image.php?type=preview&uuid=e2469d96 6e4d 55f0 a382

När elfordon lockar för få köpare vill deras tillverkare göra det dyrare och svårare att köpa bensin- och dieselbilar. Nyligen krävde Kinaägda Volvo Cars och dess systerbolag Polestar att EU ska förbjuda försäljning av nya sådana bilar till 2035.

För lastbilar tycker Volvo AB:s vd Martin Lundstedt att elektrifieringen går för långsamt. Detsamma tycker Skånes vd Christian Levin som vill att politikerna gör mer för att stödja eldriften.

Han efterlyser “modiga politiska beslut” för att göra diesel dyrare och därmed göra lastbilar och vägtransporter dyrare.

Detsamma kräver konkurrenten Daimler Trucks, vars avgående vd Martin Daum vill se årliga bränsleprishöjningar istället för bonusar för elfordon. Målet är att “göra det otänkbart att köpa bensin- eller dieselbilar”.

Väl medvetna om det begränsade utbudet av elfordon kräver de fler laddstationer ute i trafiken. Ska betalas av fordonsägare och skattebetalare.

En större eldriven lastbil kostar mer än dubbelt så mycket som en dieseldriven och tar flera ton mindre last. Med klara ord: högre pris för mindre nytta.

Tege Tornvall


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa