Även om du tycker att det är svårt att ha insyn i verksamheten så förstår och reagerar du på problemet och det uppskattar vi.
Vi är två förskollärare som vill ge ett exempel på vår vardag på förskolan så att fler kan förstå hur det är.
På vår avdelning är vi tre pedagoger och har 17 inskrivna barn i åldrarna 1-3 år – men med möten, raster, planeringstid med mera. sen är det bara några timmar innan vi alla tre är där samtidigt.
Exemplet beskriver en dag då vi alla tre är på plats, om någon är frånvarande har vi tur om vi får en känd vikarie, annars blir dagen ännu svårare att få ihop.
På förmiddagen är vi två pedagoger och nästan alla barn brukar vara där. Om några barn är ledsna när de kommer räcker vi inte till eftersom andra barn vill leka samtidigt.
På morgonen när vi går ut, ibland måste någon av oss gå på ett möte, vi är kvar med två pedagoger och 17 barn som behöver fodrade galonkläder, stövlar, handskar, mössor och västar att ha på sig för att gå ut.
På lunchen är vi tre pedagoger om ingen är sjuk, men att hjälpa 6-7 barn med att släcka maten, dela maten och ibland även matning tar tid och om vi har tur lyckas vi få i oss lite varm mat.
När det är dags att vila efter lunch kan det ta 10-15 minuter innan alla är på plats och vi behöver välja vilka barn vi ska sitta bredvid. När sista barnet äntligen har somnat är det dags att väcka barnen som bara får sova 45 minuter.
När vi alla har haft vår paus kommer en av oss att ha planeringstid och vi kommer att vara två pedagoger igen som ska väcka barn, byta blöjor, tvätta händerna, duka till mellanmål och göra plats för alla barn vid två fulla bord .
På eftermiddagen börjar det bli dags för barnen att åka hem och vi är bara två pedagoger som ska hinna prata med alla vårdnadshavare. Samtidigt behövs vi för de barn som är kvar.
Här står vi nu, trötta, slitna och med ständigt dåligt samvete över att inte räcka till. Det finns en frustration i oss över att inte kunna göra det jobb vi alla brinner för och som vi tränat för att göra.
När ska vi få förutsättningar att kunna vara med barnen i ett spel eller läsa en bok utan att behöva avbryta?
Vår vision för Sandvikens förskola är att barngrupperna ska minska, personalen ska räcka till under hela barnvistelsen och att det finns möjlighet att åka iväg för att planera undervisningen utan att känna att man lämnar sina kollegor.
Två trötta förskollärare