74-årige Salim Abdullah al-Wazeer har tillbringat större delen av sitt liv i det klassiska badhuset Hamam al-Samara. Sedan 1970 är han delägare och föreståndare för badet.
– Badhuset är som en del av mig. Vi är ett, jag och badhuset, säger han till DN.
I den islamiska världen har badhus funnits i över tusen år, de fungerade traditionellt som platser för bad och tvätt. När fler människor fick rinnande vatten i sina hem avtog intresset, och Salim Abdullah al-Wazeer förvandlade badhuset i Gaza till en plats som kombinerar turism, historia, kultur och hälsa:
– När man klev in kände man vördnad för platsen, dess storhet och historia. Badhuset är en symbol för den muslimska civilisationen, för folkets seder och traditioner.
Hur känns det att badhuset bombades och förstördes?
– Det känns som att mitt liv är över. Gaza och min dröm om denna plats är förlorad.
Han har genomfört flera upprustningar av badhuset.
– Jag betalade det mesta av renoveringen själv, för jag upptäckte att ju mer jag gav badhuset desto mer gav det tillbaka och desto längre överlevde det. Badhuset blev ett mästerverk.
Hur då?
– Badhusets stenar talar för sig själva! Det är som om byggnaden uttrycker sin skönhet och värde utan att jag behöver förklara det för någon.
– Jag känner en viss stolthet över att badhuset är runt tusen år gammalt. Badhuset är en del av Gazabornas rekreation, historia och kultur. Saknaden är stor för oss alla.
Men Salim Abdullah al-Wazeer hoppas att en dag återställa badhuset till sin forna glans:
– Om gud vill, när kriget är över och vi kommer tillbaka säkert hoppas jag att vi kan leva i fred igen. Sedan ska jag bygga om badhuset och göra det ännu bättre än tidigare.
Läs också: Tusen års historia raderad i Gaza
74-årige Salim Abdullah al-Wazeer har tillbringat större delen av sitt liv i det klassiska badhuset Hamam al-Samara. Sedan 1970 är han delägare och föreståndare för badet.
– Badhuset är som en del av mig. Vi är ett, jag och badhuset, säger han till DN.
I den islamiska världen har badhus funnits i över tusen år, de fungerade traditionellt som platser för bad och tvätt. När fler människor fick rinnande vatten i sina hem avtog intresset, och Salim Abdullah al-Wazeer förvandlade badhuset i Gaza till en plats som kombinerar turism, historia, kultur och hälsa:
– När man klev in kände man vördnad för platsen, dess storhet och historia. Badhuset är en symbol för den muslimska civilisationen, för folkets seder och traditioner.
Hur känns det att badhuset bombades och förstördes?
– Det känns som att mitt liv är över. Gaza och min dröm om denna plats är förlorad.
Han har genomfört flera upprustningar av badhuset.
– Jag betalade det mesta av renoveringen själv, för jag upptäckte att ju mer jag gav badhuset desto mer gav det tillbaka och desto längre överlevde det. Badhuset blev ett mästerverk.
Hur då?
– Badhusets stenar talar för sig själva! Det är som om byggnaden uttrycker sin skönhet och värde utan att jag behöver förklara det för någon.
– Jag känner en viss stolthet över att badhuset är runt tusen år gammalt. Badhuset är en del av Gazabornas rekreation, historia och kultur. Saknaden är stor för oss alla.
Men Salim Abdullah al-Wazeer hoppas att en dag återställa badhuset till sin forna glans:
– Om gud vill, när kriget är över och vi kommer tillbaka säkert hoppas jag att vi kan leva i fred igen. Sedan ska jag bygga om badhuset och göra det ännu bättre än tidigare.
Läs också: Tusen års historia raderad i Gaza
74-årige Salim Abdullah al-Wazeer har tillbringat större delen av sitt liv i det klassiska badhuset Hamam al-Samara. Sedan 1970 är han delägare och föreståndare för badet.
– Badhuset är som en del av mig. Vi är ett, jag och badhuset, säger han till DN.
I den islamiska världen har badhus funnits i över tusen år, de fungerade traditionellt som platser för bad och tvätt. När fler människor fick rinnande vatten i sina hem avtog intresset, och Salim Abdullah al-Wazeer förvandlade badhuset i Gaza till en plats som kombinerar turism, historia, kultur och hälsa:
– När man klev in kände man vördnad för platsen, dess storhet och historia. Badhuset är en symbol för den muslimska civilisationen, för folkets seder och traditioner.
Hur känns det att badhuset bombades och förstördes?
– Det känns som att mitt liv är över. Gaza och min dröm om denna plats är förlorad.
Han har genomfört flera upprustningar av badhuset.
– Jag betalade det mesta av renoveringen själv, för jag upptäckte att ju mer jag gav badhuset desto mer gav det tillbaka och desto längre överlevde det. Badhuset blev ett mästerverk.
Hur då?
– Badhusets stenar talar för sig själva! Det är som om byggnaden uttrycker sin skönhet och värde utan att jag behöver förklara det för någon.
– Jag känner en viss stolthet över att badhuset är runt tusen år gammalt. Badhuset är en del av Gazabornas rekreation, historia och kultur. Saknaden är stor för oss alla.
Men Salim Abdullah al-Wazeer hoppas att en dag återställa badhuset till sin forna glans:
– Om gud vill, när kriget är över och vi kommer tillbaka säkert hoppas jag att vi kan leva i fred igen. Sedan ska jag bygga om badhuset och göra det ännu bättre än tidigare.
Läs också: Tusen års historia raderad i Gaza
74-årige Salim Abdullah al-Wazeer har tillbringat större delen av sitt liv i det klassiska badhuset Hamam al-Samara. Sedan 1970 är han delägare och föreståndare för badet.
– Badhuset är som en del av mig. Vi är ett, jag och badhuset, säger han till DN.
I den islamiska världen har badhus funnits i över tusen år, de fungerade traditionellt som platser för bad och tvätt. När fler människor fick rinnande vatten i sina hem avtog intresset, och Salim Abdullah al-Wazeer förvandlade badhuset i Gaza till en plats som kombinerar turism, historia, kultur och hälsa:
– När man klev in kände man vördnad för platsen, dess storhet och historia. Badhuset är en symbol för den muslimska civilisationen, för folkets seder och traditioner.
Hur känns det att badhuset bombades och förstördes?
– Det känns som att mitt liv är över. Gaza och min dröm om denna plats är förlorad.
Han har genomfört flera upprustningar av badhuset.
– Jag betalade det mesta av renoveringen själv, för jag upptäckte att ju mer jag gav badhuset desto mer gav det tillbaka och desto längre överlevde det. Badhuset blev ett mästerverk.
Hur då?
– Badhusets stenar talar för sig själva! Det är som om byggnaden uttrycker sin skönhet och värde utan att jag behöver förklara det för någon.
– Jag känner en viss stolthet över att badhuset är runt tusen år gammalt. Badhuset är en del av Gazabornas rekreation, historia och kultur. Saknaden är stor för oss alla.
Men Salim Abdullah al-Wazeer hoppas att en dag återställa badhuset till sin forna glans:
– Om gud vill, när kriget är över och vi kommer tillbaka säkert hoppas jag att vi kan leva i fred igen. Sedan ska jag bygga om badhuset och göra det ännu bättre än tidigare.
Läs också: Tusen års historia raderad i Gaza
74-årige Salim Abdullah al-Wazeer har tillbringat större delen av sitt liv i det klassiska badhuset Hamam al-Samara. Sedan 1970 är han delägare och föreståndare för badet.
– Badhuset är som en del av mig. Vi är ett, jag och badhuset, säger han till DN.
I den islamiska världen har badhus funnits i över tusen år, de fungerade traditionellt som platser för bad och tvätt. När fler människor fick rinnande vatten i sina hem avtog intresset, och Salim Abdullah al-Wazeer förvandlade badhuset i Gaza till en plats som kombinerar turism, historia, kultur och hälsa:
– När man klev in kände man vördnad för platsen, dess storhet och historia. Badhuset är en symbol för den muslimska civilisationen, för folkets seder och traditioner.
Hur känns det att badhuset bombades och förstördes?
– Det känns som att mitt liv är över. Gaza och min dröm om denna plats är förlorad.
Han har genomfört flera upprustningar av badhuset.
– Jag betalade det mesta av renoveringen själv, för jag upptäckte att ju mer jag gav badhuset desto mer gav det tillbaka och desto längre överlevde det. Badhuset blev ett mästerverk.
Hur då?
– Badhusets stenar talar för sig själva! Det är som om byggnaden uttrycker sin skönhet och värde utan att jag behöver förklara det för någon.
– Jag känner en viss stolthet över att badhuset är runt tusen år gammalt. Badhuset är en del av Gazabornas rekreation, historia och kultur. Saknaden är stor för oss alla.
Men Salim Abdullah al-Wazeer hoppas att en dag återställa badhuset till sin forna glans:
– Om gud vill, när kriget är över och vi kommer tillbaka säkert hoppas jag att vi kan leva i fred igen. Sedan ska jag bygga om badhuset och göra det ännu bättre än tidigare.
Läs också: Tusen års historia raderad i Gaza
74-årige Salim Abdullah al-Wazeer har tillbringat större delen av sitt liv i det klassiska badhuset Hamam al-Samara. Sedan 1970 är han delägare och föreståndare för badet.
– Badhuset är som en del av mig. Vi är ett, jag och badhuset, säger han till DN.
I den islamiska världen har badhus funnits i över tusen år, de fungerade traditionellt som platser för bad och tvätt. När fler människor fick rinnande vatten i sina hem avtog intresset, och Salim Abdullah al-Wazeer förvandlade badhuset i Gaza till en plats som kombinerar turism, historia, kultur och hälsa:
– När man klev in kände man vördnad för platsen, dess storhet och historia. Badhuset är en symbol för den muslimska civilisationen, för folkets seder och traditioner.
