Vi beklagar att Jernhusen som part i samarbetet inte kan färdigställa stationshuset inom en snar framtid. Därför har vi nu tagit ansvar för det och beslutat i kommunstyrelsen om en avsiktsförklaring där kommunen bygger huset, skriver Linda Larsson, Anders Tallgren, Frida Nilsson och Monika Bubholz.
Att kalla frågan om Karlstads resecentrum för en politisk “långbänk” är en underdrift. De första skisserna hamnade på politikernas skrivbord i slutet av förra seklet. Nu tar resecentrum äntligen fysisk form inför ögonen på alla oss som vistas i Karlstad ofta eller då och då. Det är spännande men också jobbigt med en så stor byggnad mitt i stadskärnan. Tanken att det är den största stadsomvandlingen som har genomförts under vår livstid är svindlande och utmanande.
Resecentrum är ett fyrpartssamarbete mellan Karlstads kommun, Region Värmland, Trafikverket och Jernhusen reglerat i ett gemensamt avtal. Syftet med resecentrum är att främja hållbart resande – för klimatet, för stadsutvecklingen i Karlstad och för den regionala utvecklingen i Värmland. Resecentrum innebär förbättrade möjligheter till arbets- och studiependling i en större arbetsmarknadsregion. Resecentrum ska också ge en trygg miljö för såväl resenärer som personal på bussar och tåg och för alla Karlstadsbor som passerar området i sin vardag. Ingen saknar den gamla osäkra Vikentunneln.
De olika besluten om Resecentrum har tagits stegvis, över tid, med flera valrörelser och maktförskjutningar under processen. Det finns nu en juridiskt bindande detaljplan, en beslutad projektspecifikation och ett investeringsbeslut i kommunen. Region Värmland har avsatt medel till projektet och arbetar med en ny bussupphandling som ska vara framtidsinriktad, hållbar och framför allt flexibel. Inriktningen beslutades vid senaste regionfullmäktige i full enighet.
Vad händer då i kommunpolitiken i Karlstad? Jo, som en historisk trollkarl som plockar kaniner ur hatten trollar de tidigare regeringspartierna Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna nu plötsligt fram en gångbro i debatten. Helt utan hänsyn till tidigare beslut om detaljplaner, fyrpartsavtal och finansiering. Vi har svårt att se detta som allvarligt, men tyvärr ett resultat av dagens politiska epidemi – populism.
Det beklagar vi Jernhusensom part i samarbetet inte kan färdigställa stationshuset inom en snar framtid. Därför har vi nu tagit ansvar för det och beslutat i kommunstyrelsen om en avsiktsförklaring där kommunen bygger huset. Vi ser inget annat alternativ för att slutföra projektet under de närmaste åren.
Vi vill också påminna om att möjligheten att exploatera kvarteret Älgen (busstationen) när bussarna har flyttat, innebär intäkter för projektet som sänker totalkostnaden. Den framtrollade gångbron innebär en kostnadsökning, en oöverskådlig tidsförskjutning och en minskad säkerhet jämfört med resecentrumet som håller på att färdigställas.
Vi känner inte igen framför allt Moderaternas inställning till ingångna avtal i denna fråga. Vi hoppas att det är en tillfällig avvikelse från deras tidigare, ansvarstagande princip.
Karlstad och Värmland behöver sitt nya resecentrum så snabbt som möjligt för att inte förlänga byggtiden mer än nödvändigt. Vi i den grönröda regeringen (Socialdemokraterna, Centern, Miljöpartiet) tar ansvar för att resecentrum blir färdigställt, tryggt, attraktivt och den efterlängtade noden i Karlstads trafiksystem som planerats sedan länge.
Linda Larsson (S)
Kommunfullmäktige
Anders Tallgren (S)
Kommunfullmäktige
Frida Nilsson (C)
Kommunfullmäktige
Monika Bubholz (MP)
Kommunfullmäktige