Regeringen har lagt fram en plan för skatte- och nedsättningsskyldigheten på bensin och diesel. Det trädet gäller den 1 januari 2025.
Från och med den 1 januari 2025 höjs nedsättningsplikten på bensin och diesel. Det innebär att mer biobränsle måste blandas i bensin och diesel.
Detta kan öka produktionskostnaderna, men regeringen hoppas kunna motverka detta.
Osäkerhet om prisutvecklingen
Regeringen räknar med att åtgärderna totalt sett kommer sänka bränslepriserna vid pumpen. Den ökade nedsättningsskyldigheten ska kompenseras med sänkt skatt på bensin och diesel.
Vi får se om pumppriset är oförändrat vid årsskiftet. Vid årsskiftet till 2024 upplevde vi en rejäl minskning av bland annat diesel. Priset sänktes i princip med 5 kr över natten. Det är med största sannolikhet inget vi kommer att återuppleva den här gången.
Klimat och kostnadseffekter
Den ökade reduktionsplikten förväntas minska Sveriges utsläpp med 3,1 miljoner ton fram till 2030. Samtidigt ökar utsläppen med knappt 1 miljon ton på grund av de sänkta skatterna. Nettoeffekten blir en minskning av utsläppen med drygt 2 miljoner ton. Det skriver regeringen i ett pressmeddelande.
Regeringen bedömer att skattesänkningarna minskar statens inkomster med 3,17 miljarder kronor 2025, 5,49 miljarder kronor 2026 och 5,65 miljarder kronor 2027.
En andra skattereduktion träder i kraft den 1 juli 2025 för att ytterligare balansera prispåslaget från den ökade nedsättningsskyldigheten.
Regeringen stoppar också indexeringen av bränsleskatterna för 2026, vilket innebär att skatterna inte kommer att öka med inflation eller ekonomisk tillväxt.