Det här är det finaste i all kollektivtrafik, säger han högtidligt.
Hans partikollega, oppositionsrådet Christofer Fjellner, nickar instämmande när han kommer in i lokalen där ett oräkneligt antal monitorer nynnar. Operatören Rebecca Glimster pekar på en av alla dessa monitorer. Där kan man se ett pågående ingripande på 4-bussen vid Zinkensdamm på Södermalm, där en person mycket lugnt avvisas av två ordningsvakter. Det lilla dramat kan följas i detalj via de sex kameror som är monterade på olika ställen i bussen.
Enligt verksamhetschefen Thomas Bråstad, trygghetscentralens överblick är så bra att det är näst intill omöjligt att hitta på lite elände i Stockholms kollektivtrafik och komma undan med det.
– Det finns ungefär 5 000 stationskameror, sedan har vi närmare 20 000 fordonskameror, och antalet ökar hela tiden, säger Thomas Bråstad, som är extra stolt över trygghetscentralens svarstider som vanligtvis är kortare än SOS Alarm.
Just denna överblick och snabbhet är något som enligt Kristoffer Tamsons och Christofer Fjellner borde kunna användas på en bredare front. De vill att trygghetscentralens verksamhet integreras med Stockholms stad.
– Jag är mycket imponerad av SL:s säkerhetsarbete, säger Christoffer Fjellner.
Kristoffer Tamsons håller med med.
– SL har legat i framkant inte bara i Sverige utan även internationellt. Därför bör vi fråga oss om deras goda resultat kan användas på ett bättre och smartare sätt för att ännu fler stockholmare ska få nytta, säger han.
Målet är att omvandla SL:s trygghetscentral till Stockholms trygghetscentral som kan nås via ett gemensamt nummer.
– Vi tror att det skulle ge mer trygghet för pengarna och ett effektivare säkerhetsarbete. Låt oss skala upp SL:s säkerhetsarbete istället för att alla bygger sina egna trygghetscentraler, säger Kristoffer Tamsons.
Vad vill du säga till dem som fruktar ett övervakningssamhälle?
– Jag tror att de flesta stockholmare är ganska oroliga för att de inte ska få hjälp när de behöver det, säger Kristoffer Tamsons.
Christoffer Fjellner påpekar att han kände sig osäker när han som ung kom till Stockholm och åkte tunnelbana.
– Nu är det nästan tvärtom. Jag känner mig trygg i tunnelbanan, men otrygg här, säger han och gör en svepande gest bortom ett område nära Stadshagens tunnelbanestation i Stockholms innerstad som klassas som en öppen narkotikascen, alltså en plats där narkotika säljs och används öppet.
– Jag tror att det är få som känner att de befinner sig i ett övervakningssamhälle när de åker kollektivt i Stockholm. Man känner nog ingenting, man tänker inte på det, fortsätter Christoffer Fjellner och poängterar att han vill att känslan av trygghet inte ska ta slut när man som stockholmare tar sig ur tunnelbanan.
Detta är ett strikt reglerat område. Tror du att reglerna tillåter att företagen flätas samman?
– I de fall det krävs ändrade regelverk kan vi starta en dialog med våra vänner i regeringen. Om byråkratin skulle vara ett hinder för att få till den här formen av säkerhetssamverkan, då är tiden mogen att ändra på den byråkratin, säger Kristoffer Tamsons.
Läs mer:
Regeringen: Ta bort tillstånd för kameraövervakning
Nya kameror i Stockholm – polispatruller får bilderna till sina bilar
Polisen satte upp en kamera utanför deras fönster
Oppositionens regionråd Kristoffer Tamsons gör inga försök att dölja sin entusiasm när han är på väg in i en av SL:s hemligaste verksamheter – säkerhetscentralen.
– Det här är det finaste i all kollektivtrafik, säger han högtidligt.
Hans partikollega, oppositionsrådet Christofer Fjellner, nickar instämmande när han kommer in i lokalen där ett oräkneligt antal monitorer nynnar. Operatören Rebecca Glimster pekar på en av alla dessa monitorer. Där kan man se ett pågående ingripande på 4-bussen vid Zinkensdamm på Södermalm, där en person mycket lugnt avvisas av två ordningsvakter. Det lilla dramat kan följas i detalj via de sex kameror som är monterade på olika ställen i bussen.
Enligt verksamhetschefen Thomas Bråstad, trygghetscentralens överblick är så bra att det är näst intill omöjligt att hitta på lite elände i Stockholms kollektivtrafik och komma undan med det.
