Ett digitalt id-kort innebär legitimation i telefonen, med foto, personnummer, namn och QR-kod, som användare kan identifiera sig med i olika butiker, på post och på nattklubbar. Den som ska kontrollera legitimationen gör det antingen visuellt, eller genom att skanna koden i appen.
Den senaste tiden har det kommit flera rapporter om unga som använder falska legitimationer – som säljs i hemliga nätgrupper – för att köpa till exempel energidrycker, alkohol och cigaretter eller för att komma in på nattklubbar.
Tidigare har Systembolaget tagit emot digitala id-kort från BankID genom att utföra visuella kontroller men har nyligen, efter rapporter om falska appar, tillfälligt slutat. De, och flera andra köpmän, anser att det inte är tillräckligt säkert.
– Problemet är tillräckligt omfattande för att bromsa att kunna använda det i butik, åtminstone den visuella kontrollen. Det räcker egentligen med att vi har några förfalskningar för att det ska anses tillräckligt, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.
Kunderna vill kunna använda digitala ID-kort
De digitala id-handlingarna, som ställs ut i butik, är något som svensk handel efterfrågat, då det är något som kunderna vill ha. Säkerheten och användarvänligheten måste dock förbättras, säger Nina Jelver.
– Man måste se till att man kan styra det rätt. Jag anser att en sådan kontroll måste ske vid scanning av QR-koden. Det räcker absolut inte att göra en visuell kontroll, säger säkerhetschefen och fortsätter:
– Jag ser en framtid där de här ID-korten kommer att vara de vi använder, men då måste man se till att det integreras i kassaflödet så att det blir en smidig lösning både för konsumenten som finns där men också för personen som arbetar i butiken för att kontrollera och verifiera ID-handlingen.
Hur realistiskt är det att det kommer att ske inom en snar framtid?
– Det tycker jag är väldigt realistiskt. Vi jobbar på det nu för att kunna börja ta emot igen, svarar Nina Jelver.
Då kan det införas på Systembolaget igen
Systembolaget tror också att de inom en snar framtid kommer att återinföra id-handlingar – så länge det förenklas för dem vid kassan.
– När vi har hittat en elektronisk lösning för det, så att vi inte bara kan jobba med det visuella. Då ska vi återinföra det, säger Mattias Särmalm, försäljningschef för Systembolaget.
– Vi ser att det här är något som är väldigt uppskattat av våra kunder. Därför jobbar vi framåt för att med olika digitala ID-handlingar göra det möjligt att säkert identifiera sig på Systembolaget, fortsätter han.
Systembolaget hoppas kunna ta emot digitala ID-kort redan i vår.
BankID medveten
BankID är medveten om säkerhetsluckor när det kommer till den visuella kontrollen. De uppmanar därför alla handlare att skanna QR-koden, i de fall de säljer varor med åldersgräns. Charlotte Pataky, pressansvarig för BankID, ser en framtid där de digitala id-korten kommer att vara de som svenskar i första hand använder.
När ett system för att skanna koderna har implementerats i kassaraden, dvs.
– Då blir det en väldigt sömlös upplevelse och lätt för den som jobbar vid kassan. Svårare är det när man ska ha BankID-appen och en telefon i kassan. Det är det vi tittar på nu, säger Charlotte Pataky.
“Det digitala ID-dokumentet är bättre”
Även polisen ser positivt på framtiden när det kommer till BankID:s legitimation. Jan Olsson, kriminalinspektör på Nationell IT-Brottscentral, anser att alla i samhället borde försöka gå över till digitala id-handlingar.
– Den digitala id-handlingen är bättre, säkrare och lättare att kontrollera än vad de fysiska handlingarna som pass, körkort och nationellt id-kort är, säger kriminalkommissarie.
Jan Olsson konstaterar också att digitala id-handlingar i framtiden inte kommer att vara något butiker och restauranger inte kan välja att acceptera eller inte, eftersom det kommer att vara så utbrett bland kunderna.