Äntligen kommer det återigen att finnas ett par reguljära flyglinjer från Karlstad Airport. Det välkomnande beskedet att linjer till Arlanda och Kastrup öppnar kom på onsdagsmorgonen, tack vare den värmländska entreprenören Lars Wingefors.
Inga reguljärflyg har trafikerats sedan pandemin våren 2020, då Stockholmslinjen stängdes. Och året innan upphörde flyglinjen till Frankfurt. Sedan dess har det bara varit charterflyg från Karlstad plus en del privatflyg. Därför är den nya satsningen oerhört välkommen, eftersom flygplatsen är viktig för Karlstad, men också hela Värmland.
“Att ta världen till Värmland och Värmland ut i världen är viktigt”, som Lars Wingefors sa vid presentationen. Det har varit en stor nackdel för både näringslivet och besöksnäringen att det inte varit möjligt att snabbt och enkelt ta sig till och från Värmland.
Dessutom har flygplatsen gick med stora underskott, närmare 40 miljoner kronor det senaste året, och ägarna, framför allt Karlstads kommun och Region Värmland, har fått gå in med stora bidrag. Senast med 46 miljoner. Nu ska det nya flygbolaget, som fått namnet Sola Air, bidra till flygplatsens intäkter med sina flygplatsavgifter.
Wingefors satsning är långsiktig och han räknar med förluster i början innan läget stabiliseras. Break-even blir cirka 65 procents beläggning. För detta ändamål har han köpt fyra Saab 340. Bolaget planerar för två avgångar till Köpenhamn, en på morgonen och en på kvällen, samt en avgång till Stockholm.
Biljettpriset är det inte bestämt ännu, men det är ingen lågprisflyg utan främst riktad till företag och organisationer. Förhoppningsvis blir det ändå inte för dyrt, men att även privatpersoner ska ha råd att flyga, speciellt om de slipper de kostnader som nu ofta finns i form av bilresor, parkering och hotellnätter på Arlanda. Frankfurtflyget var på sin tid helt överkomligt även för privatpersoner (som dock använde det för sällan) och då kunde man även åka ut i världen från en av Europas största flygplatser.
Framförallt blir linjen till Köpenhamn viktig, då Kastrup är något av ett nordiskt nav, medan Arlanda ligger en bit vid sidan av, och inte är optimalt organiserat för flygresenärer. Men om Sola Air kan få luft under vingarna även till Stockholm är det förstås bra.
Under presentationen framhöll Wingefors att satsningen sker utan subventioner. Tidigare försök har misslyckats eftersom kommuner inte får upphandla och ge bidrag till flygbolag. Och förhoppningsvis kommer detta att löna sig kommersiellt,
Det är fortfarande intressant att i sammanhanget notera att en statlig utredning i början av 2023 föreslog att Karlstad Airport ska kunna ha trafikplikt. Det skulle innebära att staten går in och upphandlar flyglinjer, precis som redan görs med flyget från Torsby och Hagfors till Stockholm (som utredningen dock föreslog borde läggas ned). Hur det kommer att bli i samband med satsningen på Sola Air är oklart. Kommer de trots allt ändå få del av trafikplikten?
Karlstad Airport har också blivit en beredskapsflygplats och med Sveriges medlemskap i Nato har också den säkerhetspolitiska betydelsen av en aktiv och fungerande flygplats ökat. De som genom åren tyckt att flygplatsen kostar för mycket och borde läggas ner, bland annat av klimatskäl, får nu se sig lämnad bakom sig.