Det var den 25 juni som den mardrömslika olyckan inträffade på Gröna Lund i Stockholm. Sedan spårade Jetline-berg-och-dalbanan delvis ur och en kvinna i 30-årsåldern dog efter att ha kastats ur en av vagnarna. Ytterligare nio personer skadades, varav tre allvarligt.
Knappt ett år senare presenterade Nationella haverikommissionen sin slutrapport angående händelsen och det konstaterades då att nöjesparken hade rasat samman på flera olika sätt. Enligt myndigheten, som var skarpt kritisk, orsakades olyckan av en rad olika systemfel. Det framhölls också att tillsynen varit dålig.
Det mer konkreta skälet Anledningen till urspårningen var att en stödarm – det vill säga hjulupphängningen som förbinder hjulen med vagnen – under den främre vagnen lossnade.
Christer B. Jarlås, överåklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, väckte i torsdags en stämningsansökan mot Gröna Lund och två andra företag för grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och vållande till fara för en annan i samband med dödsolyckan . Ingen person är åtalad för brott.
Enligt åklagaren har bolagen genom sitt agerande visat grov vårdslöshet och åläggs att betala företagsböter på sammanlagt 18 miljoner kronor. Gröna Lund åläggs att betala 12 miljoner medan de två andra bolagen åläggs 3 miljoner vardera. Enligt Åklagarmyndigheten är böterna bland de högsta utdömda i Sverige.
När det gäller brotten vållande till kroppsskada och framkallande av fara för andra stadgar lagen att företagsböter föregår åtal mot enskilda. Angående vållande till annans död framgår av utredningen att det som orsakade olyckan framför allt var brister i hela kedjan från beställning, till tillverkning, leverans och besiktning av bärarmarna till berg- och dalbanan.
– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svensk standard att följa. Om företagen hade följt reglerna hade det inte hänt, säger Christer B. Jarlås och fortsätter:
– Den yttersta konsekvensen av vårdslösheten är att en person dog, tre fick mycket allvarliga skador och flera andra skadades lindrigt men kunde lika gärna ha fått livshotande skador.
Polisinspektör Valdemar Bobeck redogjorde vid en presskonferens på torsdagen om utredningen, som har varit komplex. Förundersökningen består av drygt 1 800 sidor.
– Det har varit en tekniskt komplicerad utredning. Vi har fått sätta oss in i tillverkningen av mässdelar, säger Valdemar Bobeck.
Man har bland annat analyserat svetsningen i bärarmen som gick sönder och hur beställningen av dessa bärarmar gick till.
De tre företagen förnekar brott.
– Vi anser inte att något brott har begåtts inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför förnekar vi anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt på händelsen, skriver Annika Troselius, informationschef för Parks and Resorts i ett mejl till DN.
– En olycka som i Jetline får inte hända och den ska inte kunna hända. Därför har vi sedan händelsen granskat vår verksamhet och vidtagit flera åtgärder för att något sådant aldrig ska kunna hända igen, skriver Annika Troselius vidare.
Det var den 25 juni som den mardrömslika olyckan inträffade på Gröna Lund i Stockholm. Sedan spårade Jetline-berg-och-dalbanan delvis ur och en kvinna i 30-årsåldern dog efter att ha kastats ur en av vagnarna. Ytterligare nio personer skadades, varav tre allvarligt.
Knappt ett år senare presenterade Nationella haverikommissionen sin slutrapport angående händelsen och det konstaterades då att nöjesparken hade rasat samman på flera olika sätt. Enligt myndigheten, som var skarpt kritisk, orsakades olyckan av en rad olika systemfel. Det framhölls också att tillsynen varit dålig.
Det mer konkreta skälet Anledningen till urspårningen var att en stödarm – det vill säga hjulupphängningen som förbinder hjulen med vagnen – under den främre vagnen lossnade.
Christer B. Jarlås, överåklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, väckte i torsdags en stämningsansökan mot Gröna Lund och två andra företag för grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och vållande till fara för en annan i samband med dödsolyckan . Ingen person är åtalad för brott.
Enligt åklagaren har bolagen genom sitt agerande visat grov vårdslöshet och åläggs att betala företagsböter på sammanlagt 18 miljoner kronor. Gröna Lund åläggs att betala 12 miljoner medan de två andra bolagen åläggs 3 miljoner vardera. Enligt Åklagarmyndigheten är böterna bland de högsta utdömda i Sverige.
När det gäller brotten vållande till kroppsskada och framkallande av fara för andra stadgar lagen att företagsböter föregår åtal mot enskilda. Angående vållande till annans död framgår av utredningen att det som orsakade olyckan framför allt var brister i hela kedjan från beställning, till tillverkning, leverans och besiktning av bärarmarna till berg- och dalbanan.
– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svensk standard att följa. Om företagen hade följt reglerna hade det inte hänt, säger Christer B. Jarlås och fortsätter:
– Den yttersta konsekvensen av vårdslösheten är att en person dog, tre fick mycket allvarliga skador och flera andra skadades lindrigt men kunde lika gärna ha fått livshotande skador.
Polisinspektör Valdemar Bobeck redogjorde vid en presskonferens på torsdagen om utredningen, som har varit komplex. Förundersökningen består av drygt 1 800 sidor.
– Det har varit en tekniskt komplicerad utredning. Vi har fått sätta oss in i tillverkningen av mässdelar, säger Valdemar Bobeck.
Man har bland annat analyserat svetsningen i bärarmen som gick sönder och hur beställningen av dessa bärarmar gick till.
De tre företagen förnekar brott.
– Vi anser inte att något brott har begåtts inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför förnekar vi anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt på händelsen, skriver Annika Troselius, informationschef för Parks and Resorts i ett mejl till DN.
– En olycka som i Jetline får inte hända och den ska inte kunna hända. Därför har vi sedan händelsen granskat vår verksamhet och vidtagit flera åtgärder för att något sådant aldrig ska kunna hända igen, skriver Annika Troselius vidare.
Det var den 25 juni som den mardrömslika olyckan inträffade på Gröna Lund i Stockholm. Sedan spårade Jetline-berg-och-dalbanan delvis ur och en kvinna i 30-årsåldern dog efter att ha kastats ur en av vagnarna. Ytterligare nio personer skadades, varav tre allvarligt.
Knappt ett år senare presenterade Nationella haverikommissionen sin slutrapport angående händelsen och det konstaterades då att nöjesparken hade rasat samman på flera olika sätt. Enligt myndigheten, som var skarpt kritisk, orsakades olyckan av en rad olika systemfel. Det framhölls också att tillsynen varit dålig.
Det mer konkreta skälet Anledningen till urspårningen var att en stödarm – det vill säga hjulupphängningen som förbinder hjulen med vagnen – under den främre vagnen lossnade.
Christer B. Jarlås, överåklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, väckte i torsdags en stämningsansökan mot Gröna Lund och två andra företag för grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och vållande till fara för en annan i samband med dödsolyckan . Ingen person är åtalad för brott.
Enligt åklagaren har bolagen genom sitt agerande visat grov vårdslöshet och åläggs att betala företagsböter på sammanlagt 18 miljoner kronor. Gröna Lund åläggs att betala 12 miljoner medan de två andra bolagen åläggs 3 miljoner vardera. Enligt Åklagarmyndigheten är böterna bland de högsta utdömda i Sverige.
När det gäller brotten vållande till kroppsskada och framkallande av fara för andra stadgar lagen att företagsböter föregår åtal mot enskilda. Angående vållande till annans död framgår av utredningen att det som orsakade olyckan framför allt var brister i hela kedjan från beställning, till tillverkning, leverans och besiktning av bärarmarna till berg- och dalbanan.
– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svensk standard att följa. Om företagen hade följt reglerna hade det inte hänt, säger Christer B. Jarlås och fortsätter:
– Den yttersta konsekvensen av vårdslösheten är att en person dog, tre fick mycket allvarliga skador och flera andra skadades lindrigt men kunde lika gärna ha fått livshotande skador.
