image.php?type=preview&uuid=f12c4e91 a536 5845 b336

Känner ni som laddar elbilen hemma om strömladdningen och högbelastningsladdningen? Det är avgifter som utöver dina vanliga förbrukningskostnader från elbolagen (där du själv kan välja leverantör) tas ut av vissa nätleverantörer (exempelvis Karlstads Energi), något du inte kan välja utan det beror helt på din bostadsadress.

Karlstads Energi har, liksom ett antal andra nätleverantörer, infört dessa avgifter sedan en tid tillbaka, men alla kommer att tvingas göra det senast i januari 2027, enligt krav från Energimarknadsinspektionen (EIFS 202:1). Där det också står att det ska vara tidsdifferentierat, senast i januari 2027.

Karlstads Energi har valt en modell där du året runt och utan någon tidsdifferentiering över dygnet tar ut en “effektavgift” på drygt 38 kr per kilowattimme (kWh) i timmen varje månad du tar ut mest kraft från nätet .

Laddar jag min bil hemma tar det ca 11 kWh på en timme och första timmen jag laddar varje månad kostar ca 400 kr. Laddar jag inte bilen hemma på en månad utan bara använder hushållsel, den maximala timförbrukningen är 2–3 kWh, vilket kostar cirka 100 kr. Så den första billaddningen varje månad kostar minst cirka 300 kr extra. Därefter betalar jag endast normal eltaxa för framtida avgifter under månaden.

Under perioden november till mars tillkommer en extra “högbelastningsavgift”, dock med tidsdifferentiering där avgiften tas ut endast på vardagar mellan 06:00 och 18:00. Då kostar den högst belastade timmen per månad cirka 70 kronor per uttagen kWh. Laddar jag bilen hemma under den tiden tillkommer 11 x 70 kronor = 770 kronor till de 300 kronorna som redovisats ovan!!

För att sänka kostnaderna laddar jag nu med en nyinköpt sladd (drygt 2000 kr) via ett vanligt jordat eluttag, med låg effekt och givetvis långsam laddning, men med vanlig laddning (över natten för att bidra till en jämn elförbrukning) fungerar för mig och jag tror att jag kommer att spara på kostnaden för sladden ganska snabbt. Behöver jag snabbt ladda mer kan jag med fördel gå till en extern snabbladdare med hög effekt – det blir billigare! El där kostar alltid runt 5 kr per kWh.

Är detta en klok prisreglering om man vill stimulera till en avveckling av fossilberoendet? Då bör man åtminstone tidsdifferentiera “kraftavgiften” på samma sätt som “höglastavgiften” och möjliggöra hemladdning av elbilar till ett rimligt pris vid tidpunkter då det totala elbehovet är lågt (nätter och helger). Som jag läser Elmarknadsinspektionens inlägg behöver Karlstads Energi ändra sin modell senast i januari 2027.

Så – håll koll på dina avgifter och kom ihåg att du inte kan välja nätleverantör, det ligger fast och beror helt på var du bor!

Om du har eller funderar på en egen laddare hemma – ta en stund och fundera över om det inte räcker med att ladda via ett jordat uttag för dig.

Thomas Hallgren


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa