I en insändare frågar Arne Rosenborg om det är rimligt att en julfrimärke kostar mer än en öl. Jag har inte så stor koll på prissättningen av maltdrycker, men jag kan berätta att priset på ett standardfrimärke inkluderar brevhämtning, sortering, transport över Sverige och hemleverans till mottagarens brevlåda.
Även med de senaste årens prisökningar hoppas jag att de flesta tycker att det är en givande tjänst att få ett paket hemkört över hela Sverige inom två arbetsdagar efter inlämning till frimärkets pris.
Eftersom det mesta av vår kommunikation sker digitalt blir de få kvarvarande breven allt dyrare att hantera. Eftersom vi inte får något statligt stöd och postregleringen trots förslag från statliga utredningar ännu inte har reformerats och därmed orsakar höga kostnader för Postnord, är det enda alternativet som återstår för oss att höja portot.
Sedan 2010 mer än 65 procent av brevvolymerna har gått över till digitala alternativ och därmed stora delar av den ekonomiska bas som har finansierat Postnords finmaskiga infrastruktur, från Ystad till Haparanda.
Med en så stor minskning av brevvolymerna är det tyvärr oundvikligt att portot behöver stiga för att täcka kostnaderna för att underhålla den rikstäckande infrastrukturen. Vi hoppas att det finns en förståelse för att priset på ett frimärke speglar servicen och tillgängligheten av att kunna skicka brev över hela Sverige.
Mer om insändare: Så här skriver du på insändare och svar
Fler insändare: dn.se/insandare