– Det finns ungefär 5 000 stationskameror, sedan har vi närmare 20 000 fordonskameror, och antalet ökar hela tiden, säger Thomas Bråstad, som är extra stolt över trygghetscentralens svarstider som vanligtvis är kortare än SOS Alarm.
Just denna överblick och snabbhet är något som enligt Kristoffer Tamsons och Christofer Fjellner borde kunna användas på en bredare front. De vill att trygghetscentralens verksamhet integreras med Stockholms stad.
– Jag är mycket imponerad av SL:s säkerhetsarbete, säger Christoffer Fjellner.
Kristoffer Tamsons håller med med.
– SL har legat i framkant inte bara i Sverige utan även internationellt. Därför bör vi fråga oss om deras goda resultat kan användas på ett bättre och smartare sätt för att ännu fler stockholmare ska få nytta, säger han.
Målet är att omvandla SL:s trygghetscentral till Stockholms trygghetscentral som kan nås via ett gemensamt nummer.
– Vi tror att det skulle ge mer trygghet för pengarna och ett effektivare säkerhetsarbete. Låt oss skala upp SL:s säkerhetsarbete istället för att alla bygger sina egna trygghetscentraler, säger Kristoffer Tamsons.
Vad vill du säga till dem som fruktar ett övervakningssamhälle?
– Jag tror att de flesta stockholmare är ganska oroliga för att de inte ska få hjälp när de behöver det, säger Kristoffer Tamsons.
Christoffer Fjellner påpekar att han kände sig osäker när han som ung kom till Stockholm och åkte tunnelbana.
– Nu är det nästan tvärtom. Jag känner mig trygg i tunnelbanan, men otrygg här, säger han och gör en svepande gest bortom ett område nära Stadshagens tunnelbanestation i Stockholms innerstad som klassas som en öppen narkotikascen, alltså en plats där narkotika säljs och används öppet.
– Jag tror att det är få som känner att de befinner sig i ett övervakningssamhälle när de åker kollektivt i Stockholm. Man känner nog ingenting, man tänker inte på det, fortsätter Christoffer Fjellner och poängterar att han vill att känslan av trygghet inte ska ta slut när man som stockholmare tar sig ur tunnelbanan.
Detta är ett strikt reglerat område. Tror du att reglerna tillåter att företagen flätas samman?
– I de fall det krävs ändrade regelverk kan vi starta en dialog med våra vänner i regeringen. Om byråkratin skulle vara ett hinder för att få till den här formen av säkerhetssamverkan, då är tiden mogen att ändra på den byråkratin, säger Kristoffer Tamsons.
Läs mer:
Regeringen: Ta bort tillstånd för kameraövervakning
Nya kameror i Stockholm – polispatruller får bilderna till sina bilar
Polisen satte upp en kamera utanför deras fönster
Oppositionens regionråd Kristoffer Tamsons gör inga försök att dölja sin entusiasm när han är på väg in i en av SL:s hemligaste verksamheter – säkerhetscentralen.
– Det här är det finaste i all kollektivtrafik, säger han högtidligt.
Hans partikollega, oppositionsrådet Christofer Fjellner, nickar instämmande när han kommer in i lokalen där ett oräkneligt antal monitorer nynnar. Operatören Rebecca Glimster pekar på en av alla dessa monitorer. Där kan man se ett pågående ingripande på 4-bussen vid Zinkensdamm på Södermalm, där en person mycket lugnt avvisas av två ordningsvakter. Det lilla dramat kan följas i detalj via de sex kameror som är monterade på olika ställen i bussen.
Enligt verksamhetschefen Thomas Bråstad, trygghetscentralens överblick är så bra att det är näst intill omöjligt att hitta på lite elände i Stockholms kollektivtrafik och komma undan med det.
– Det finns ungefär 5 000 stationskameror, sedan har vi närmare 20 000 fordonskameror, och antalet ökar hela tiden, säger Thomas Bråstad, som är extra stolt över trygghetscentralens svarstider som vanligtvis är kortare än SOS Alarm.
Just denna överblick och snabbhet är något som enligt Kristoffer Tamsons och Christofer Fjellner borde kunna användas på en bredare front. De vill att trygghetscentralens verksamhet integreras med Stockholms stad.
– Jag är mycket imponerad av SL:s säkerhetsarbete, säger Christoffer Fjellner.
Kristoffer Tamsons håller med med.
– SL har legat i framkant inte bara i Sverige utan även internationellt. Därför bör vi fråga oss om deras goda resultat kan användas på ett bättre och smartare sätt för att ännu fler stockholmare ska få nytta, säger han.
Målet är att omvandla SL:s trygghetscentral till Stockholms trygghetscentral som kan nås via ett gemensamt nummer.
