I veckan kom nyheten om att Tiktok planerar att förbjuda användare under 18 år att använda filter som ändrar deras utseende, så kallade skönhetsfilter. Orsaken är oro för ökad psykisk ohälsa och lägre självkänsla bland unga.
Men på vilket sätt påverkar sådana filter hur vi uppfattar varandra?
I ett försök För att ta reda på det fick forskare vid European Laboratory for Learning and Intelligent Systems (ELLIS) i Alicante, Spanien, 2 748 personer betygsätta 462 ansiktsporträtt. Porträtten föreställde människor av olika kön och etnicitet, och varje porträtt graderades utifrån två olika inställningar: original och efter att ett skönhetsfilter hade applicerats.
Forskarna var intresserade av den så kallade haloeffekten. Det är ett välkänt psykologiskt fenomen, en kognitiv snedvridning eller felaktighet, där vår hjärna luras att koppla ihop till exempel ett vackert utseende med olika positiva attribut, som intelligens eller trovärdighet.
Resultatet, som nyligen publicerades i Royal Society Open Sciencevisar att skönhetsfiltren gör vad de ska, så att säga. En person med filter upplevs generellt som mer attraktiv än samma person utan filter. Människor upplevs också som mer intelligenta, pålitliga, glada och sociala när deras utseende förstärks av ett filter.
I den aktuella studien upplevdes dock generellt yngre individer och kvinnor som mer attraktiva än äldre och män. Kvinnor hade också mer nytta av skönhetsfiltren än män. Däremot upplevdes män som mer intelligenta än kvinnor, en skillnad att filtren ökade. Filtren förstärker alltså könsstereotyper, konstaterar forskarna.
Tvärtom, verkar det som filtren minskar kopplingen mellan kvaliteter som skönhet och intelligens samt trovärdighet. Utan skönhetsfilter går dessa uppfattningar mer hand i hand än de gör med dessa filter. Detta var dock inte fallet mellan skönhet och sällskaplighet eller hur lyckliga vi uppfattar någon vara.
“Vår forskning visar att även om skönhetsfilter kan minska vissa kognitiva felaktigheter, riskerar de att förstärka skadliga könsstereotyper. Resultaten kräver därför en akut dialog om etiken (med skönhetsfilter) och användningen av AI i sociala medier”, säger forskningsledaren Nuria Oliver i ett pressmeddelande.
Läs mer:
Tiktok planerar att förbjuda skönhetsfilter för unga människor
Maria Gunther: Vem vill egentligen bli kirurg?
I veckan kom nyheten om att Tiktok planerar att förbjuda användare under 18 år att använda filter som ändrar deras utseende, så kallade skönhetsfilter. Orsaken är oro för ökad psykisk ohälsa och lägre självkänsla bland unga.
Men på vilket sätt påverkar sådana filter hur vi uppfattar varandra?
I ett försök För att ta reda på det fick forskare vid European Laboratory for Learning and Intelligent Systems (ELLIS) i Alicante, Spanien, 2 748 personer betygsätta 462 ansiktsporträtt. Porträtten föreställde människor av olika kön och etnicitet, och varje porträtt graderades utifrån två olika inställningar: original och efter att ett skönhetsfilter hade applicerats.
Forskarna var intresserade av den så kallade haloeffekten. Det är ett välkänt psykologiskt fenomen, en kognitiv snedvridning eller felaktighet, där vår hjärna luras att koppla ihop till exempel ett vackert utseende med olika positiva attribut, som intelligens eller trovärdighet.
Resultatet, som nyligen publicerades i Royal Society Open Sciencevisar att skönhetsfiltren gör vad de ska, så att säga. En person med filter upplevs generellt som mer attraktiv än samma person utan filter. Människor upplevs också som mer intelligenta, pålitliga, glada och sociala när deras utseende förstärks av ett filter.
I den aktuella studien upplevdes dock generellt yngre individer och kvinnor som mer attraktiva än äldre och män. Kvinnor hade också mer nytta av skönhetsfiltren än män. Däremot upplevdes män som mer intelligenta än kvinnor, en skillnad att filtren ökade. Filtren förstärker alltså könsstereotyper, konstaterar forskarna.