Polisinspektör Valdemar Bobeck redogjorde vid en presskonferens på torsdagen om utredningen, som har varit komplex. Förundersökningen består av drygt 1 800 sidor.
– Det har varit en tekniskt komplicerad utredning. Vi har fått sätta oss in i tillverkningen av mässdelar, säger Valdemar Bobeck.
Man har bland annat analyserat svetsningen i bärarmen som gick sönder och hur beställningen av dessa bärarmar gick till.
De tre företagen förnekar brott.
– Vi anser inte att något brott har begåtts inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför förnekar vi anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt på händelsen, skriver Annika Troselius, informationschef för Parks and Resorts i ett mejl till DN.
– En olycka som i Jetline får inte hända och den ska inte kunna hända. Därför har vi sedan händelsen granskat vår verksamhet och vidtagit flera åtgärder för att något sådant aldrig ska kunna hända igen, skriver Annika Troselius vidare.
Det var den 25 juni som den mardrömslika olyckan inträffade på Gröna Lund i Stockholm. Sedan spårade Jetline-berg-och-dalbanan delvis ur och en kvinna i 30-årsåldern dog efter att ha kastats ur en av vagnarna. Ytterligare nio personer skadades, varav tre allvarligt.
Knappt ett år senare presenterade Nationella haverikommissionen sin slutrapport angående händelsen och det konstaterades då att nöjesparken hade rasat samman på flera olika sätt. Enligt myndigheten, som var skarpt kritisk, orsakades olyckan av en rad olika systemfel. Det framhölls också att tillsynen varit dålig.
Det mer konkreta skälet Anledningen till urspårningen var att en stödarm – det vill säga hjulupphängningen som förbinder hjulen med vagnen – under den främre vagnen lossnade.
Christer B. Jarlås, överåklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, väckte i torsdags en stämningsansökan mot Gröna Lund och två andra företag för grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och vållande till fara för en annan i samband med dödsolyckan . Ingen person är åtalad för brott.
Enligt åklagaren har bolagen genom sitt agerande visat grov vårdslöshet och åläggs att betala företagsböter på sammanlagt 18 miljoner kronor. Gröna Lund åläggs att betala 12 miljoner medan de två andra bolagen åläggs 3 miljoner vardera. Enligt Åklagarmyndigheten är böterna bland de högsta utdömda i Sverige.
När det gäller brotten vållande till kroppsskada och framkallande av fara för andra stadgar lagen att företagsböter föregår åtal mot enskilda. Angående vållande till annans död framgår av utredningen att det som orsakade olyckan framför allt var brister i hela kedjan från beställning, till tillverkning, leverans och besiktning av bärarmarna till berg- och dalbanan.
– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svensk standard att följa. Om företagen hade följt reglerna hade det inte hänt, säger Christer B. Jarlås och fortsätter:
– Den yttersta konsekvensen av vårdslösheten är att en person dog, tre fick mycket allvarliga skador och flera andra skadades lindrigt men kunde lika gärna ha fått livshotande skador.
Polisinspektör Valdemar Bobeck redogjorde vid en presskonferens på torsdagen om utredningen, som har varit komplex. Förundersökningen består av drygt 1 800 sidor.
– Det har varit en tekniskt komplicerad utredning. Vi har fått sätta oss in i tillverkningen av mässdelar, säger Valdemar Bobeck.
Man har bland annat analyserat svetsningen i bärarmen som gick sönder och hur beställningen av dessa bärarmar gick till.
De tre företagen förnekar brott.
– Vi anser inte att något brott har begåtts inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför förnekar vi anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt på händelsen, skriver Annika Troselius, informationschef för Parks and Resorts i ett mejl till DN.
– En olycka som i Jetline får inte hända och den ska inte kunna hända. Därför har vi sedan händelsen granskat vår verksamhet och vidtagit flera åtgärder för att något sådant aldrig ska kunna hända igen, skriver Annika Troselius vidare.
