Som stora metallkuber staplas de på varandra inne på skroten i Luleå, de uttjänta fordonen som åkt tusentals mil på svenska vägar och nu ska ersättas av nyare varianter – men sällan laddbara bilar här i den nordligaste delen av landet.
I Norrbotten är det framför allt bensin- och dieselmotorer som gäller, förklarar Leif Lundstig, ägare till Fyrkantens bildemontering i Luleå. Han arbetar i ett av landets mest omfattande län, just där två av hundra köra elbil privat.
Här är det bara en handfull personer som har utnyttjat den nya skrotningspremien som trädde i kraft i augusti och gör att den som byter ut sin gamla fossilbil mot en elbil kan få 10 000 kronor.
– En jäkla rusning efter det här skrotningspriset, inleder Leif Lundstig innan han tar en konstpaus.
– …vi har inte haft.
Utsläpp från transporter i Sverige har ökat efter att klimatbonusen avskaffats och reduktionsskyldigheten kraftigt minskat. Samtidigt släpar elbilsförsäljningen efter.
För att få fart på elektrifieringen inom transportsektorn satsar regeringen en halv miljard kronor på skrotningspremien som 50 000 svenskar har möjlighet att ta del av från augusti 2024 och ett år framåt.
Men efter att nästan en fjärdedel av tiden har gått har bara 138 personer beviljats bonusen, visar siffror 2030 års sekretariat fick från bostadsmyndigheten.
Bostadsmyndigheten bedömer att 520 premier kommer att ha betalats ut när investeringen avslutas nästa sommar om nuvarande kurs håller i sig. Bidraget på 500 miljoner skulle då ha använts till drygt en procent.
Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Mobility Sweden, är inte förvånad.
– Utifrån hur stödet är utformat nu så kommer det inte att fungera. Det kommer inte att lyckas.
Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) har inte kunnat delta i en intervju på grund av tidsbrist. Innan premien skulle införas för några månader sedan uttryckte hon att omställningen av fordonsflottan “är helt central för att Sverige ska lyckas nå ända ner till nettonollutsläpp senast 2045”, enligt en pressrelease från regeringen.
– Stödet gör att vi snabbare kan fasa ut fossildrivna fordon och möjliggöra för fler att byta till elfordon istället, sa hon.
Fakta.138 har beviljats skrotningspremien
Totalt: 70 ansökningar under månaden, 209 sedan premien infördes
Beviljat: 47 under månaden, 138 sedan premien infördes
Avslag: 6 under månaden, 29 sedan premien infördes
Inget beslut: 17 under månaden, 41 sedan premien infördes
Källa: 2030 sekretariat
Mattias Bergman tycker att grundtanken är rätt när det gäller att göra sig av med de äldsta fordonen som är sämst för trafiksäkerheten och klimatet samtidigt som man gynnar elektrifiering.
Men 10 000 kr räcker inte.
– Även om stödet även gäller begagnade bilar är gapet för stort om man har kört bil i 10 000-kronorsklassen och ska köpa en elbil för minst 150 000 kronor.
Hur skulle priset ha utformats istället?
– En premie på runt 25 000 till 28 000 hade fungerat bättre. Då hade det varit mycket lättare att hitta en match för den som har en skrotbil och samtidigt vill köpa eller leasa en elbil.
Vad tycker du om resultatet så här långt?
– Tyvärr, för det är viktigt att insatserna är effektiva och skapar förtroende för regeringens klimatpolitik. På pappret är insatsen bra, men vi som jobbar i branschen vet att det inte går.
När det gäller privatpersoner är det fortfarande de som inte är så räntekänsliga eller beroende av direkt ekonomiskt stöd som köper elbilar, tror han.
– Därför behövs betydligt mer hjälp för att ta steget mot elektrifiering på den privata marknaden.
Fakta.Stödet gäller både nya och begagnade bilar
Privatpersoner som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor kan få en tillfällig skrotningspremie på 10 000 kronor om de samtidigt köper eller leasar en ny eller begagnad elbil.
Skrotningen av den gamla bilen och upphandlingen av den nya bilen ska ske under perioden 20 augusti 2024 till 19 augusti 2025.
Skrotbilen ska bland annat ha förbränningsmotor, vara klassad i emissionsklass Euro 4 eller motsvarande äldre emissionsklass samt ha godkänts vid kontrollbesiktning efter den 6 juli 2022.
Källa: Bostadsverket
Av de 138 personer som beviljats skrotningspremien bor majoriteten i storstadsregionerna – som redan har de flesta elbilar.
Leif Lundstig på bildemontering och verkstad i Luleå tar emot 10-15 skrotbilar per dag. Men under hösten har han bara haft en kund som skrotat sin bil för att köpa en elbil och därmed kunde ta del av priset på 10 000 kronor.
– Många norrbottnar har inte råd att köpa en bil för flera hundra tusen, eller ibland uppåt en miljon.
Snarare upplever han att folk reparerar sina bilar mer än tidigare, ibland till en högre kostnad än vad fordonen är värda.
– De vet vad de har, men inte vad de får om de skulle byta till en elbil.
Dessutom är han kluven i kravet att de bilar som skrotas ska besiktigas för att få ta del av premien.
– Är det inte bättre att göra sig av med skrotbilar som bara står och står i Sverige än att plocka upp fullt fungerande bilar som redan är i trafik?