– Åh, mitt ben!
Hjärtat börjar slå snabbare i bröstet när skotten hörs. Lukten av krut tränger igenom korridoren som töms på bara några sekunder. De två maskerade männen som precis har stormat in i den röda skolbyggnaden med en machete och en pistol drar i handtaget och knackar på dörren till klassrummet där de flesta har lyckats barrikadera sig.
Vissa av oss har inte tid att söka skydd. Skolans rektor ligger kvar på golvet och tar tag i hans ben. Hade vi träffats av riktiga skott och inte en pågående dödlig kraftövning (PDV) med en startpistol, hade detta ögonblick troligen varit vårt sista.
– Tänk dig att hamna i den här situationen, ligga skadad, viskar Elenor Nordén Karlsson strax innan säkerhetstränarna Björn Eklöf och Johan Viberg, som klätt ut sig, ropar att övningen är över.
Det är första dagen på höstlovet och de enda som finns på plats på fristående F–6-skolan i Örebro är personalen. Företaget SSK Säkerhetsakademien har bjudits in att hålla en utbildning i skolsäkerhet.
För fyra år sedan var Karlslundsskolan inblandad i en obehaglig incident. Ett bombhot på närliggande Campus Risbergska, där kommunal vuxenutbildning huserar, ledde till att grundskolan behövde evakueras.
Utöver det har det inte hänt något hotfullt på skolan, säger rektor Elenor Nordén Karlsson.
– Men det är fler våldsincidenter i skolvärlden generellt. Det känns som att det är långt från vår lilla verksamhet, men det är ändå viktigt att vi är förberedda – framför allt kring det förebyggande arbetet, men också att man känner att man får träna inneslutning, säger hon.
Björn Eklöf börjar utbildningen med olika exempel på hur säkerhetsrutiner kan brytas på arbetsplatser. Därefter går han och kollegan Johan Viberg igenom allt från utryckning till hur man hanterar hotfulla människor.
Båda har erfarenhet av att hantera hotfulla och våldsamma situationer och har bland annat arbetat som ordningsvakter och entrévärdar i krogmiljö.
– Det är mycket hot och våld där, säger Johan Viberg.
Företaget riktar sig till olika typer av verksamheter.
– Vi ser en ökad efterfrågan på skolsäkerhetsutbildningar. Många frågar efter PDV och boende, men vi brukar säga att vi måste börja i rätt ände för att det inte ska bli PDV, då mycket kan förebyggas, säger Björn Eklöf.
Även Skolverket uppmärksammar en ökad medvetenhet om trygghet i landets skolor. Det beror på insikten att Sverige inte är immunt mot skolattacker, utan också på det förändrade säkerhetsläget i samhället, säger Eva Lindberg, utbildningsråd på Skolverket.
– Rektorer vi träffar ger intrycket att rektors uppdrag och pedagogernas uppdrag har förändrats på kort tid utifrån samhällsutvecklingen. Det handlar inte bara om den här typen av händelser i skolan, utan också vad vi kan se ur gängkriminalitetens perspektiv, säger hon.
Arbetet med skolsäkerhet har intensifierats även på myndighetsnivå, säger hon. Inom ramen för en pågående skolsäkerhetsutredning föreslås en lag om att skolor och förskolor ska ha en beredskapsplan för att kunna hantera allvarliga våldssituationer.
– Sannolikheten att utsättas för en skolattack är liten, men konsekvensen av en sådan händelse kan bli fruktansvärt förödande, vilket gör att frågan måste vara aktuell, tas på allvar och arbetas vidare, säger Eva Lindberg.
På Karlslundsskolan är det dags för den praktiska delen av säkerhetsutbildningen. Det fnissar när skolans personal får träna på att ta sig ur handledsgrepp och strypgrepp.
Övningen i pågående dödligt våld och inneslutning är sist på schemat.
Efteråt är skolans personal lite omskakad. Någon måste ta en paus på skolgården. Läraren Catharina Leicht Ericsson andas tungt.
