Parfym är årets julklapp, enligt HUI Research. Att stora mängder barn och unga utvecklar allergier i unga år på grund av att det mesta de konsumerar i vardagen innehåller parfym är onekligen ett tecken i tiden.
“Unisexdoften representerar tiden vi lever i”, säger HUI Research när de häromdagen presenterade “Årets julklapp” för 37:e året i rad och media, inklusive undertecknad, kan inte låta bli att rapportera.
Detta trots att utmärkelsen sällan verkligen påverkar försäljningen av den marknadsförda produkten ens marginellt och oftast knappast “ger en inblick i framtida konsumtionsmönster” heller.
Men det kommer den nog att göra i år. HUI Research är utan tvekan inne på något när de motiverar valet av parfym:
“Till skillnad från de flesta andra branscher har skönhetsindustrin vuxit under lågkonjunkturen. Detta kan förklaras med begreppet ‘läppstiftseffekten’ som innebär att när större köp har lagts på is väljer konsumenterna ändå att unna sig små glädjeämnen i vardagen.“
Jo då. Unna dig att lukta, det gör många. Inte sällan precis innan de åker hemifrån för att kliva på bussen eller gå på sammankomster med många andra samlade människor som ÄVEN låtit sig lukta.
Om man kunde ta fjolårets “Årets julklapp”, sällskapsspelet, med ro – finns det fortfarande en del tvivel om den speciella utveckling HUI Research beskriver om en växande skönhetsindustri – och om parfymer.
Inte bara som en kritik mot konsumtion eller utseendefixering. Inte bara som en varning för att låta barn och unga tvingas av reklam och influencers att lägga så mycket av sina pengar på dessa produkter.
Men visst är konsumtionen kring barn och unga obeveklig och få kommer undan.
Vem är du utan “rätt” prylar, “rätt” skönhetsprodukter eller “rätt” klädmärken? Det senaste årets uppmärksammade nyheter om hur nioåringar spenderar månader av sin veckopeng på rynkkrämer är därför ingen slump. Kanske handlar det inte ens så mycket om ett intresse för hudvård och skönhet, som att även nioåringar vet att det är viktigt att konsumera rätt för att vara med i gänget och passa in.
Men nu när önskelistor skrivs inför jul finns det också anledning att komma ihåg att allergi eller överkänslighet mot parfymämnen oftast inte är något man föds med utan något man utvecklar.
Om bara parfym innehöll parfym hade det kanske inte varit hela världen, men nu ingår det i praktiskt taget allt vi konsumerar dagligen: tvättmedel, mjukgörare, tvålar, schampon, balsam, hudkrämer, rakvatten, smink.. Då går den utvecklingen snabbare.
Det är snabbast bland barn och tonåringar, en utveckling som drivs på av trenden med avancerad hudvård och användningen av skönhetsprodukter redan bland pre-tonåringar.
Att barn med vanligtvis begränsad tillgång till pengar också letar efter smink- och skönhetsprodukter på billiga appar som Shein, Temu och Ali Express förstärker problemet.
Sminket de köper där är kanske billigare än vad de kan hitta i svenska butiker, men det tillverkas i länder långt utanför EU – och långt utanför EU:s regelverk för vad kosmetika överhuvudtaget får innehålla, i vilka mängder och hur dessa produkter ska tillverkas och märkas.
Att produkter som är förbjudna på den europeiska marknaden för att de utgör en risk för människors hälsa utan hinder kan importeras och säljas hit är förstås helt galet.
Luktar gott, för all del. Men ta hand om din kropp och hud. Det borde hålla ganska länge.