Hos Viking Cinderella är det redan i julstämning. Överallt hänger strängar av ljus, girlanger och julgranskulor. Fartyget är redo för den lilla julen och alla festsugna människor, inklusive de som blir överfräschade och hamnar i en av förvaringscellerna. En ny typ av larmsystem som kan rädda liv har precis installerats där.
– I början hade vi oro för att systemet inte skulle fungera till sjöss, eftersom det mäter så små vibrationer. Men det visade sig att vi hade fel, säger Christian Hartvik, Vikinglines säkerhetschef, medan han leder oss uppför elva trappor till bron.
Här kontrolleras fartyget, men besättningen kan samtidigt följa olika delar av fartyget, inklusive lagringscellerna, via säkerhetskameror.
Enligt lagen ska väktare kontrollera personer i häktesceller en gång i timmen. På en timme kan fortfarande mycket hända, en berusad person kan börja kräkas eller tappa medvetandet. Det är där det nya övervakningssystemet kommer in.
Larmet baseras på en radar som sitter i taket, och som mäter olika vitala funktioner hos personen i cellen. På Askungen mäter systemet andning och rörelser, men det går även att mäta hjärtslag.
Jonas Liljeblad, servicechef på Elotec Finland, som tillverkar systemen, anmäler sig som frivillig testperson och går ner till en av båtens celler. Snart registrerar även monitorn att det finns någon i utrymmet.
– Om han skulle gå från att flytta till att vara stilla reagerar systemet. Om hans andningsfrekvens blir låg går larmet, säger Peter Kvis, vd för Elotec i Finland.
När larmet i Askungens förvaringscell går hörs både på bryggan, hos vakterna och i fartygets reception.
När Liljeblad kommer ut ur cellen går larmet direkt eftersom systemet inte längre registrerar någon rörelse.
– Personalen är i cellen på minuter eller till och med sekunder, säger kapten Sebastian Henriksson.
Systemet har funnits ombord på Viking Lines Glory, Grace och Cinderella sedan januari. Senare i år kommer även XPRS och Gabriella att få systemet.
De installerades efter att Justitieombudsmannen förra året slog larm om brister i ordnad verksamhet på kryssningsfartyg.
Att larmet finns där är en trygghet, säger Hartvik.
– När vi testade larmen hade vi ett nära ögonblick. Det fanns en person i cellen vars andning plötsligt sjönk väldigt lågt.
Under de senaste elva åren ett hundratal personer har dött i polisens förvar i Finland. Detta har lett till ett prickande av justitieombudsmannen. I Norge, där betydligt färre personer dör i häkte än i Finland, finns radarteknik i alla polisförvar och även i vissa fängelser. Man planerar även att införa övervakningssystemet på sjukhus.
Fängelset i finska Karleby har testat systemet sedan 2022, som ett pilotprojekt, med goda erfarenheter. Det finns dock i dagsläget inga beslut om att införa tekniken i fler fängelser eller anstalter i Finland.
– Systemet kostar, men ett dödsfall kostar också samhället, säger Peter Kvis.
Fakta/Dödsfall i Sverige
I Sverige inträffar mellan fem och tio dödsfall varje år bland intagna på anstalter och i häkte, enligt Justitiedepartementet.
Oftast beror det på naturliga orsaker, men även självskada och självmord förekommer.
Alla dödsfall och allvarliga skador ska polisanmälas och i vissa fall ska en rättsmedicinsk undersökning av den avlidne göras.