Kompetensförsörjningsfrågan är central för framtidens kollektivtrafik och det har Anna Grönlund, Sveriges Bussbolag, rätt i. Region Värmland arbetar kontinuerligt med att skapa och utveckla bästa möjliga trafik för värmlänningarna, men stödet från riksnivå lämnar övrigt att önska, skriver regionrådet Elisabeth Björk (V) i ett svar.
Kostnadsökningar och brist på busschaufförer kan försämra kollektivtrafiken i Värmland
Region Värmland har länge haft ett stort engagemang i kollektivtrafikfrågor och arbetar kontinuerligt med att skapa och utveckla bästa möjliga transporter för värmlänningarna.
Vi lämnar en minst sagt utmanande tid bakom oss där hög inflation och bränslepriser har ökat kostnader som en lavin och pandemin som ledde till minskade intäkter och som gjorde att flera år av ökat resande försvann.
Som Anna Grönlund, Sveriges Bussbolag, skriver i sin debattartikel har det gjort att vi har mindre biljettintäkter för att täcka dyrare kostnader. För det krävs politiska prioriteringar och därför lägger vi i SCV-majoriteten pengar till kollektivtrafiken i nästa budget. Samtidigt behövs tydliga prioriteringar på nationell nivå för att hållbart resande ska få den plats det förtjänar i det svenska samhället och vi har en bit kvar med nuvarande regering.
Jag håller också med Anna Grönlund om att vi måste samarbeta för att vi ska kunna förse bussbranschen med kompetens. När det gäller åldersgränsen för bussförare är det en fråga som drivs nationellt av både bussbolagen och Svensk Kollektivtrafik, våra respektive branschorganisationer, tillsammans med andra organisationer.
För oss i SCV-majoriteten är dock kompetensförsörjningsfrågan större än så. Det är en central fråga för framtidens kollektivtrafik, varför vi i den stora upphandlingen av busstrafik som vi jobbar med just nu måste fokusera på hur vi tillsammans med leverantörerna kan se till att det finns goda arbetsvillkor och att vi kan attrahera och rekrytera nya förare och tekniker.
Värmland är framträdande i utvecklingen av framtidens kollektivtrafik och många andra regioner ser på oss och vad vi gör. Vi jobbar smart och kostnadseffektivt och tar fram nya lösningar för kollektivresor, som den dynamiska trafik X-linjen som vi har i Säffle, går i Sunne på somrarna och nu utvecklas i Grums.
För att klara framtiden och få den bästa kollektivtrafiken för värmlänningarna behöver vi jobba på alla dessa fronter, det är också det enda sättet att förbättra de ekonomiska förutsättningarna, vilket Grönlund med rätta påpekar är en förutsättning för att framtidens kollektivtrafik.
På regional nivå gör vi vad vi kan, nu är det bara att få den nationella nivån att hänga med.
Elisabeth Björk (V)regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden