– Vi vill ha en rättvis skolavgift som sätter elevens behov före systemet, säger oppositionsrådet Andréa Hedin (M).
Idag är det Stockholms stad samhällsekonomiskt stöd 1,5 miljarder kronor om året. Den fördelas utifrån bland annat invandringsår, föräldrarnas utbildning och inkomst, eventuellt ekonomiskt bistånd och elevens boendemiljö.
– Dessutom finns det statsbidrag som delas ut på samma sätt, och extra pengar till nyanlända, säger Andréa Hedin.
I våras sjönk betygen i Stockholm, både i de socioekonomiskt starkaste och i de socioekonomiskt svagaste skolorna. Moderaterna anser att det samhällsekonomiska stödet inte fungerar som det är tänkt – för att kompensera för att elever i utsatta skolor har sämre förutsättningar.
Tidigare har skolresultaten i utsatta områden stigit flera år i rad, ska man verkligen dra slutsatser av ett enskilt år?
– Man ska vara försiktig med slutsatserna när det bara gäller ett år, men betygen sjunker i både starka och mer utsatta skolor. Och det har inte gjorts någon riktig utvärdering av det socioekonomiska stödet, det är en underdrift för oss politiker.
Skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S) anser att M:s förslag tydligt visar skiljelinjerna mellan dem och den rödgröna majoriteten.
– Det är ett svek mot de svagaste, säger hon.
Enligt Emilia Bjuggren har det socioekonomiska stödet utvärderats av IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, 2020 och av Utbildningsförvaltningen i Stockholm 2022.
– På många skolor i utsatta områden klarar en fjärdedel av eleverna inte gymnasiet. Vi vet vad många elever inte kan, matte och simning. Det skulle innebära färre lärare och minskad elevhälsa, säger hon.
Stockholms stad måste fundera på var pengarna gör mest nytta, säger Andréa Hedin.
– Jag har gjort närmare 100 skolbesök och det är för många klassrum med elever som behöver stöd men inte får det. Vi behöver mer behovsanpassat stöd till skolorna istället för socioekonomiskt.
Tröskeln för att få flytta till en särskola eller en särskild lärargrupp har blivit väldigt hög, enligt Moderaterna som nu vill flytta 40 miljoner från socioekonomiskt stöd till barn i behov av särskilt stöd, oavsett vilken skola de deltar och var de bor.
Hur ska detta göras rent praktiskt?
– Jag har stort förtroende för yrket, lärare och elevhälsan vet vilka elever som behöver stöd, säger Andréa Hedin.
Ska skolorna ansöka om extra pengar för vissa elever?
– Vi kommer att få utreda exakt hur det ska gå till, men elever som behöver till exempel en extra resursperson måste få det oavsett om de bor på Södermalm eller i Farsta.
För elever som inte har så stora behov, men behöver stöd, är de vanligaste anpassningarna enligt henne hörselkåpor, skärmar runt eleven och att flytta skrivbordet närmare läraren.
Att skolor med tuffare förutsättningar får extra resurser är nödvändigt – men det måste bygga på evidens och tydlig kontroll av vad som ska uppnås, anser Moderaterna. Och samtidigt ökar antalet elever i behov av särskilt stöd lavinartat, enligt dem, och resurserna täcker inte de behov som finns i skolorna.
Moderaterna vill också ändra de faktorer som avgör om en elev får socioekonomiskt stöd. Immigrationsår och vårdnadshavares inkomster borde inte längre väga lika mycket, anser de. Andréa Hedin poängterar att inkomsterna kan gå upp och ner och att år av invandring räknas två gånger, både i det socioekonomiska stödet och i extra bidrag till nyanlända.
– Det gör också stor skillnad vilket land man kommer ifrån, det är ett väldigt trubbigt system, säger Andréa Hedin.
Enligt S satsar majoriteten i Stockholms stad på barn i behov av särskilt stöd.
– Vi har utökat de speciella, mindre, undervisningsgrupperna väldigt mycket, säger Emilia Bjuggren.
Fakta.Socioekonomiskt stöd
Modellen för socioekonomisk fördelning syftar till att fördela resurser så att skolorna får möjlighet att utjämna skillnader i resultat som antas bero på skillnader i elevers socioekonomiska förutsättningar.
Resursfördelningen baseras på en prognos över hur många av skolans elever som förväntas kvalificera sig till ett nationellt gymnasieprogram.
Källa: Stockholms stad
Läs mer: Flickskolebetygen sjunker i Stockholms utsatta områden