Starten på årets F1-säsong gav en känsla av déjà vu: Max Verstappen vann sju av de tio första loppen och både holländaren och Red Bull såg ut att ha påbörjat en bekväm resa mot nya titlar. Men segermarginalerna – som liksom tidigare år var stora i mars två första deltävlingar – blev mindre och mindre i takt med att våren blev sommar. Och från lopp elva hände något.
Totalt tio GP-lopp följde utan att Verstappen stod högst upp på prispallen. Lando Norris gjorde sakta men säkert inhopp och hans team McLaren tog till och med om konstruktörsmästerskapet.
Vi fick dock inte den nagelbitare på mållinjen som många hoppades på. Verstappen är världsmästare med två tävlingshelger kvar. Här är tre skäl till varför:
För många i jakten
Red Bull har inte varit i närheten av den dominans som laget visat de senaste åren. I konstruktörsmästerskapet har både McLaren och Ferrari fler poäng. När Verstappen blev mästare förra året vann han 19 av 22 lopp – i år säkrar han titeln trots endast åtta segrar. Hur är det möjligt?
Säsongen är över supporterperspektivet har varit fantastiskt på många sätt. Osäkert och jämnt i toppen har hela sju förare vunnit minst ett lopp – precis vad cirkusens ägare siktade på. Men när förarna tog poäng av varandra har Verstappen kunnat behålla ledningen tack vare sin fina start.
Den tydligaste utmanaren, Norris, fick uppdateringarna om sin bil lite för sent. Dessutom: Britten måste bli bättre på att börja från pole position, och laget har några strategiska pianosteg att analysera efter säsongen.
Dra nytta av att korsa gränsen
Verstappen har visat ful körning flera gånger under säsongen. Holländaren är känd för att böja reglerna – eller använda reglerna till sin fördel, beroende på hur man ser på det.
När segrarna började att misslyckas med att göra det ökade hans frustration markant. Svordomarna och ifrågasättandet av lagets strategi blev allt vanligare. Samt de mindre snygga manövrarna.
I Österrikes GP kolliderade holländaren med Norris, som tvingades bryta. Själv slutade han femma (10-sekundersstraffet hade ingen effekt på placeringen).
I Austin var Norris klart snabbast och gick så småningom om, för att sedan straffas för omkörning utanför banan. McLaren protesterade: Verstappen var också utanför! Och fansen undrade: Varför straffades en annan förare för att han knuffade sin rival av banan i en liknande incident?
Frågan som började ställas: Får du fördelar som världsmästare? I Mexiko satte domarna äntligen ner foten och gav holländaren dubbla tidsstraff för att ha tvingat Norris av banan och utnyttjat att köra utanför körfältsmarkeringarna, men på det stora hela har vårdslös körning gynnat honom fler gånger än det har fått honom att falla. .
Regnet i Sao Paulo dödade spänningen
Senast körde Verstappen mästerligt – från 17:e startplats till seger, men det brasilianska GP visade också tydligt att F1-reglerna måste revideras.
Formel 1 har jobbat hårt för att bli en säkrare sport. Att stall sedan kan räkna ut att någon kommer krascha vilket leder till att loppet tillfälligt avbryts och sedan får ett så kallat gratis depåstopp är vansinnigt.
Red Bull tog fördel av röda flaggor. Verstappen, som fram till dess körde på farligt slitna däck, var en vinnare igen och Norris såg striden förlorad. Det enda vettiga är att införa regeln att däckbyten vid röda flaggor inte ska räknas som obligatoriskt stopp.
Starten på årets F1-säsong gav en känsla av déjà vu: Max Verstappen vann sju av de tio första loppen och både holländaren och Red Bull såg ut att ha påbörjat en bekväm resa mot nya titlar. Men segermarginalerna – som liksom tidigare år var stora i mars två första deltävlingar – blev mindre och mindre i takt med att våren blev sommar. Och från lopp elva hände något.
Totalt tio GP-lopp följde utan att Verstappen stod högst upp på prispallen. Lando Norris gjorde sakta men säkert inhopp och hans team McLaren tog till och med om konstruktörsmästerskapet.