Hur känns det att badhuset bombades och förstördes?
– Det känns som att mitt liv är över. Gaza och min dröm om denna plats är förlorad.
Han har genomfört flera upprustningar av badhuset.
– Jag betalade det mesta av renoveringen själv, för jag upptäckte att ju mer jag gav badhuset desto mer gav det tillbaka och desto längre överlevde det. Badhuset blev ett mästerverk.
Hur då?
– Badhusets stenar talar för sig själva! Det är som om byggnaden uttrycker sin skönhet och värde utan att jag behöver förklara det för någon.
– Jag känner en viss stolthet över att badhuset är runt tusen år gammalt. Badhuset är en del av Gazabornas rekreation, historia och kultur. Saknaden är stor för oss alla.
Men Salim Abdullah al-Wazeer hoppas att en dag återställa badhuset till sin forna glans:
– Om gud vill, när kriget är över och vi kommer tillbaka säkert hoppas jag att vi kan leva i fred igen. Sedan ska jag bygga om badhuset och göra det ännu bättre än tidigare.
Läs också: Tusen års historia raderad i Gaza
74-årige Salim Abdullah al-Wazeer har tillbringat större delen av sitt liv i det klassiska badhuset Hamam al-Samara. Sedan 1970 är han delägare och föreståndare för badet.
– Badhuset är som en del av mig. Vi är ett, jag och badhuset, säger han till DN.
I den islamiska världen har badhus funnits i över tusen år, de fungerade traditionellt som platser för bad och tvätt. När fler människor fick rinnande vatten i sina hem avtog intresset, och Salim Abdullah al-Wazeer förvandlade badhuset i Gaza till en plats som kombinerar turism, historia, kultur och hälsa:
– När man klev in kände man vördnad för platsen, dess storhet och historia. Badhuset är en symbol för den muslimska civilisationen, för folkets seder och traditioner.
Hur känns det att badhuset bombades och förstördes?
– Det känns som att mitt liv är över. Gaza och min dröm om denna plats är förlorad.
Han har genomfört flera upprustningar av badhuset.
– Jag betalade det mesta av renoveringen själv, för jag upptäckte att ju mer jag gav badhuset desto mer gav det tillbaka och desto längre överlevde det. Badhuset blev ett mästerverk.
Hur då?
– Badhusets stenar talar för sig själva! Det är som om byggnaden uttrycker sin skönhet och värde utan att jag behöver förklara det för någon.
– Jag känner en viss stolthet över att badhuset är runt tusen år gammalt. Badhuset är en del av Gazabornas rekreation, historia och kultur. Saknaden är stor för oss alla.
Men Salim Abdullah al-Wazeer hoppas att en dag återställa badhuset till sin forna glans:
– Om gud vill, när kriget är över och vi kommer tillbaka säkert hoppas jag att vi kan leva i fred igen. Sedan ska jag bygga om badhuset och göra det ännu bättre än tidigare.
Läs också: Tusen års historia raderad i Gaza
74-årige Salim Abdullah al-Wazeer har tillbringat större delen av sitt liv i det klassiska badhuset Hamam al-Samara. Sedan 1970 är han delägare och föreståndare för badet.
– Badhuset är som en del av mig. Vi är ett, jag och badhuset, säger han till DN.
I den islamiska världen har badhus funnits i över tusen år, de fungerade traditionellt som platser för bad och tvätt. När fler människor fick rinnande vatten i sina hem avtog intresset, och Salim Abdullah al-Wazeer förvandlade badhuset i Gaza till en plats som kombinerar turism, historia, kultur och hälsa:
– När man klev in kände man vördnad för platsen, dess storhet och historia. Badhuset är en symbol för den muslimska civilisationen, för folkets seder och traditioner.
Hur känns det att badhuset bombades och förstördes?
– Det känns som att mitt liv är över. Gaza och min dröm om denna plats är förlorad.
Han har genomfört flera upprustningar av badhuset.
– Jag betalade det mesta av renoveringen själv, för jag upptäckte att ju mer jag gav badhuset desto mer gav det tillbaka och desto längre överlevde det. Badhuset blev ett mästerverk.
Hur då?
– Badhusets stenar talar för sig själva! Det är som om byggnaden uttrycker sin skönhet och värde utan att jag behöver förklara det för någon.
– Jag känner en viss stolthet över att badhuset är runt tusen år gammalt. Badhuset är en del av Gazabornas rekreation, historia och kultur. Saknaden är stor för oss alla.
Men Salim Abdullah al-Wazeer hoppas att en dag återställa badhuset till sin forna glans:
– Om gud vill, när kriget är över och vi kommer tillbaka säkert hoppas jag att vi kan leva i fred igen. Sedan ska jag bygga om badhuset och göra det ännu bättre än tidigare.
Läs också: Tusen års historia raderad i Gaza