Tvärtom, verkar det som filtren minskar kopplingen mellan kvaliteter som skönhet och intelligens samt trovärdighet. Utan skönhetsfilter går dessa uppfattningar mer hand i hand än de gör med dessa filter. Detta var dock inte fallet mellan skönhet och sällskaplighet eller hur lyckliga vi uppfattar någon vara.
“Vår forskning visar att även om skönhetsfilter kan minska vissa kognitiva felaktigheter, riskerar de att förstärka skadliga könsstereotyper. Resultaten kräver därför en akut dialog om etiken (med skönhetsfilter) och användningen av AI i sociala medier”, säger forskningsledaren Nuria Oliver i ett pressmeddelande.
Läs mer:
Tiktok planerar att förbjuda skönhetsfilter för unga människor
Maria Gunther: Vem vill egentligen bli kirurg?
I veckan kom nyheten om att Tiktok planerar att förbjuda användare under 18 år att använda filter som ändrar deras utseende, så kallade skönhetsfilter. Orsaken är oro för ökad psykisk ohälsa och lägre självkänsla bland unga.
Men på vilket sätt påverkar sådana filter hur vi uppfattar varandra?
I ett försök För att ta reda på det fick forskare vid European Laboratory for Learning and Intelligent Systems (ELLIS) i Alicante, Spanien, 2 748 personer betygsätta 462 ansiktsporträtt. Porträtten föreställde människor av olika kön och etnicitet, och varje porträtt graderades utifrån två olika inställningar: original och efter att ett skönhetsfilter hade applicerats.
Forskarna var intresserade av den så kallade haloeffekten. Det är ett välkänt psykologiskt fenomen, en kognitiv snedvridning eller felaktighet, där vår hjärna luras att koppla ihop till exempel ett vackert utseende med olika positiva attribut, som intelligens eller trovärdighet.
Resultatet, som nyligen publicerades i Royal Society Open Sciencevisar att skönhetsfiltren gör vad de ska, så att säga. En person med filter upplevs generellt som mer attraktiv än samma person utan filter. Människor upplevs också som mer intelligenta, pålitliga, glada och sociala när deras utseende förstärks av ett filter.
I den aktuella studien upplevdes dock generellt yngre individer och kvinnor som mer attraktiva än äldre och män. Kvinnor hade också mer nytta av skönhetsfiltren än män. Däremot upplevdes män som mer intelligenta än kvinnor, en skillnad att filtren ökade. Filtren förstärker alltså könsstereotyper, konstaterar forskarna.
Tvärtom, verkar det som filtren minskar kopplingen mellan kvaliteter som skönhet och intelligens samt trovärdighet. Utan skönhetsfilter går dessa uppfattningar mer hand i hand än de gör med dessa filter. Detta var dock inte fallet mellan skönhet och sällskaplighet eller hur lyckliga vi uppfattar någon vara.
“Vår forskning visar att även om skönhetsfilter kan minska vissa kognitiva felaktigheter, riskerar de att förstärka skadliga könsstereotyper. Resultaten kräver därför en akut dialog om etiken (med skönhetsfilter) och användningen av AI i sociala medier”, säger forskningsledaren Nuria Oliver i ett pressmeddelande.
Läs mer:
Tiktok planerar att förbjuda skönhetsfilter för unga människor
Maria Gunther: Vem vill egentligen bli kirurg?
I veckan kom nyheten om att Tiktok planerar att förbjuda användare under 18 år att använda filter som ändrar deras utseende, så kallade skönhetsfilter. Orsaken är oro för ökad psykisk ohälsa och lägre självkänsla bland unga.
Men på vilket sätt påverkar sådana filter hur vi uppfattar varandra?