– Vi tror att det skulle ge mer trygghet för pengarna och ett effektivare säkerhetsarbete. Låt oss skala upp SL:s säkerhetsarbete istället för att alla bygger sina egna trygghetscentraler, säger Kristoffer Tamsons.
Vad vill du säga till dem som fruktar ett övervakningssamhälle?
– Jag tror att de flesta stockholmare är ganska oroliga för att de inte ska få hjälp när de behöver det, säger Kristoffer Tamsons.
Christoffer Fjellner påpekar att han kände sig osäker när han som ung kom till Stockholm och åkte tunnelbana.
– Nu är det nästan tvärtom. Jag känner mig trygg i tunnelbanan, men otrygg här, säger han och gör en svepande gest bortom ett område nära Stadshagens tunnelbanestation i Stockholms innerstad som klassas som en öppen narkotikascen, alltså en plats där narkotika säljs och används öppet.
– Jag tror att det är få som känner att de befinner sig i ett övervakningssamhälle när de åker kollektivt i Stockholm. Man känner nog ingenting, man tänker inte på det, fortsätter Christoffer Fjellner och poängterar att han vill att känslan av trygghet inte ska ta slut när man som stockholmare tar sig ur tunnelbanan.
Detta är ett strikt reglerat område. Tror du att reglerna tillåter att företagen flätas samman?
– I de fall det krävs ändrade regelverk kan vi starta en dialog med våra vänner i regeringen. Om byråkratin skulle vara ett hinder för att få till den här formen av säkerhetssamverkan, då är tiden mogen att ändra på den byråkratin, säger Kristoffer Tamsons.
Läs mer:
Regeringen: Ta bort tillstånd för kameraövervakning
Nya kameror i Stockholm – polispatruller får bilderna till sina bilar
Polisen satte upp en kamera utanför deras fönster
Oppositionens regionråd Kristoffer Tamsons gör inga försök att dölja sin entusiasm när han är på väg in i en av SL:s hemligaste verksamheter – säkerhetscentralen.
– Det här är det finaste i all kollektivtrafik, säger han högtidligt.
Hans partikollega, oppositionsrådet Christofer Fjellner, nickar instämmande när han kommer in i lokalen där ett oräkneligt antal monitorer nynnar. Operatören Rebecca Glimster pekar på en av alla dessa monitorer. Där kan man se ett pågående ingripande på 4-bussen vid Zinkensdamm på Södermalm, där en person mycket lugnt avvisas av två ordningsvakter. Det lilla dramat kan följas i detalj via de sex kameror som är monterade på olika ställen i bussen.
Enligt verksamhetschefen Thomas Bråstad, trygghetscentralens överblick är så bra att det är näst intill omöjligt att hitta på lite elände i Stockholms kollektivtrafik och komma undan med det.
– Det finns ungefär 5 000 stationskameror, sedan har vi närmare 20 000 fordonskameror, och antalet ökar hela tiden, säger Thomas Bråstad, som är extra stolt över trygghetscentralens svarstider som vanligtvis är kortare än SOS Alarm.
Just denna överblick och snabbhet är något som enligt Kristoffer Tamsons och Christofer Fjellner borde kunna användas på en bredare front. De vill att trygghetscentralens verksamhet integreras med Stockholms stad.
– Jag är mycket imponerad av SL:s säkerhetsarbete, säger Christoffer Fjellner.
Kristoffer Tamsons håller med med.
– SL har legat i framkant inte bara i Sverige utan även internationellt. Därför bör vi fråga oss om deras goda resultat kan användas på ett bättre och smartare sätt för att ännu fler stockholmare ska få nytta, säger han.
Målet är att omvandla SL:s trygghetscentral till Stockholms trygghetscentral som kan nås via ett gemensamt nummer.
– Vi tror att det skulle ge mer trygghet för pengarna och ett effektivare säkerhetsarbete. Låt oss skala upp SL:s säkerhetsarbete istället för att alla bygger sina egna trygghetscentraler, säger Kristoffer Tamsons.
Vad vill du säga till dem som fruktar ett övervakningssamhälle?
– Jag tror att de flesta stockholmare är ganska oroliga för att de inte ska få hjälp när de behöver det, säger Kristoffer Tamsons.
Christoffer Fjellner påpekar att han kände sig osäker när han som ung kom till Stockholm och åkte tunnelbana.
– Nu är det nästan tvärtom. Jag känner mig trygg i tunnelbanan, men otrygg här, säger han och gör en svepande gest bortom ett område nära Stadshagens tunnelbanestation i Stockholms innerstad som klassas som en öppen narkotikascen, alltså en plats där narkotika säljs och används öppet.