Vi fick dock inte den nagelbitare på mållinjen som många hoppades på. Verstappen är världsmästare med två tävlingshelger kvar. Här är tre skäl till varför:
För många i jakten
Red Bull har inte varit i närheten av den dominans som laget visat de senaste åren. I konstruktörsmästerskapet har både McLaren och Ferrari fler poäng. När Verstappen blev mästare förra året vann han 19 av 22 lopp – i år säkrar han titeln trots endast åtta segrar. Hur är det möjligt?
Säsongen är över supporterperspektivet har varit fantastiskt på många sätt. Osäkert och jämnt i toppen har hela sju förare vunnit minst ett lopp – precis vad cirkusens ägare siktade på. Men när förarna tog poäng av varandra har Verstappen kunnat behålla ledningen tack vare sin fina start.
Den tydligaste utmanaren, Norris, fick uppdateringarna om sin bil lite för sent. Dessutom: Britten måste bli bättre på att börja från pole position, och laget har några strategiska pianosteg att analysera efter säsongen.
Dra nytta av att korsa gränsen
Verstappen har visat ful körning flera gånger under säsongen. Holländaren är känd för att böja reglerna – eller använda reglerna till sin fördel, beroende på hur man ser på det.
När segrarna började att misslyckas med att göra det ökade hans frustration markant. Svordomarna och ifrågasättandet av lagets strategi blev allt vanligare. Samt de mindre snygga manövrarna.
I Österrikes GP kolliderade holländaren med Norris, som tvingades bryta. Själv slutade han femma (10-sekundersstraffet hade ingen effekt på placeringen).
I Austin var Norris klart snabbast och gick så småningom om, för att sedan straffas för omkörning utanför banan. McLaren protesterade: Verstappen var också utanför! Och fansen undrade: Varför straffades en annan förare för att han knuffade sin rival av banan i en liknande incident?
Frågan som började ställas: Får du fördelar som världsmästare? I Mexiko satte domarna äntligen ner foten och gav holländaren dubbla tidsstraff för att ha tvingat Norris av banan och utnyttjat att köra utanför körfältsmarkeringarna, men på det stora hela har vårdslös körning gynnat honom fler gånger än det har fått honom att falla. .
Regnet i Sao Paulo dödade spänningen
Senast körde Verstappen mästerligt – från 17:e startplats till seger, men det brasilianska GP visade också tydligt att F1-reglerna måste revideras.
Formel 1 har jobbat hårt för att bli en säkrare sport. Att stall sedan kan räkna ut att någon kommer krascha vilket leder till att loppet tillfälligt avbryts och sedan får ett så kallat gratis depåstopp är vansinnigt.
Red Bull tog fördel av röda flaggor. Verstappen, som fram till dess körde på farligt slitna däck, var en vinnare igen och Norris såg striden förlorad. Det enda vettiga är att införa regeln att däckbyten vid röda flaggor inte ska räknas som obligatoriskt stopp.
Starten på årets F1-säsong gav en känsla av déjà vu: Max Verstappen vann sju av de tio första loppen och både holländaren och Red Bull såg ut att ha påbörjat en bekväm resa mot nya titlar. Men segermarginalerna – som liksom tidigare år var stora i mars två första deltävlingar – blev mindre och mindre i takt med att våren blev sommar. Och från lopp elva hände något.
Totalt tio GP-lopp följde utan att Verstappen stod högst upp på prispallen. Lando Norris gjorde sakta men säkert inhopp och hans team McLaren tog till och med om konstruktörsmästerskapet.
Vi fick dock inte den nagelbitare på mållinjen som många hoppades på. Verstappen är världsmästare med två tävlingshelger kvar. Här är tre skäl till varför:
För många i jakten
Red Bull har inte varit i närheten av den dominans som laget visat de senaste åren. I konstruktörsmästerskapet har både McLaren och Ferrari fler poäng. När Verstappen blev mästare förra året vann han 19 av 22 lopp – i år säkrar han titeln trots endast åtta segrar. Hur är det möjligt?
