Det kinesiska fartyget Yi Peng 3 har hamnat i fokus under utredningen av det misstänkta kabelsabotage i Östersjön då det var i närheten av båda platserna där kabelbrotten skedde tidigare i veckan.
För fjärde dagen i rad står Yi Peng 3 stillastående i danska ekonomiska vatten i Kattegatt, där den övervakas av den danska marinen.
Flera danska medierinklusive Danmarks Radio, har tagit bilder av fartyget som visar att ett av dess ankare verkar vara skadat. Enligt flera experter som kanalen pratat med verkar ankarets spetsar ha vridits så att det inte längre pekar parallellt.
– Det är naturligt när den här typen av brott inträffar att man tittar på orsaken till om fartyget kan ha skadat kablarna där nere med hjälp av sitt ankare, säger Jens Wenzel Kristoffersen, som är försvarsanalytiker på Nordic Defence Analysis, till DR.
Wenzel Kristoffersen understryker att det inte går att veta när skadan på Yi Peng 3:s ankare inträffade – men säger att det måste ha krävts mycket kraft för att vrida ankaret på ett sådant sätt.
Han minns också när ett kinesiskt fartyg släppte ankar i Finska viken förra året och orsakade en gasläcka.
– Händelsen uppe i Finska viken leder automatiskt till tankar om att det kan vara ankarskador, säger han.
Mattias Lindholm, presstalesperson för Kustbevakningen, som utreder händelsen tillsammans med polisen, vill inte kommentera om det skadade ankaret är utrett.
– Vad vi tittar på eller inte tittar på i utredningen kan vi inte gå in på i detalj, det är något som myndigheterna måste hålla för sig själva, säger han.
Han är fåordig om hur myndigheterna arbetar framåt, men säger att de “jobbar brett” och bland annat har genomfört en brottsplatsundersökning vid de två kabelgenombrotten.
Följer svenska myndigheter också det kinesiska fartyget?
– Vi följer hela tiden sjöläget. Men exakt vad det är vi följer och med vilka resurser eller förmågor vi måste vara noga med att nämna. Men vi har kontakt med flera svenska myndigheter, och även myndigheter i andra länder.
Läs mer:
Expert: Starka bevis krävs för att gå ombord på fartyget