Tack vare alla invånare, företag och myndigheter som drar ner på sina inrikesflyg kan folkhälsan stärkas i Stockholm. Hundratusentals stockholmare behöver inte vakna till jetmotorerna som lyfter och landar på Bromma flygplats.
Den kraftiga nedgången av sålda biljetter har fått flygbolaget BRA att vid årsskiftet flytta sin verksamhet till Arlanda och därmed försvinner 90 procent av flygen till och från Bromma.
Genom att fler väljer tåget och håller digitala möten minskar risken för hjärtinfarkt och stroke för alla som bor nära ankomsterna och avgångarna från Bromma. Både högt blodtryck och överdödlighet är mycket vanligare bland dem som bor nära flygplatser än de som inte gör det.
Stockholmarnas hälsa fförbättras också avsevärt genom att man undviker jetmotorernas oförbrända kolväten, som sprider cancerframkallande ämnen över huvudstaden. Att lägga ner Bromma flygplats vore också ett lyckokast för våra yngsta barn eftersom buller påverkar deras lärande negativt.
Så därför är jag nog inte ensam om att sätta frukostrullen i halsen när jag hörde infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) uppmana kommuner att anta en mer flygbolagsvänlig resepolicy för sina anställda. Jag vill påminna Carlson om att Europa hade 47 000 värmerelaterade dödsfall förra året och att fler och fler människor i världen dör av extrema väderhändelser. Redan vid 1,3 graders global uppvärmning kostar klimatförändringen minst 1 450 miljarder kronor varje år.
Istället för konstiga förslag om att öka utsläppen borde regeringen acceptera nätet Klimatkommunernas förslag för en effektiv lokal klimatpolitik. De föreslår en överenskommelse mellan stat och kommun om hållbara transporter, öronmärkta medel för gång och cykel, storsatsning på järnväg, hållbar arbetspendling genom nytt reseavdrag och att kommunerna ska få reglera parkeringen.
Det finns fem konkreta åtgärder som skulle påskynda omställningen och som bland annat kan finansieras genom att vi slutar subventionera flyget och låter det täcka sina egna klimat- och miljökostnader. I Stockholm, som har Arlanda 20 minuter bort med höghastighetståg, borde det innebära en folkhälso- och frihetsreform genom nedläggning av Bromma flygplats.
Låt hundratusentals stockholmare slippa buller och flygbränsle till morgongröt och kvällspasta. När tar minister Andreas Carlson klimatkommunernas utsträckta hand?
Mer om insändare: Så här skriver du på insändare och svar
Fler insändare: dn.se/insandare