Säsongen är över supporterperspektivet har varit fantastiskt på många sätt. Osäkert och jämnt i toppen har hela sju förare vunnit minst ett lopp – precis vad cirkusens ägare siktade på. Men när förarna tog poäng av varandra har Verstappen kunnat behålla ledningen tack vare sin fina start.
Den tydligaste utmanaren, Norris, fick uppdateringarna om sin bil lite för sent. Dessutom: Britten måste bli bättre på att börja från pole position, och laget har några strategiska pianosteg att analysera efter säsongen.
Dra nytta av att korsa gränsen
Verstappen har visat ful körning flera gånger under säsongen. Holländaren är känd för att böja reglerna – eller använda reglerna till sin fördel, beroende på hur man ser på det.
När segrarna började att misslyckas med att göra det ökade hans frustration markant. Svordomarna och ifrågasättandet av lagets strategi blev allt vanligare. Samt de mindre snygga manövrarna.
I Österrikes GP kolliderade holländaren med Norris, som tvingades bryta. Själv slutade han femma (10-sekundersstraffet hade ingen effekt på placeringen).
I Austin var Norris klart snabbast och gick så småningom om, för att sedan straffas för omkörning utanför banan. McLaren protesterade: Verstappen var också utanför! Och fansen undrade: Varför straffades en annan förare för att han knuffade sin rival av banan i en liknande incident?
Frågan som började ställas: Får du fördelar som världsmästare? I Mexiko satte domarna äntligen ner foten och gav holländaren dubbla tidsstraff för att ha tvingat Norris av banan och utnyttjat att köra utanför körfältsmarkeringarna, men på det stora hela har vårdslös körning gynnat honom fler gånger än det har fått honom att falla. .
Regnet i Sao Paulo dödade spänningen
Senast körde Verstappen mästerligt – från 17:e startplats till seger, men det brasilianska GP visade också tydligt att F1-reglerna måste revideras.
Formel 1 har jobbat hårt för att bli en säkrare sport. Att stall sedan kan räkna ut att någon kommer krascha vilket leder till att loppet tillfälligt avbryts och sedan får ett så kallat gratis depåstopp är vansinnigt.
Red Bull tog fördel av röda flaggor. Verstappen, som fram till dess körde på farligt slitna däck, var en vinnare igen och Norris såg striden förlorad. Det enda vettiga är att införa regeln att däckbyten vid röda flaggor inte ska räknas som obligatoriskt stopp.
Starten på årets F1-säsong gav en känsla av déjà vu: Max Verstappen vann sju av de tio första loppen och både holländaren och Red Bull såg ut att ha påbörjat en bekväm resa mot nya titlar. Men segermarginalerna – som liksom tidigare år var stora i mars två första deltävlingar – blev mindre och mindre i takt med att våren blev sommar. Och från lopp elva hände något.
Totalt tio GP-lopp följde utan att Verstappen stod högst upp på prispallen. Lando Norris gjorde sakta men säkert inhopp och hans team McLaren tog till och med om konstruktörsmästerskapet.
Vi fick dock inte den nagelbitare på mållinjen som många hoppades på. Verstappen är världsmästare med två tävlingshelger kvar. Här är tre skäl till varför:
För många i jakten
Red Bull har inte varit i närheten av den dominans som laget visat de senaste åren. I konstruktörsmästerskapet har både McLaren och Ferrari fler poäng. När Verstappen blev mästare förra året vann han 19 av 22 lopp – i år säkrar han titeln trots endast åtta segrar. Hur är det möjligt?
Säsongen är över supporterperspektivet har varit fantastiskt på många sätt. Osäkert och jämnt i toppen har hela sju förare vunnit minst ett lopp – precis vad cirkusens ägare siktade på. Men när förarna tog poäng av varandra har Verstappen kunnat behålla ledningen tack vare sin fina start.
Den tydligaste utmanaren, Norris, fick uppdateringarna om sin bil lite för sent. Dessutom: Britten måste bli bättre på att börja från pole position, och laget har några strategiska pianosteg att analysera efter säsongen.
Dra nytta av att korsa gränsen
Verstappen har visat ful körning flera gånger under säsongen. Holländaren är känd för att böja reglerna – eller använda reglerna till sin fördel, beroende på hur man ser på det.
När segrarna började att misslyckas med att göra det ökade hans frustration markant. Svordomarna och ifrågasättandet av lagets strategi blev allt vanligare. Samt de mindre snygga manövrarna.
I Österrikes GP kolliderade holländaren med Norris, som tvingades bryta. Själv slutade han femma (10-sekundersstraffet hade ingen effekt på placeringen).
I Austin var Norris klart snabbast och gick så småningom om, för att sedan straffas för omkörning utanför banan. McLaren protesterade: Verstappen var också utanför! Och fansen undrade: Varför straffades en annan förare för att han knuffade sin rival av banan i en liknande incident?
Frågan som började ställas: Får du fördelar som världsmästare? I Mexiko satte domarna äntligen ner foten och gav holländaren dubbla tidsstraff för att ha tvingat Norris av banan och utnyttjat att köra utanför körfältsmarkeringarna, men på det stora hela har vårdslös körning gynnat honom fler gånger än det har fått honom att falla. .
Regnet i Sao Paulo dödade spänningen
Senast körde Verstappen mästerligt – från 17:e startplats till seger, men det brasilianska GP visade också tydligt att F1-reglerna måste revideras.
Formel 1 har jobbat hårt för att bli en säkrare sport. Att stall sedan kan räkna ut att någon kommer krascha vilket leder till att loppet tillfälligt avbryts och sedan får ett så kallat gratis depåstopp är vansinnigt.
Red Bull tog fördel av röda flaggor. Verstappen, som fram till dess körde på farligt slitna däck, var en vinnare igen och Norris såg striden förlorad. Det enda vettiga är att införa regeln att däckbyten vid röda flaggor inte ska räknas som obligatoriskt stopp.
Starten på årets F1-säsong gav en känsla av déjà vu: Max Verstappen vann sju av de tio första loppen och både holländaren och Red Bull såg ut att ha påbörjat en bekväm resa mot nya titlar. Men segermarginalerna – som liksom tidigare år var stora i mars två första deltävlingar – blev mindre och mindre i takt med att våren blev sommar. Och från lopp elva hände något.
Totalt tio GP-lopp följde utan att Verstappen stod högst upp på prispallen. Lando Norris gjorde sakta men säkert inhopp och hans team McLaren tog till och med om konstruktörsmästerskapet.
Vi fick dock inte den nagelbitare på mållinjen som många hoppades på. Verstappen är världsmästare med två tävlingshelger kvar. Här är tre skäl till varför:
För många i jakten
Red Bull har inte varit i närheten av den dominans som laget visat de senaste åren. I konstruktörsmästerskapet har både McLaren och Ferrari fler poäng. När Verstappen blev mästare förra året vann han 19 av 22 lopp – i år säkrar han titeln trots endast åtta segrar. Hur är det möjligt?
Säsongen är över supporterperspektivet har varit fantastiskt på många sätt. Osäkert och jämnt i toppen har hela sju förare vunnit minst ett lopp – precis vad cirkusens ägare siktade på. Men när förarna tog poäng av varandra har Verstappen kunnat behålla ledningen tack vare sin fina start.
Den tydligaste utmanaren, Norris, fick uppdateringarna om sin bil lite för sent. Dessutom: Britten måste bli bättre på att börja från pole position, och laget har några strategiska pianosteg att analysera efter säsongen.
Dra nytta av att korsa gränsen
Verstappen har visat ful körning flera gånger under säsongen. Holländaren är känd för att böja reglerna – eller använda reglerna till sin fördel, beroende på hur man ser på det.
När segrarna började att misslyckas med att göra det ökade hans frustration markant. Svordomarna och ifrågasättandet av lagets strategi blev allt vanligare. Samt de mindre snygga manövrarna.
I Österrikes GP kolliderade holländaren med Norris, som tvingades bryta. Själv slutade han femma (10-sekundersstraffet hade ingen effekt på placeringen).
I Austin var Norris klart snabbast och gick så småningom om, för att sedan straffas för omkörning utanför banan. McLaren protesterade: Verstappen var också utanför! Och fansen undrade: Varför straffades en annan förare för att han knuffade sin rival av banan i en liknande incident?
Frågan som började ställas: Får du fördelar som världsmästare? I Mexiko satte domarna äntligen ner foten och gav holländaren dubbla tidsstraff för att ha tvingat Norris av banan och utnyttjat att köra utanför körfältsmarkeringarna, men på det stora hela har vårdslös körning gynnat honom fler gånger än det har fått honom att falla. .
Regnet i Sao Paulo dödade spänningen
Senast körde Verstappen mästerligt – från 17:e startplats till seger, men det brasilianska GP visade också tydligt att F1-reglerna måste revideras.
Formel 1 har jobbat hårt för att bli en säkrare sport. Att stall sedan kan räkna ut att någon kommer krascha vilket leder till att loppet tillfälligt avbryts och sedan får ett så kallat gratis depåstopp är vansinnigt.
Red Bull tog fördel av röda flaggor. Verstappen, som fram till dess körde på farligt slitna däck, var en vinnare igen och Norris såg striden förlorad. Det enda vettiga är att införa regeln att däckbyten vid röda flaggor inte ska räknas som obligatoriskt stopp.
Starten på årets F1-säsong gav en känsla av déjà vu: Max Verstappen vann sju av de tio första loppen och både holländaren och Red Bull såg ut att ha påbörjat en bekväm resa mot nya titlar. Men segermarginalerna – som liksom tidigare år var stora i mars två första deltävlingar – blev mindre och mindre i takt med att våren blev sommar. Och från lopp elva hände något.
Totalt tio GP-lopp följde utan att Verstappen stod högst upp på prispallen. Lando Norris gjorde sakta men säkert inhopp och hans team McLaren tog till och med om konstruktörsmästerskapet.
Vi fick dock inte den nagelbitare på mållinjen som många hoppades på. Verstappen är världsmästare med två tävlingshelger kvar. Här är tre skäl till varför:
För många i jakten
Red Bull har inte varit i närheten av den dominans som laget visat de senaste åren. I konstruktörsmästerskapet har både McLaren och Ferrari fler poäng. När Verstappen blev mästare förra året vann han 19 av 22 lopp – i år säkrar han titeln trots endast åtta segrar. Hur är det möjligt?
Säsongen är över supporterperspektivet har varit fantastiskt på många sätt. Osäkert och jämnt i toppen har hela sju förare vunnit minst ett lopp – precis vad cirkusens ägare siktade på. Men när förarna tog poäng av varandra har Verstappen kunnat behålla ledningen tack vare sin fina start.
Den tydligaste utmanaren, Norris, fick uppdateringarna om sin bil lite för sent. Dessutom: Britten måste bli bättre på att börja från pole position, och laget har några strategiska pianosteg att analysera efter säsongen.
Dra nytta av att korsa gränsen
Verstappen har visat ful körning flera gånger under säsongen. Holländaren är känd för att böja reglerna – eller använda reglerna till sin fördel, beroende på hur man ser på det.
När segrarna började att misslyckas med att göra det ökade hans frustration markant. Svordomarna och ifrågasättandet av lagets strategi blev allt vanligare. Samt de mindre snygga manövrarna.
I Österrikes GP kolliderade holländaren med Norris, som tvingades bryta. Själv slutade han femma (10-sekundersstraffet hade ingen effekt på placeringen).
I Austin var Norris klart snabbast och gick så småningom om, för att sedan straffas för omkörning utanför banan. McLaren protesterade: Verstappen var också utanför! Och fansen undrade: Varför straffades en annan förare för att han knuffade sin rival av banan i en liknande incident?