– Jag tror att det är få som känner att de befinner sig i ett övervakningssamhälle när de åker kollektivt i Stockholm. Man känner nog ingenting, man tänker inte på det, fortsätter Christoffer Fjellner och poängterar att han vill att känslan av trygghet inte ska ta slut när man som stockholmare tar sig ur tunnelbanan.
Detta är ett strikt reglerat område. Tror du att reglerna tillåter att företagen flätas samman?
– I de fall det krävs ändrade regelverk kan vi starta en dialog med våra vänner i regeringen. Om byråkratin skulle vara ett hinder för att få till den här formen av säkerhetssamverkan, då är tiden mogen att ändra på den byråkratin, säger Kristoffer Tamsons.
Läs mer:
Regeringen: Ta bort tillstånd för kameraövervakning
Nya kameror i Stockholm – polispatruller får bilderna till sina bilar
Polisen satte upp en kamera utanför deras fönster
Oppositionens regionråd Kristoffer Tamsons gör inga försök att dölja sin entusiasm när han är på väg in i en av SL:s hemligaste verksamheter – säkerhetscentralen.
– Det här är det finaste i all kollektivtrafik, säger han högtidligt.
Hans partikollega, oppositionsrådet Christofer Fjellner, nickar instämmande när han kommer in i lokalen där ett oräkneligt antal monitorer nynnar. Operatören Rebecca Glimster pekar på en av alla dessa monitorer. Där kan man se ett pågående ingripande på 4-bussen vid Zinkensdamm på Södermalm, där en person mycket lugnt avvisas av två ordningsvakter. Det lilla dramat kan följas i detalj via de sex kameror som är monterade på olika ställen i bussen.
Enligt verksamhetschefen Thomas Bråstad, trygghetscentralens överblick är så bra att det är näst intill omöjligt att hitta på lite elände i Stockholms kollektivtrafik och komma undan med det.
– Det finns ungefär 5 000 stationskameror, sedan har vi närmare 20 000 fordonskameror, och antalet ökar hela tiden, säger Thomas Bråstad, som är extra stolt över trygghetscentralens svarstider som vanligtvis är kortare än SOS Alarm.
Just denna överblick och snabbhet är något som enligt Kristoffer Tamsons och Christofer Fjellner borde kunna användas på en bredare front. De vill att trygghetscentralens verksamhet integreras med Stockholms stad.
– Jag är mycket imponerad av SL:s säkerhetsarbete, säger Christoffer Fjellner.
Kristoffer Tamsons håller med med.
– SL har legat i framkant inte bara i Sverige utan även internationellt. Därför bör vi fråga oss om deras goda resultat kan användas på ett bättre och smartare sätt för att ännu fler stockholmare ska få nytta, säger han.
Målet är att omvandla SL:s trygghetscentral till Stockholms trygghetscentral som kan nås via ett gemensamt nummer.
– Vi tror att det skulle ge mer trygghet för pengarna och ett effektivare säkerhetsarbete. Låt oss skala upp SL:s säkerhetsarbete istället för att alla bygger sina egna trygghetscentraler, säger Kristoffer Tamsons.
Vad vill du säga till dem som fruktar ett övervakningssamhälle?
– Jag tror att de flesta stockholmare är ganska oroliga för att de inte ska få hjälp när de behöver det, säger Kristoffer Tamsons.
Christoffer Fjellner påpekar att han kände sig osäker när han som ung kom till Stockholm och åkte tunnelbana.
– Nu är det nästan tvärtom. Jag känner mig trygg i tunnelbanan, men otrygg här, säger han och gör en svepande gest bortom ett område nära Stadshagens tunnelbanestation i Stockholms innerstad som klassas som en öppen narkotikascen, alltså en plats där narkotika säljs och används öppet.
– Jag tror att det är få som känner att de befinner sig i ett övervakningssamhälle när de åker kollektivt i Stockholm. Man känner nog ingenting, man tänker inte på det, fortsätter Christoffer Fjellner och poängterar att han vill att känslan av trygghet inte ska ta slut när man som stockholmare tar sig ur tunnelbanan.
Detta är ett strikt reglerat område. Tror du att reglerna tillåter att företagen flätas samman?
– I de fall det krävs ändrade regelverk kan vi starta en dialog med våra vänner i regeringen. Om byråkratin skulle vara ett hinder för att få till den här formen av säkerhetssamverkan, då är tiden mogen att ändra på den byråkratin, säger Kristoffer Tamsons.
Läs mer:
Regeringen: Ta bort tillstånd för kameraövervakning
Nya kameror i Stockholm – polispatruller får bilderna till sina bilar
Polisen satte upp en kamera utanför deras fönster