E-handelsföretaget Smartasaker tog sina första steg i Ella Stemmes hall 2006. Idén bygger på att sälja innovativa produkter, ofta utvecklade av svenska uppfinnare, som underlättar människors vardag. Företaget har successivt vuxit, men i höstas hände något som skakade om.
– Det kom som en chock. Temu dök upp överallt, säger Ella Stemme.
Plötsligt dök det upp annonser från den kinesiska shoppingplattformen när man googlade nästan alla produkter i Smartasakers sortiment. Ella Stemme uppger att deras sökordsannonseringskostnader ökade med 20-25 procent som en konsekvens.
– De dränker oss och andra med sin marknadsföringsbudget. Det är ett problem eftersom Google är vår viktigaste marknadsföringskanal.
Handlade precis i oktober över en halv miljon svenskar från Temu och Shein, enligt Svensk Handels e-handelsindikator. Temu uppger att de skickade i snitt 2,3 miljoner paket i månaden till Sverige 2024. Utvecklingen oroar branschorganisationen.
– Svenska företag tappar marknadsandelar eftersom det är helt omöjligt att konkurrera med de låga priser som dessa företag erbjuder. Ytterst är det svenska jobb och företag som står på spel, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Hon menar att konkurrensen är ur spel eftersom de kinesiska aktörerna inte följer de lagar och regler som gäller i Sverige och EU. Produkter som är privatimporterade, som varor köpta på Temu och Shein räknas som, har vid flera tillfällen visat sig innehålla giftiga ämnen och kunna orsaka bränder på grund av bristande elsäkerhet.
– Jag kan förstå att man som konsument är prismedveten. Men med de här låga priserna borde man också förstå att det kanske är för bra för att vara sant, säger Sofia Larsen.
Temus och Sheins affärsmodeller skiljer sig åt, men chockerande låga priser och stort utbud förenar dem. Båda är så kallade plattformsföretag som inte har egna fabriker utan istället kopplar samman konsumenter med tillverkare via appar och hemsidor.
De senaste åren har deras tillväxtkurvor varit kraftigt uppåtgående tack vare omfattande marknadsföring i Sverige och stora delar av världen.
Varje dag skickar de två företagen omkring 9 000 ton last med flygfrakt, motsvarande 88 fullastade Boeing 777, från Kina till shoppingglada kunder i väst, rapporteras Forbes i vår.
– Vi vet att hållbarhetsarbete kan vara en viktig konkurrensfördel för företag. Men när priserna är så här låga verkar konsumenterna vara beredda att titta igenom fingrarna, säger Emma Hernell, vd på HUI.
Temu håller dock inte med det faktum att deras arrangemang är sämre för klimatet än för traditionell handel.
“Vi arbetar efter en efterfrågestyrd modell, vilket innebär att vi skickar en produkt först när en konsument lägger en beställning, vilket avsevärt minskar riskerna för överproduktion och överskottslager”, skriver företagets svenska talesperson i ett mejlsvar.
Fick nyligen Temu hård kritik från Konkurrensverket och flera andra europeiska myndigheter för att ha bedrivit aggressiv och vilseledande marknadsföring. EU har också inlett en formell utredning mot Temu angående försäljning av illegala produkter, vilket kan leda till höga böter.
– Varför har vi EU-lagstiftning och gränser för handel om det inte spelar någon roll om man inte följer reglerna? Det kan inte tillåtas fortsätta, säger Ella Stemme.
Däremot hävdar Temu att de gör noggranna kontroller av säljarna på plattformen, som också tvingas teckna avtal som garanterar att deras produkter är säkra och följer respektive marknads regler.
“Om vi misstänker att vissa produkter inte följer reglerna agerar vi genom en rad åtgärder och tar bort produkter som inte håller standarden”, säger företagets talesperson.
Angående de utredningar som just nu pågår på EU-nivå uppger Temu att de “samarbetar fullt ut med tillsynsmyndigheterna”.
Ella Stemme menar att svenska myndigheter bör ges mer resurser för att informera om riskerna med handel från Temu och andra liknande plattformar.
– Folk har ont om pengar, och så googlar man och ser att något kostar 70 kronor istället för 350. Det är nog för bra för att vara sant, men som individ tänker man inte så mycket längre, säger hon.
Fakta.Temu och Shein
Temu är en digital marknadsplats som startades 2022 och ägs av det kinesiska företaget PDD Holdings.
Bolaget har investerat enorma resurser på marknadsföring och hade bland annat tv-reklam i samband med Super Bowl.
Temus app är bland de mest nedladdade i shoppingkategorin i många länder, inklusive Sverige.
Snabbmodejätten Shein grundades 2008 i Kina och har nu sin bas i Singapore. Bolaget siktar på en börsnotering i London i början av nästa år.
Shein säljer billiga kläder och har flera gånger fått kritik för bristande hållbarhetsarbete, dåliga arbetsförhållanden och giftiga ämnen i de produkter som säljs.
Båda företagen dra nytta av att kunder inom EU inte behöver betala tull på varor som kostar mindre än 150 euro, cirka 1 700 kr.
Fakta.Kritiken mot Temus marknadsföring
I ett brev till Temu listar EU-kommissionen och CPC-nätverket, som Konsumentverket är en del av, följande brister:
● Falska rabatterbjudanden. Ger intryck av att produkten säljs med rabatt när detta inte stämmer.
● Tryck. Pressar konsumenter att fatta förhastade köpbeslut med falska påståenden om att produkten håller på att ta slut.
● Tvångsspel. Att tvinga konsumenter att spela på ett “lyckohjul” där viktig information om spelets villkor döljs.
● Saknade eller vilseledande information. Ger otillräcklig eller felaktig information om den lagstadgade ångerrätten. Det framgår inte heller att en beställning måste uppgå till ett visst belopp för att köpet ska kunna genomföras.
● Falska konsumentrecensioner. Ger otillräcklig information om hur Temu säkerställer att recensioner lämnas av personer som faktiskt har använt produkten.
● Dold kontaktinformation. Gör det svårt för konsumenter att lämna in klagomål eller ställa frågor.
Källa: Konsumentverket