Frågan som började ställas: Får du fördelar som världsmästare? I Mexiko satte domarna äntligen ner foten och gav holländaren dubbla tidsstraff för att ha tvingat Norris av banan och utnyttjat att köra utanför körfältsmarkeringarna, men på det stora hela har vårdslös körning gynnat honom fler gånger än det har fått honom att falla. .
Regnet i Sao Paulo dödade spänningen
Senast körde Verstappen mästerligt – från 17:e startplats till seger, men det brasilianska GP visade också tydligt att F1-reglerna måste revideras.
Formel 1 har jobbat hårt för att bli en säkrare sport. Att stall sedan kan räkna ut att någon kommer krascha vilket leder till att loppet tillfälligt avbryts och sedan får ett så kallat gratis depåstopp är vansinnigt.
Red Bull tog fördel av röda flaggor. Verstappen, som fram till dess körde på farligt slitna däck, var en vinnare igen och Norris såg striden förlorad. Det enda vettiga är att införa regeln att däckbyten vid röda flaggor inte ska räknas som obligatoriskt stopp.
Starten på årets F1-säsong gav en känsla av déjà vu: Max Verstappen vann sju av de tio första loppen och både holländaren och Red Bull såg ut att ha påbörjat en bekväm resa mot nya titlar. Men segermarginalerna – som liksom tidigare år var stora i mars två första deltävlingar – blev mindre och mindre i takt med att våren blev sommar. Och från lopp elva hände något.
Totalt tio GP-lopp följde utan att Verstappen stod högst upp på prispallen. Lando Norris gjorde sakta men säkert inhopp och hans team McLaren tog till och med om konstruktörsmästerskapet.
Vi fick dock inte den nagelbitare på mållinjen som många hoppades på. Verstappen är världsmästare med två tävlingshelger kvar. Här är tre skäl till varför:
För många i jakten
Red Bull har inte varit i närheten av den dominans som laget visat de senaste åren. I konstruktörsmästerskapet har både McLaren och Ferrari fler poäng. När Verstappen blev mästare förra året vann han 19 av 22 lopp – i år säkrar han titeln trots endast åtta segrar. Hur är det möjligt?
Säsongen är över supporterperspektivet har varit fantastiskt på många sätt. Osäkert och jämnt i toppen har hela sju förare vunnit minst ett lopp – precis vad cirkusens ägare siktade på. Men när förarna tog poäng av varandra har Verstappen kunnat behålla ledningen tack vare sin fina start.
Den tydligaste utmanaren, Norris, fick uppdateringarna om sin bil lite för sent. Dessutom: Britten måste bli bättre på att börja från pole position, och laget har några strategiska pianosteg att analysera efter säsongen.
Dra nytta av att korsa gränsen
Verstappen har visat ful körning flera gånger under säsongen. Holländaren är känd för att böja reglerna – eller använda reglerna till sin fördel, beroende på hur man ser på det.
När segrarna började att misslyckas med att göra det ökade hans frustration markant. Svordomarna och ifrågasättandet av lagets strategi blev allt vanligare. Samt de mindre snygga manövrarna.
I Österrikes GP kolliderade holländaren med Norris, som tvingades bryta. Själv slutade han femma (10-sekundersstraffet hade ingen effekt på placeringen).
I Austin var Norris klart snabbast och gick så småningom om, för att sedan straffas för omkörning utanför banan. McLaren protesterade: Verstappen var också utanför! Och fansen undrade: Varför straffades en annan förare för att han knuffade sin rival av banan i en liknande incident?
Frågan som började ställas: Får du fördelar som världsmästare? I Mexiko satte domarna äntligen ner foten och gav holländaren dubbla tidsstraff för att ha tvingat Norris av banan och utnyttjat att köra utanför körfältsmarkeringarna, men på det stora hela har vårdslös körning gynnat honom fler gånger än det har fått honom att falla. .
Regnet i Sao Paulo dödade spänningen
Senast körde Verstappen mästerligt – från 17:e startplats till seger, men det brasilianska GP visade också tydligt att F1-reglerna måste revideras.
