idag nyheter News rapportering om Josefine Roos, som haft sina konton på Swedbank låsta i 6 månader utan svar, har väckt enorma reaktioner.
Hon sades upp som kund och är nu spärrad från bank-id i ett år.
– Det är ytterligare ett steg för oss att motverka bedrägerier, säger Charlotte Pataky, pressansvarig på bank-id.
I måndags rapporterade Ekonominyheterna om Josefine Roos som fått sina bankkonton låsta av Swedbank i 6 månader utan att få veta varför. Bara några dagar efter att idag nyheter frågat om Josefine Roos fall blev hon avskedad från banken, som också beslutade att hon inte skulle ha tillgång till bank-id på ett år.
– Jag behöver ett bank-ID. Jag behöver kunna göra ett schema för hur mina barn ska gå på dagis, jag behöver kunna logga in på apoteket och beställa hemmedicin till exempel. Du behöver ett jäkla bank-ID till allt. Man är helt handikappad utan, sa Josefine Roos då.
Blockeringsfunktion
Det är helt enkelt så att Swedbank har satt en spärr på henne på bank-id, vilket gör att hon inte heller kan få en ny utfärdad på en annan bank. Det är möjligt sedan en lagändring för några år sedan.
– Det är ytterligare ett steg för oss att motverka bedrägerier. Förr kunde man gå från bank till bank och begå brott. Med den här blockeringsfunktionen fungerar det inte, säger Charlotte Pataky, pressansvarig på bank-id.
Bank-id som företag är inte med och fattar beslut om blockering utan det är den enskilda banken själv som bestämmer om det. Den spärren med bank-ID gäller alltid i ett år.
Klagomålen ökar
Att vara helt spärrad från bank-id är ett klagomål som har ökat, enligt Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Josefine är helt enkelt inte ensam, vilket också framgår av de reaktioner som måndagens inslag gav.
Hur många kunder spärras på bankid varje år?
– Det kan vi inte säga, för det är bankerna som spärrar bank-id:n. Det är alltså extremt banksekretess mellan varje bank, men det är bankerna som bestämmer när spärrning sker, så därför vet vi inte exakt hur många som är spärrade, säger Charlotte Pataky.
De ekonomiska nyheterna har återigen sökt Swedbank för en intervju, men banken har tackat nej. Tidigare har Josefine Roos uppmanats att överklaga beslutet till Swedbanks kundombudsman.