– Jag kände att nu blev jag skjuten, för jag var den sista som kom in i rummet. Väl inne i lokalen pratade vi om hur vi har det och om vi gör rätt, säger hon.
– Vi drog för gardinerna, släckte lamporna, låste dörren, barrikaderade den med bord och såg till att handtaget inte gick att dra ner.
Precis som sina kollegor tänkte Catharina Leicht Ericsson på rektorn och alla andra som lämnades utanför klassrummet. Flera av dem reflekterade att det i en verklig våldssituation hade varit många oskyddade barn med i bilden.
Fakta.Bostäder, evakuering och utanförskap
● På ett boende låser man in sig i ett rum, låser dörren och spärrar för att försvåra för gärningsmannen att ta sig in. Det är bra om du är tyst och täcker över eventuella fönster.
● Vid evakuering lämnar du lokalen för att söka skydd. Utrymningar kan vara lämpliga när exempelvis byggnaden inte ger det bästa skyddet på grund av lokalernas utformning och om de som utrymmen inte riskerar att upptäckas av gärningsmannen.
● En lockout hindrar gärningsmannen från att ta sig in i byggnaden, vilket kan vara effektivt om alla redan är inne och det dödliga våldet pågår utanför.
● På skolattack.se det finns mer information om skolsäkerhet och hur man arbetar förebyggande mot skolattacker. Webbplatsen bygger på information och stöd från Centrum mot våldsbejakande extremism, Skolverket och andra myndigheter och riktar sig till alla former av skolgång.
Källa: Skolverket
tycker Elenor Nordén Karlsson att det är bra att även andra typer av hot och våld togs upp i utbildningen, som att hota vårdnadshavare, bråk som eskalerar och att unga från en annan skola kan komma in i skolan. Men hon känner ingen oro för att något allvarligt ska hända här på Karlslundsskolan.
– För det första är vi noga med vilka personer som vistas i våra lokaler. Om du ska besöka oss vill vi att du meddelar oss i förväg, det gäller vårdnadshavare och hantverkare. Sedan har vi vår boendeplan och en krisgrupp på Messenger som vi tagit fram för att snabbt kunna kontakta varandra inom skolan ifall något skulle hända. Den används bara i krissituationer och all personal, 25-30 personer, befinner sig i den.
Nu väntar en uppdatering av skolans handlingsplan.
– Framför allt behöver vi se över mängden text och att det är tillräckligt lätt att följa, säger Elenor Nordén Karlsson.
Under övningen i pågående dödligt våld fick hon rollen att agera skottskadad.
– Man får en känsla av hur det skulle kännas att ligga ner när man ser en kriminell komma och man känner ett ansvar för sin verksamhet. Jag tycker att övningen var otäck, men väldigt viktig.
Fakta.Skolattack i Sverige med dödlig utgång
● 1961: Kungälvs lärobok, Kungälv. På en skoldans börjar en 17-åring som inte går i skolan skjuta och skadar flera. En dör senare.
● 1979: Svartedalsskolan, Göteborg. En 15-åring knivhugger ihjäl en lärare som försöker avvisa honom.
● 2001: Bromma gymnasium, Stockholm. En 19-åring skjuter ihjäl en elev på skolans toalett.
● 2001: Västermalms skola, Sundsvall. En 19-åring knivskar två personer, varav en dör.
● 2015: Kronans skola, Trollhättan. En 21-åring mördar en lärare, en elevassistent och en elev med ett svärd. Gärningsmannen skjuts sedan ihjäl av polisen.
● 2016: Göingeskolan, Broby. En 14-åring mördar en elev med en kniv.
● 2017: Enskede gårds gymnasium, Stockholm. 16-åring mördar student med kniv.
● 2022: Malmö latinskola, Malmö. En 18-åring attackerar med kniv och yxa och mördar två lärare.
Källor: Tidningen Vi lärare och utredningen “Samhälle mot skolattacker“.
Åsa Erlandsson: Det är bättre att vara förberedd på nya skolattacker