Det är därför inte konstigt att nästan åtta av tio passagerarresor i dagsläget görs med bil och över hälften av godstransporterna sker med lastbil, skriver Tommy Letzén.
För många betyder 15:00 på julafton att årets julvärd och Kalle Anka är på besök genom tv-rutan. Kanske är det före eller efter att tomten knackar på dörren. Men tänk om det inte var det? Föreställ dig att tomten bara kan komma vid en viss tid. Utdelningen av julklappar sker enligt tidtabell och endast till de som bor nära en busshållplats. I värsta fall kan besöket ställas in helt om det råder brist på renar som kan dra släden eller tomten som kan köra.
Detta är naturligtvis bara ett tankeexperiment. Men det illustrerar hur viktigt det är med flexibla transporter, något som vägtrafiken kan erbjuda. Det är därför inte förvånande att nästan åtta av tio passagerarresor idag görs med bil och över hälften av godstransporterna sker med lastbil. I regeringens infrastrukturproposition räknar man med en ökning av personbilstrafiken med 26 procent och en ökning av godstransporterna med 42 procent till 2045.
Antalet bilar ökar också. I Sverige finns över fem miljoner personbilar och 700 000 lätta och tunga lastbilar i trafik. Ekonomier kan skifta, men när befolkningen växer kommer efterfrågan på bilar också att öka sett i ett längre perspektiv. Samtidigt sker en revolutionerande utveckling av själva bilarna. Utsläppen minskar över tid tack vare elektrifiering och introduktion av nya biobränslen.
Denna positiva utveckling ska mötas av myndigheter och beslutsfattare med realistisk planering. Därför skickar Motorbranschens Riksförbund, MRF, denna önskelista till våra förtroendevalda.
1. Satsa på underhåll och utveckling av vägarna. Regeringen har meddelat att medlen för underhåll av det eftersläpande vägnätet kommer att öka. Det är viktigt att detta blir verklighet så att grythålen kan fyllas igen. Kapaciteten måste också utökas genom nybyggnation för att säkerställa sträckor som sparar tid och minskar miljöpåverkan.
2. Rimliga kostnader för rörlighet i hela landet. Skatter på drivmedel ska vara teknikneutrala och spegla hushållens och resten av marknadens betalningsförmåga. Nivåerna bör inte skilja sig nämnvärt från nivåerna i jämförbara länder. Samtidigt måste laddinfrastrukturen förbättras så att fler ska våga ta steget och köpa ett laddbart fordon.
3. Gör det lättare för unga att ha bil. Enligt en global undersökning ser 56 procent av dem mellan 16 och 25 år sin egen bil som ett viktigt steg i livet. Antalet unga som tar körkort växer stadigt i Sverige. År 2000 var det 76 000 i åldersgruppen 18-19 år som hade körkort. 2023 landade samma siffra på 133 000. Det är en ökning med cirka 60 procent. En utveckling som också måste uppmuntras för att minska arbetslösheten bland unga, då mer än hälften av många lediga jobb kräver körkort. Ett första steg i detta är att införa mer trafikundervisning redan i skolan.
Bilen har med andra ord framtiden för sig, både i juletid och andra delar av året.
Tommy Letzen
VD, Motorbranschens Riksförbund, MRF