Det är långt kvar till studentens lyckliga dag. Men för studentmössföretagen är det högsäsong. En torsdag i oktober kom ABC-gruppen, en av de stora aktörerna på marknaden, till Spykengymnasiet i Lund.
Det spelades musik, säljarna hade med sig hattar och en stor låda med glittriga extramaterial.
– Allt var väldigt kommersiellt. Jag slogs direkt av hur självsäkra de var. De betonade alla populära alternativ och hade repeterat personliga anekdoter som skulle få oss att beställa de dyraste mössorna, säger eleven Elsa Winroth.
Efter ABC-gruppens besök var många elever upprörda över försäljningsmetoderna. De kände sig pressade och vilseledda. Flera av dem uppvaktades också efteråt.
“Vi såg att du inte valde ett champagneglas”, stod det i ett sms till en elev. En annan fick feedback om att hon inte hade valt ett visst broderi, med förslaget att det var ett valfritt val som de flesta gjorde.
– Inför en klass gavs ett exempel på en kille som valt en budgetmössa utan personlig design. “Det var synd eftersom han inte vågade lägga upp några bilder på Instagram”, sa säljaren, säger studenten Leonora Kovatcheva Kala.
ABC-gruppen beskriver sig som Sveriges största leverantör av studentkepsar. Men kritiken mot företaget har varit återkommande i över tio år. Redan 2010 rapporterade Barometern om elever och föräldrar som var kritiska till vad som beskrevs som påträngande försäljningsmetoder.
Den senaste tiden har företaget granskats av flera medier, bland annat SVT Gävleborg.
ABC-gruppen vill inte ställa upp på intervju, men skriver i ett mejl till DN att de har hög kundnöjdhet med få missnöjda kunder. Kritiken har dock lett till att företaget vidtagit åtgärder, enligt Jesper Knutson, pressansvarig.
“Den kritik som kommit fram efter medias granskning av vår verksamhet är något vi tar på största allvar”, skriver han och nämner bland annat en tydligare policy för kundservice och tydligare riktlinjer för kundservice i företagets säljutbildning.
När Gabriela Jädert på Spyken i Lund landade en mössa designad i ABC-gruppens webshop priset 3 700 kronor.
– Jag gjorde alla alternativ de rekommenderade. Vattentätt mössskydd, mössförsäkring, ficka och sminkspegel så att du kan kolla ditt smink när du står på flaket. Det var helt absurda saker, säger hon.
Men det kan bli ännu dyrare. När DN försöker skapa en mössa med så många alternativ som möjligt hamnar notan på 7 142 kronor. Själva bastaket kostar mellan 399 och 499 kr, sedan tillkommer kostnader för ett brett utbud av tillägg.
När kepsdesignen är klar möts köparen av fler erbjudanden – som ett namngraverat champagneglas eller en förvaringslåda med inbyggd videospelare.
Den som inte köper en vit, tom keps men vill designa sin studentkeps på ABC-gruppens hemsida ställs inför en lång rad val. De dyrare materialvalen är ofta förvalda och måste aktivt tas bort av de som inte vill betala extra.
Att till exempel få sitt namn broderat kan kosta mellan 281 och 420 kr beroende på typsnitt och tråd.
Missnöjda kunder har vänt sig till Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden, då de upplevt att mössan blivit dyrare än de trodde. Flera föräldrar har också anmält att deras barn fått fakturor som gått till inkasso.
Jesper Knutson på ABC-gruppen menar å sin sida att företaget har “en mycket tydlig och transparent prisbild som lämnar valen i händerna på studenten”. Han framhåller också att köparen har 14 dagars ångerrätt.
På plats på skolorna säljarna är ofta unga vuxna som precis tagit examen och har en vänlig jargong mot kunderna.
I försäljningsstrategin ingår också att ABC-gruppen tecknar avtal med studentkårer eller studentkommittéer som får rabatt på sina egna kepsar för att marknadsföra produkterna till sina klasskamrater.
Internt kallar ABC-gruppen sina säljare för serviceproffs. Och Jesper Knutson skriver till DN att “ingen ska någonsin känna sig pressad att köpa något av oss”.
Men eleverna som DN pratat med vittnar om något annat.
