Brister i spårkapacitet gör det svårt att erbjuda tågresenärerna allt som efterfrågas. Men linje 70:s tidtabell kommer att justeras från den 7 januari, skriver kollektivtrafiknämndens ordförande Elisabeth Björk (V), i ett svar.
Försämringen av tågtrafiken slår hårt mot Eda – och miljön
Bristen på bankapacitet på Värmlandsbanan har varit extra påtaglig i år. Värmlandsbanan är ett av Sveriges mest trafikerade enkelspår och Trafikverket får varje år fler ansökningar om tågtjänster än vad det finns plats för. Den här gången har vi tyvärr inte fått alla tågtider vi ansökt om.
Detta drabbar främst tågresenärerna till och från Charlottenberg, eftersom två planerade avgångar i vardera riktningen mellan Arvika och Charlottenberg inte kunde beviljas.
Dessutom har vi, som en del av kostnadsbesparingsåtgärderna för 2025, varit tvungna att minska antalet avgångar i hela vårt tågsystem. Vi är medvetna om att detta påverkar många resenärer och förstår de utmaningar det innebär.
Vi har därför arbetat intensivt med att hitta lösningar, bland annat i dialog med Trafikverket. Vi är tacksamma för den input vi fått angående årets tidtabell och har verkligen gjort vårt yttersta för att förbättra oss där vi kan utifrån era önskemål. Att ändra en tidtabell när den väl har satts är dock ingen lätt sak och inte heller riktigt genomförbart. Möjligheten uppstod dock att göra ett par justeringar av tidtabellen när några av de andra ansökte om tågsträckor drogs in.
Följande ändringar av linje 70:s tidtabell kommer att ske den 7 januari:
• Morgontåget från Karlstad till Arvika (avgång 04.55) är 25 minuter försenat.
• Morgontåget från Charlottenberg till Karlstad (avgång 06.36) är några minuter försenat. Ett ytterligare uppskjutande är tyvärr inte möjligt i nuläget. Till 2026 planerar vi att ansöka om en avgång mer anpassad efter gymnasieelevers behov.
• Nytt tåg mellan Charlottenberg och Kil med anslutning till Karlstad med avgångstid 08.33 kommer att införas när tåglinjerna läggs om.
• Kvällståget från Karlstad (22.10 dec) förlängs och går ända till Charlottenberg.
• Tåget från Arvika till Karlstad (20.31 dec) är inställt för att möjliggöra ovanstående ändringar.
Tyvärr kan vi inte erbjuda anslutning till SJ:s eftermiddagståg från Stockholm. Vi vill dock tipsa om att Vy kör Värmlandstrafiktåg från Stockholm till Charlottenberg utan byten kl 15.55 alla vardagar.
För att möta de växande behoven på Värmlandsbanan krävs en utbyggnad av järnvägen mellan Oslo och Stockholm. En förbättrad kapacitet skulle ge fler tågplatser och möjliggöra både bättre pendling och starkare nationella och internationella förbindelser. Detta är en prioriterad fråga för Region Värmland inom projektet Oslo-Stockholm 2.55.
Så länge vi arbetar med dagens begränsade spårkapacitet måste vi tillsammans prioritera de viktigaste behoven. Vi planerar redan nästa års tidtabell och kommer att ta med oss all input vi har fått för att skapa bästa möjliga tidtabell för alla resenärer.
Elisabeth Björk (V)
Ordförande i Kollektivtrafiknämnden, Region Värmland