Det var den 25 juni som den mardrömslika olyckan inträffade på Gröna Lund i Stockholm. Sedan spårade Jetline-berg-och-dalbanan delvis ur och en kvinna i 30-årsåldern dog efter att ha kastats ur en av vagnarna. Ytterligare nio personer skadades, varav tre allvarligt.
Knappt ett år senare presenterade Nationella haverikommissionen sin slutrapport angående händelsen och det konstaterades då att nöjesparken hade rasat samman på flera olika sätt. Enligt myndigheten, som var skarpt kritisk, orsakades olyckan av en rad olika systemfel. Det framhölls också att tillsynen varit dålig.
Det mer konkreta skälet Anledningen till urspårningen var att en stödarm – det vill säga hjulupphängningen som förbinder hjulen med vagnen – under den främre vagnen lossnade.
Christer B. Jarlås, överåklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, väckte i torsdags en stämningsansökan mot Gröna Lund och två andra företag för grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och vållande till fara för en annan i samband med dödsolyckan . Ingen person är åtalad för brott.
Enligt åklagaren har bolagen genom sitt agerande visat grov vårdslöshet och åläggs att betala företagsböter på sammanlagt 18 miljoner kronor. Gröna Lund åläggs att betala 12 miljoner medan de två andra bolagen åläggs 3 miljoner vardera. Enligt Åklagarmyndigheten är böterna bland de högsta utdömda i Sverige.
När det gäller brotten vållande till kroppsskada och framkallande av fara för andra stadgar lagen att företagsböter föregår åtal mot enskilda. Angående vållande till annans död framgår av utredningen att det som orsakade olyckan framför allt var brister i hela kedjan från beställning, till tillverkning, leverans och besiktning av bärarmarna till berg- och dalbanan.
– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svensk standard att följa. Om företagen hade följt reglerna hade det inte hänt, säger Christer B. Jarlås och fortsätter:
– Den yttersta konsekvensen av vårdslösheten är att en person dog, tre fick mycket allvarliga skador och flera andra skadades lindrigt men kunde lika gärna ha fått livshotande skador.
Polisinspektör Valdemar Bobeck redogjorde vid en presskonferens på torsdagen om utredningen, som har varit komplex. Förundersökningen består av drygt 1 800 sidor.
– Det har varit en tekniskt komplicerad utredning. Vi har fått sätta oss in i tillverkningen av mässdelar, säger Valdemar Bobeck.
Man har bland annat analyserat svetsningen i bärarmen som gick sönder och hur beställningen av dessa bärarmar gick till.
De tre företagen förnekar brott.
– Vi anser inte att något brott har begåtts inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför förnekar vi anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt på händelsen, skriver Annika Troselius, informationschef för Parks and Resorts i ett mejl till DN.
– En olycka som i Jetline får inte hända och den ska inte kunna hända. Därför har vi sedan händelsen granskat vår verksamhet och vidtagit flera åtgärder för att något sådant aldrig ska kunna hända igen, skriver Annika Troselius vidare.
Det var den 25 juni som den mardrömslika olyckan inträffade på Gröna Lund i Stockholm. Sedan spårade Jetline-berg-och-dalbanan delvis ur och en kvinna i 30-årsåldern dog efter att ha kastats ur en av vagnarna. Ytterligare nio personer skadades, varav tre allvarligt.
Knappt ett år senare presenterade Nationella haverikommissionen sin slutrapport angående händelsen och det konstaterades då att nöjesparken hade rasat samman på flera olika sätt. Enligt myndigheten, som var skarpt kritisk, orsakades olyckan av en rad olika systemfel. Det framhölls också att tillsynen varit dålig.
Det mer konkreta skälet Anledningen till urspårningen var att en stödarm – det vill säga hjulupphängningen som förbinder hjulen med vagnen – under den främre vagnen lossnade.
Christer B. Jarlås, överåklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, väckte i torsdags en stämningsansökan mot Gröna Lund och två andra företag för grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och vållande till fara för en annan i samband med dödsolyckan . Ingen person är åtalad för brott.
Enligt åklagaren har bolagen genom sitt agerande visat grov vårdslöshet och åläggs att betala företagsböter på sammanlagt 18 miljoner kronor. Gröna Lund åläggs att betala 12 miljoner medan de två andra bolagen åläggs 3 miljoner vardera. Enligt Åklagarmyndigheten är böterna bland de högsta utdömda i Sverige.
När det gäller brotten vållande till kroppsskada och framkallande av fara för andra stadgar lagen att företagsböter föregår åtal mot enskilda. Angående vållande till annans död framgår av utredningen att det som orsakade olyckan framför allt var brister i hela kedjan från beställning, till tillverkning, leverans och besiktning av bärarmarna till berg- och dalbanan.
– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svensk standard att följa. Om företagen hade följt reglerna hade det inte hänt, säger Christer B. Jarlås och fortsätter:
– Den yttersta konsekvensen av vårdslösheten är att en person dog, tre fick mycket allvarliga skador och flera andra skadades lindrigt men kunde lika gärna ha fått livshotande skador.
Polisinspektör Valdemar Bobeck redogjorde vid en presskonferens på torsdagen om utredningen, som har varit komplex. Förundersökningen består av drygt 1 800 sidor.
– Det har varit en tekniskt komplicerad utredning. Vi har fått sätta oss in i tillverkningen av mässdelar, säger Valdemar Bobeck.
Man har bland annat analyserat svetsningen i bärarmen som gick sönder och hur beställningen av dessa bärarmar gick till.
De tre företagen förnekar brott.
– Vi anser inte att något brott har begåtts inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför förnekar vi anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt på händelsen, skriver Annika Troselius, informationschef för Parks and Resorts i ett mejl till DN.
– En olycka som i Jetline får inte hända och den ska inte kunna hända. Därför har vi sedan händelsen granskat vår verksamhet och vidtagit flera åtgärder för att något sådant aldrig ska kunna hända igen, skriver Annika Troselius vidare.
Det var den 25 juni som den mardrömslika olyckan inträffade på Gröna Lund i Stockholm. Sedan spårade Jetline-berg-och-dalbanan delvis ur och en kvinna i 30-årsåldern dog efter att ha kastats ur en av vagnarna. Ytterligare nio personer skadades, varav tre allvarligt.
Knappt ett år senare presenterade Nationella haverikommissionen sin slutrapport angående händelsen och det konstaterades då att nöjesparken hade rasat samman på flera olika sätt. Enligt myndigheten, som var skarpt kritisk, orsakades olyckan av en rad olika systemfel. Det framhölls också att tillsynen varit dålig.
Det mer konkreta skälet Anledningen till urspårningen var att en stödarm – det vill säga hjulupphängningen som förbinder hjulen med vagnen – under den främre vagnen lossnade.
Christer B. Jarlås, överåklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, väckte i torsdags en stämningsansökan mot Gröna Lund och två andra företag för grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och vållande till fara för en annan i samband med dödsolyckan . Ingen person är åtalad för brott.
Enligt åklagaren har bolagen genom sitt agerande visat grov vårdslöshet och åläggs att betala företagsböter på sammanlagt 18 miljoner kronor. Gröna Lund åläggs att betala 12 miljoner medan de två andra bolagen åläggs 3 miljoner vardera. Enligt Åklagarmyndigheten är böterna bland de högsta utdömda i Sverige.
När det gäller brotten vållande till kroppsskada och framkallande av fara för andra stadgar lagen att företagsböter föregår åtal mot enskilda. Angående vållande till annans död framgår av utredningen att det som orsakade olyckan framför allt var brister i hela kedjan från beställning, till tillverkning, leverans och besiktning av bärarmarna till berg- och dalbanan.
– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svensk standard att följa. Om företagen hade följt reglerna hade det inte hänt, säger Christer B. Jarlås och fortsätter:
– Den yttersta konsekvensen av vårdslösheten är att en person dog, tre fick mycket allvarliga skador och flera andra skadades lindrigt men kunde lika gärna ha fått livshotande skador.
Polisinspektör Valdemar Bobeck redogjorde vid en presskonferens på torsdagen om utredningen, som har varit komplex. Förundersökningen består av drygt 1 800 sidor.
– Det har varit en tekniskt komplicerad utredning. Vi har fått sätta oss in i tillverkningen av mässdelar, säger Valdemar Bobeck.
Man har bland annat analyserat svetsningen i bärarmen som gick sönder och hur beställningen av dessa bärarmar gick till.
De tre företagen förnekar brott.
– Vi anser inte att något brott har begåtts inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför förnekar vi anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt på händelsen, skriver Annika Troselius, informationschef för Parks and Resorts i ett mejl till DN.
– En olycka som i Jetline får inte hända och den ska inte kunna hända. Därför har vi sedan händelsen granskat vår verksamhet och vidtagit flera åtgärder för att något sådant aldrig ska kunna hända igen, skriver Annika Troselius vidare.
Det var den 25 juni som den mardrömslika olyckan inträffade på Gröna Lund i Stockholm. Sedan spårade Jetline-berg-och-dalbanan delvis ur och en kvinna i 30-årsåldern dog efter att ha kastats ur en av vagnarna. Ytterligare nio personer skadades, varav tre allvarligt.
Knappt ett år senare presenterade Nationella haverikommissionen sin slutrapport angående händelsen och det konstaterades då att nöjesparken hade rasat samman på flera olika sätt. Enligt myndigheten, som var skarpt kritisk, orsakades olyckan av en rad olika systemfel. Det framhölls också att tillsynen varit dålig.
Det mer konkreta skälet Anledningen till urspårningen var att en stödarm – det vill säga hjulupphängningen som förbinder hjulen med vagnen – under den främre vagnen lossnade.
Christer B. Jarlås, överåklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, väckte i torsdags en stämningsansökan mot Gröna Lund och två andra företag för grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och vållande till fara för en annan i samband med dödsolyckan . Ingen person är åtalad för brott.
Enligt åklagaren har bolagen genom sitt agerande visat grov vårdslöshet och åläggs att betala företagsböter på sammanlagt 18 miljoner kronor. Gröna Lund åläggs att betala 12 miljoner medan de två andra bolagen åläggs 3 miljoner vardera. Enligt Åklagarmyndigheten är böterna bland de högsta utdömda i Sverige.
När det gäller brotten vållande till kroppsskada och framkallande av fara för andra stadgar lagen att företagsböter föregår åtal mot enskilda. Angående vållande till annans död framgår av utredningen att det som orsakade olyckan framför allt var brister i hela kedjan från beställning, till tillverkning, leverans och besiktning av bärarmarna till berg- och dalbanan.
– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svensk standard att följa. Om företagen hade följt reglerna hade det inte hänt, säger Christer B. Jarlås och fortsätter:
– Den yttersta konsekvensen av vårdslösheten är att en person dog, tre fick mycket allvarliga skador och flera andra skadades lindrigt men kunde lika gärna ha fått livshotande skador.
Polisinspektör Valdemar Bobeck redogjorde vid en presskonferens på torsdagen om utredningen, som har varit komplex. Förundersökningen består av drygt 1 800 sidor.
– Det har varit en tekniskt komplicerad utredning. Vi har fått sätta oss in i tillverkningen av mässdelar, säger Valdemar Bobeck.
Man har bland annat analyserat svetsningen i bärarmen som gick sönder och hur beställningen av dessa bärarmar gick till.
De tre företagen förnekar brott.
– Vi anser inte att något brott har begåtts inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför förnekar vi anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt på händelsen, skriver Annika Troselius, informationschef för Parks and Resorts i ett mejl till DN.
– En olycka som i Jetline får inte hända och den ska inte kunna hända. Därför har vi sedan händelsen granskat vår verksamhet och vidtagit flera åtgärder för att något sådant aldrig ska kunna hända igen, skriver Annika Troselius vidare.