Efter företagets besök på Spyken i Lund ledde missnöje med ABC-gruppens försäljningsmetoder till att en bojkottgrupp bildades. Den uppmanar andra gymnasieelever att inte köpa företagets studentkepsar.
– Vi anser att deras marknadsstrategi är oetisk. De pressar elever på pengar och gör att man känner sig utanför om man inte väljer alla tillägg till hatten, säger initiativtagaren Elsa Winroth.
Bojkottgruppen åberopar fall där studenter erbjöds att betala i delbetalning. Sara Bornäs, som ingår i gruppen, berättar att något av det första säljarna sa under hatttestningen var att “innan du går härifrån borde du ha skannat den här QR-koden”.
– Men så fort de hade gjort det lades en beställning på deras hemsida som de inte berättade. Du var tvungen att avbryta manuellt och vi fick inga instruktioner om hur man gör det.
Gabriela Jädert beställde först en mössa under ABC-gruppens besök, men ångrade sig.
– Jag fattade inte ens att jag hade beställt, jag trodde bara att vi skulle försöka. Allt var så varmt.
Lärare på en gymnasieskola i Malmö beskriver ett liknande tillvägagångssätt under en nyligen genomförd rättegång, och säger till DN att elever kände att de inte fick lämna lokalen innan de beställde.
Eleverna i bojkottgruppen i Lund är kritiska till att skolledningen låter ABC-gruppen komma dit och säger att de har fått stort stöd av andra klasskamrater.
– Vi tycker inte att det är rätt att ett företag som försöker tjäna så mycket pengar som möjligt på unga ska ha sin marknadsföring på skolan. Vi vill inte vara kunder, vi vill vara studenter, säger Sara Bornäs.
Försäljning av studentmössor regleras inte i skollagen. Det är upp till skolans rektor att avgöra om företagen ska få komma till skolan eller inte.
– Det enda vi kan säga är att skolorna inte behöver ta emot företagen i sina lokaler om de är tveksamma, säger Helena M Berg, pressekreterare på Utbildningsstyrelsen.
Spykens rektor Petra Karlsson menar att skolledningen inte har något med försäljningen att göra, att skolans lokaler endast har hyrts ut efter önskemål från mössnämnden – och att det i sig inte är fel.
– Men jag tycker att det är uppfriskande att det blir bojkott eftersom jag tycker att eleverna ska bli kloka konsumenter, säger hon.
Har någon annanstans försäljning av möss har förbjudits. På Drakskolan i Umeå har rektorerna helt satt stopp för kommersiell verksamhet.
– Vi har sagt nej till att ha det i skolan. Vi vill inte lämna skolan som marknadsplats, säger rektor Anna Hohner.
Nu görs skolans kepsprovning i andra lokaler, genom elevkårens samarbete med företagen.
Efter stoppet har skolan skaffat ett antal lånetak. I våras var alla utlånade.
– Det som har hänt de senaste åren är att det är grupptryck och att det inte bara är en mössa, utan det säljs kringprodukter som gör att många studenter går hem med dyra räkningar, säger Anna Hohner.
Jesper Knutson på ABC-gruppen menar att varje elev – “som kund, på väg ut i vuxen ålder” – bär ansvaret för sina handlingar.
“Oavsett vad du köper idag – du bör alltid ställa dig frågan; Ligger detta inom min budget? Prioriterar jag detta köp? Utifrån dessa svar måste du sedan bestämma dig för om du vill köpa eller inte”, skriver han.
För eleverna i bojkottgruppen på Spyken är svaret på den frågan enkelt. De ser sig om efter billigare alternativ.
ABC-gruppen
ABC-gruppen ägs av den danska Ajat-gruppen, som i sin tur ägs av det svenska investmentbolaget Röko. I samma grupp ingår även studentmössföretagen CL Seifert och Crownstudent. Tillsammans dominerar de marknaden för studentmössor i Sverige.
ABC-koncernen omsatte 93,4 miljoner kronor 2023 och gjorde en vinst på 14,8 miljoner kronor under samma period. Bolaget delade ut 8,7 miljoner kronor till sina ägare och planerar ytterligare utdelningar på 8,2 miljoner kronor.