Nattvarden, ca. 1520, av Giampietrino, efter Leonardo da Vinci, olja på duk.
Religion kommer att vara en trendig grej 2025, bekräftar Ungdomsbarometern i sin trendrapport. Nästan dubbelt så många beskriver sig själva som religiösa jämfört med för några år sedan. “Förra årets trend “munkmode” kretsade kring introspektion och återhållsamhet för att maximera prestanda och beslutsamhet. I år ser vi en förändring mot en mer andlig dimension”, skriver de i rapporten.
Samtidigt har Svenska kyrkan sett en historisk ökning av antagningarna – inte minst bland Gen Z. Johanna Göransson, expert på Ungdomsbarometern, säger till SVT att Gen Z ofta uppfattas som vilse och sökande. Därför tror hon att kristendomen – och framför allt Jesus – kan locka. “Vår teori är att det följer sociala mediers logik, det är väldigt persondrivet.” Med andra ord kan Jesus bli en av 2025:s främsta influencers.
Kyrkans nya hype syns även på andra håll. I vår Carlo Acutis helgonförklaradessom gick bort i cancer bara 15 år gammal. Han är den katolska kyrkans första tusenårshelgon och hyllades för sitt missionsarbete online. I år har Vatikanen även introducerat maskoten Luce för det så kallade heliga året 2025. Den ser ut som en anime Greta Thunberg och är tänkt att locka unga människor till kyrkan.