idag nyheter – Ledare: Lågspänning för batteritillverkare



image.php?type=preview&uuid=6cf5b67a e406 5949 b3ee

Mycket tyder på att flera gröna bubblor i Sverige är på väg att spricka. Nu pratas det mycket om alla motgångar för den hajpade batteritillverkaren Northvolt. Så går det till när politiker ska leka företagare och utse vinnare.

På tisdagen presenterades Northvolts årsredovisning för 2023 som visade på en förlust på 12,5 miljarder kronor. Den siffran skulle vara anmärkningsvärd i sig, men det mest anmärkningsvärda var något annat, nämligen det som inte fanns med. En revisionsberättelse saknades. Det innebär att revisorn inte kunnat säkerställa att det bokförda värdet av bolagets anläggningar uppgår till de angivna 60 miljarderna. Värdet på anläggningstillgångarna beror på lönsamheten i verksamheten och det ser i dagsläget svårt ut.

Northvolt har drabbats av flera bakslag den senaste tiden. Det finns ett antal oförklarliga dödsfall som inträffat vid fabriken i Skellefteå, och som kan ha samband med farliga ämnen under tillverkningen. De har också stoppat ett fabriksbygge i Borlänge och målet att ha nått full produktion i Skellefteå, som ursprungligen var satt till 2023, har nu skjutits upp till 2026.

Biltillverkaren BMW drog av en order värd hela 22 miljarder kronor. Leveranserna har blivit försenade och frågan är vad som händer med planerade etableringar i Kanada och Tyskland. Samtidigt som årsredovisningen presenterades sa man att den bromsar sina internationella planer.

Allt detta pekar mot ett företag som befinner sig i djup kris och har slut på pengar. Detta trots att man fått över 100 miljarder kronor i investeringar – en svindlande summa. Hade det bara varit privata pengar så hade investerarna haft sig själva att skylla, men för det mesta handlar det om pengar som backas upp av allmänheten – det vill säga oss skattebetalare.

Runt årsskiftet 24 banker och finansinstitut upp med ett lån på 51 miljarder kronor, bland dem SEB och Swedbank, men även utländska som BNP Paribas, Citibank och JP Morgan, samt nordiska och europeiska investmentbanker. De två sista stöds i slutändan av skattebetalarna. Även Exportkreditverket är med i finansieringen. Och Riksgäldskontoret har ställt kreditgarantier. Säkerheten har varit företagets orderbok, men sedan BMW drog sig ur ser det allt mer skakigt ut.

De största riskerna har därför tagits av skattebetalare i Sverige och EU, inte av några privata riskkapitalister. De har klokt nog hållit sig borta. Och vi kommer att stå för notan. Så går det när offentliga organ bestämmer sig och ska utse vinnare på en marknad de inte riktigt förstår sig på, men där “gröna investeringar för framtiden” låter så vackert. Då flockas bidragsföretagarna. För det handlar om någon annans pengar.

Det kommer det dock inte att göra att krångla till Northvolts vd Peter Carlsson. Dagens Industri har avslöjat att han förra året sålde aktier i bolaget för 200 miljoner kronor.

Tankarna går osökta till Stålverk 80 och regeringens varvssatsningar på 1970-talet. Och Northvolt är bara ett företag i raden av många som vill dra nytta av den så kallade gröna omställningen. Vi har det fossilfria stålet och storskalig produktion och lagring av väte också. Detta kommer att bli dyrt för skattebetalarna.


Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Upptäck mer från idag nyheter

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa

Rulla till toppen