Det var hotfullt på Rusta häromveckan. Kunderna började nästan slåss, de klättrade på varandra, “köpkorgar och hyllor välte”. Säkerhetsvakter var tvungna att tillkallas för att hindra människor från att klora Dyson dupe-stylingverktyget ur varandras händer.
Det var så billigt. Och “influencers i hela Norden” har hyllat Dyson-dupen på sociala medier, enligt Kvällstidningen.
Något är allvarligt, fundamentalt fel här.
Vi tittar upp. DN har i flera rapporter visat att västvärldens konsumtion från Kina är i full gång. Varje dag flyger 88 fulla Boeing 777 från Kina till väst. Över en miljard paket, tillräckligt små för att undvika tull, skickades till USA förra året. 2,3 miljarder till EU. Bara under oktober köpte nästan 600 000 svenska konsumenter från de två kinesiska företagen Temu och Shein.
Det finns välgrundade farhågor om att de kinesiska försäljningsplattformarna kan användas för påverkansverksamhet och spionage.
Du kan skriva en lång rad argument för varför det är dumt att köpa billiga kläder och prylar från Kina. En sådan lista är faktiskt precis vad DN-artiklarna är: Personalen på fabrikerna har det svårt. Produkterna är giftiga och brandfarliga. Transporter skadar klimatet.
De tillverknings-, försäljnings- och marknadsföringsmetoder som används av de kinesiska företagen snedvrider konkurrensen och slår ut svenska och europeiska företag. Själva marknadsföringen är ofta falsk och lurar konsumenten.
Och inte minst: det finns välgrundade farhågor om att de kinesiska försäljningsplattformarna kan användas för påverkansverksamhet och direkt spionage mot Sverige och väst. Pontus Johnson, professor och expert på cybersäkerhet, säger till DN att kinesiska företag enligt lag är skyldiga att hjälpa staten med underrättelseinhämtning, och att de inte får berätta för kunden att de gör det.
Varför lyssnar vi på människor som säger att vårt liv kommer att bli bättre bara genom att köpa en Dyson dupe?
Men det finns en annan anledning till att det nya konsumtionsvansinnet är så värdelöst. Låt oss återvända till Rustas parkering den där tidiga novembermorgonen. Vad har vi förvandlats till? Vill vi verkligen vara personen som fräser och sliter sig igenom sina medmänniskor för att lägga vantarna på det sista billiga exemplaret av en Dyson-dupe, stylingverktyget som hyllas av influencers över hela Norden?
Vill vi vara influencern som hyllar? Vill vi vara den som får ett intryck av influencern? Varför lyssnar vi på folk som berättar att vårt liv blir bättre om vi köper en Dyson-dupe på Rusta för några hundra kronor mindre än vanligt?
Det har gått några dagar sedan det som kallas Black Friday. De kinesiska textilarbetarna i Panyu fortsätter att packa “fast fashion” i flyglådor, för en vecka sedan uppmättes den varmaste novemberdagen någonsin i Sverige och vi lever alla i tomhetens rike.
Läs också:
Annika Ström Melin: Det är därför Jessika Roswall har svårt att göra sin röst hörd som kommissarie i Bryssel
Isobel Hadley-Kamptz: 80 procent av alla som är sjuka för stress är kvinnor – säkert en ren slump?