För första gången har säkerhetssystemen i lastbilar testats av EuroNCAP.
Lastbilar är inblandade i tjugo procent av alla dödliga trafikolyckor och Trafikverket hoppas att de nya testerna kan rädda liv.
– Vi ser i de första testerna att det redan har hänt saker med lastbilarnas säkerhetssystem sedan bara några år tillbaka, säger Rikard Fredriksson, fordonssäkerhetsexpert på Trafikverket.
Lastbilen rusar över körfältet. Plötsligt dyker ett hinder upp. Det är en mekanisk provdocka som rör sig över vägen med en något uppstyltad gång. Dockan har gömts av en parkerad bil och föraren har liten chans att upptäcka den i tid. Men lastbilens autobroms är aktiverad och med skriande däck bromsar ekipaget in, bara centimeter från kollision. Dockan går oskadd vidare.
Säkerheten har släpat efter
Detta är ett av testerna när Euro NCAP-organisationen för första gången testade säkerhetssystemen på tunga lastbilar, ett initiativ som drivs av Trafikverket. Bilar har testats på detta sätt i 25 år, men för lastbilar har säkerheten släpat efter.
– De har en lägre säkerhetsnivå än personbilar där vi har haft en väldigt hög säkerhetsnivå just på grund av Euro NCAP. Så det är något som driver och blir ett incitament. Vi ser i de första testerna att det redan har hänt saker med lastbilarnas säkerhetssystem sedan bara några år tillbaka, säger Rikard Fredriksson, fordonssäkerhetsexpert på Trafikverket.
Överrepresenterad i dödsolyckor
Lastbilar står endast för 6 procent av vägtrafiken men är inblandade i 20 procent av dödsolyckorna. De lastbilar som nu testas uppfyller alla lagkrav på säkerhet, det som testas är extra säkerhetssystem, till exempel autobromsar och hastighetsassistans. Nio modeller från sju olika tillverkare har fått betyg mellan en och fem stjärnor som presenteras på en gala den 20 november. Från Sverige har Volvo och Scania tagit med sig två modeller var.
Observera den stora utmaningen
Branschorganisationen Sveriges Åkeri välkomnar testerna och att lastbilar blir säkrare, men påpekar att de i slutändan bara är hjälpmedel för föraren.
– Att skapa uppmärksamhet hos föraren är den stora utmaningen. Bli av med hjulsurfing och ouppmärksamhet, det är där jag tror att vi har de största fördelarna. Kan stödsystemen ordna det får vi stora vinster, säger Ulric Långberg, socialpolitisk chef, Sveriges Åkeriforetat.