Internetjätten varnar för bedrägerier • Listar de vanligaste bluffarna – och tricken
Google kommer ut och varnar för de senaste formerna av internetbedrägerier, i en artikel.
En av de vanligaste metoderna som kriminella aktörer använder är att skapa vilseledande webbplatser, för att få användaren att tro att de befinner sig på en legitim webbplats. Målet med metoden kan vara att få människor att ladda ner skadliga filer, göra betalningar för tjänster som inte finns eller tillhandahålla känslig information. Ett vanligt exempel är att skapa falska kundtjänstsidor.
Falska webbplatser – hur du skyddar dig själv
Företaget ger nu råd om en metod för att undvika att bli lurad av bluffsidor. Det är att använda funktionen “Om detta resultat”, som nås genom att klicka på de tre prickarna som visas bredvid sökresultatet i Google.
“Det ger värdefulla insikter om källan som kan hjälpa dig att se om det är en legitim webbplats”, skriver företaget i artikeln.
Andra knep är att hålla utkik efter varningsskyltar som felstavningar, konstiga format eller typsnitt och användning av emojis på en webbplats.
Utger sig för att vara offentliga personer
En annan metod som används av kriminella organisationer är att skapa profiler som utger sig för att vara offentliga personer på olika plattformar. För att skapa trovärdiga profiler används vanligtvis AI och andra verktyg för att skapa så kallade “deepfakes”, falska videor eller bilder som verkar vara äkta.
Enligt Google kan dessa profiler kontakta användare med lukrativa erbjudanden, i allt från investeringar till falska appar. För att undvika att bli lurad bör man se upp för “onaturliga uttryck” i innehållet.
“Deepfakes har ofta problem med att få ansikten att se helt naturliga ut, vilket kan vara en första indikator på syntetiskt innehåll”, står det i artikeln.
Kryptobedrägerier
Google har också sett en rad bedrägerier kopplade till kryptoinvesteringar. Gemensamt för dem är att de ofta ger löften om extremt hög avkastning med låg risk. Bedragare använder ofta bilder eller videor för att framstå som pålitliga aktörer eller varumärken.
För att inte bli lurad råder företaget att alltid vara skeptisk till investeringar som lovar garanterad eller mycket hög avkastning, med mycket låg risk.
“Om det låter för bra för att vara sant så är det förmodligen det”, skriver de.