Formel 1 har jobbat hårt för att bli en säkrare sport. Att stall sedan kan räkna ut att någon kommer krascha vilket leder till att loppet tillfälligt avbryts och sedan får ett så kallat gratis depåstopp är vansinnigt.
Red Bull tog fördel av röda flaggor. Verstappen, som fram till dess körde på farligt slitna däck, var en vinnare igen och Norris såg striden förlorad. Det enda vettiga är att införa regeln att däckbyten vid röda flaggor inte ska räknas som obligatoriskt stopp.
Starten på årets F1-säsong gav en känsla av déjà vu: Max Verstappen vann sju av de tio första loppen och både holländaren och Red Bull såg ut att ha påbörjat en bekväm resa mot nya titlar. Men segermarginalerna – som liksom tidigare år var stora i mars två första deltävlingar – blev mindre och mindre i takt med att våren blev sommar. Och från lopp elva hände något.
Totalt tio GP-lopp följde utan att Verstappen stod högst upp på prispallen. Lando Norris gjorde sakta men säkert inhopp och hans team McLaren tog till och med om konstruktörsmästerskapet.
Vi fick dock inte den nagelbitare på mållinjen som många hoppades på. Verstappen är världsmästare med två tävlingshelger kvar. Här är tre skäl till varför:
För många i jakten
Red Bull har inte varit i närheten av den dominans som laget visat de senaste åren. I konstruktörsmästerskapet har både McLaren och Ferrari fler poäng. När Verstappen blev mästare förra året vann han 19 av 22 lopp – i år säkrar han titeln trots endast åtta segrar. Hur är det möjligt?
Säsongen är över supporterperspektivet har varit fantastiskt på många sätt. Osäkert och jämnt i toppen har hela sju förare vunnit minst ett lopp – precis vad cirkusens ägare siktade på. Men när förarna tog poäng av varandra har Verstappen kunnat behålla ledningen tack vare sin fina start.
Den tydligaste utmanaren, Norris, fick uppdateringarna om sin bil lite för sent. Dessutom: Britten måste bli bättre på att börja från pole position, och laget har några strategiska pianosteg att analysera efter säsongen.
Dra nytta av att korsa gränsen
Verstappen har visat ful körning flera gånger under säsongen. Holländaren är känd för att böja reglerna – eller använda reglerna till sin fördel, beroende på hur man ser på det.
När segrarna började att misslyckas med att göra det ökade hans frustration markant. Svordomarna och ifrågasättandet av lagets strategi blev allt vanligare. Samt de mindre snygga manövrarna.
I Österrikes GP kolliderade holländaren med Norris, som tvingades bryta. Själv slutade han femma (10-sekundersstraffet hade ingen effekt på placeringen).
I Austin var Norris klart snabbast och gick så småningom om, för att sedan straffas för omkörning utanför banan. McLaren protesterade: Verstappen var också utanför! Och fansen undrade: Varför straffades en annan förare för att han knuffade sin rival av banan i en liknande incident?
Frågan som började ställas: Får du fördelar som världsmästare? I Mexiko satte domarna äntligen ner foten och gav holländaren dubbla tidsstraff för att ha tvingat Norris av banan och utnyttjat att köra utanför körfältsmarkeringarna, men på det stora hela har vårdslös körning gynnat honom fler gånger än det har fått honom att falla. .
Regnet i Sao Paulo dödade spänningen
Senast körde Verstappen mästerligt – från 17:e startplats till seger, men det brasilianska GP visade också tydligt att F1-reglerna måste revideras.
Formel 1 har jobbat hårt för att bli en säkrare sport. Att stall sedan kan räkna ut att någon kommer krascha vilket leder till att loppet tillfälligt avbryts och sedan får ett så kallat gratis depåstopp är vansinnigt.
Red Bull tog fördel av röda flaggor. Verstappen, som fram till dess körde på farligt slitna däck, var en vinnare igen och Norris såg striden förlorad. Det enda vettiga är att införa regeln att däckbyten vid röda flaggor inte ska räknas som obligatoriskt stopp.