I ett försök För att ta reda på det fick forskare vid European Laboratory for Learning and Intelligent Systems (ELLIS) i Alicante, Spanien, 2 748 personer betygsätta 462 ansiktsporträtt. Porträtten föreställde människor av olika kön och etnicitet, och varje porträtt graderades utifrån två olika inställningar: original och efter att ett skönhetsfilter hade applicerats.
Forskarna var intresserade av den så kallade haloeffekten. Det är ett välkänt psykologiskt fenomen, en kognitiv snedvridning eller felaktighet, där vår hjärna luras att koppla ihop till exempel ett vackert utseende med olika positiva attribut, som intelligens eller trovärdighet.
Resultatet, som nyligen publicerades i Royal Society Open Sciencevisar att skönhetsfiltren gör vad de ska, så att säga. En person med filter upplevs generellt som mer attraktiv än samma person utan filter. Människor upplevs också som mer intelligenta, pålitliga, glada och sociala när deras utseende förstärks av ett filter.
I den aktuella studien upplevdes dock generellt yngre individer och kvinnor som mer attraktiva än äldre och män. Kvinnor hade också mer nytta av skönhetsfiltren än män. Däremot upplevdes män som mer intelligenta än kvinnor, en skillnad att filtren ökade. Filtren förstärker alltså könsstereotyper, konstaterar forskarna.
Tvärtom, verkar det som filtren minskar kopplingen mellan kvaliteter som skönhet och intelligens samt trovärdighet. Utan skönhetsfilter går dessa uppfattningar mer hand i hand än de gör med dessa filter. Detta var dock inte fallet mellan skönhet och sällskaplighet eller hur lyckliga vi uppfattar någon vara.
“Vår forskning visar att även om skönhetsfilter kan minska vissa kognitiva felaktigheter, riskerar de att förstärka skadliga könsstereotyper. Resultaten kräver därför en akut dialog om etiken (med skönhetsfilter) och användningen av AI i sociala medier”, säger forskningsledaren Nuria Oliver i ett pressmeddelande.
Läs mer:
Tiktok planerar att förbjuda skönhetsfilter för unga människor
Maria Gunther: Vem vill egentligen bli kirurg?
I veckan kom nyheten om att Tiktok planerar att förbjuda användare under 18 år att använda filter som ändrar deras utseende, så kallade skönhetsfilter. Orsaken är oro för ökad psykisk ohälsa och lägre självkänsla bland unga.
Men på vilket sätt påverkar sådana filter hur vi uppfattar varandra?
I ett försök För att ta reda på det fick forskare vid European Laboratory for Learning and Intelligent Systems (ELLIS) i Alicante, Spanien, 2 748 personer betygsätta 462 ansiktsporträtt. Porträtten föreställde människor av olika kön och etnicitet, och varje porträtt graderades utifrån två olika inställningar: original och efter att ett skönhetsfilter hade applicerats.
Forskarna var intresserade av den så kallade haloeffekten. Det är ett välkänt psykologiskt fenomen, en kognitiv snedvridning eller felaktighet, där vår hjärna luras att koppla ihop till exempel ett vackert utseende med olika positiva attribut, som intelligens eller trovärdighet.
Resultatet, som nyligen publicerades i Royal Society Open Sciencevisar att skönhetsfiltren gör vad de ska, så att säga. En person med filter upplevs generellt som mer attraktiv än samma person utan filter. Människor upplevs också som mer intelligenta, pålitliga, glada och sociala när deras utseende förstärks av ett filter.
I den aktuella studien upplevdes dock generellt yngre individer och kvinnor som mer attraktiva än äldre och män. Kvinnor hade också mer nytta av skönhetsfiltren än män. Däremot upplevdes män som mer intelligenta än kvinnor, en skillnad att filtren ökade. Filtren förstärker alltså könsstereotyper, konstaterar forskarna.
Tvärtom, verkar det som filtren minskar kopplingen mellan kvaliteter som skönhet och intelligens samt trovärdighet. Utan skönhetsfilter går dessa uppfattningar mer hand i hand än de gör med dessa filter. Detta var dock inte fallet mellan skönhet och sällskaplighet eller hur lyckliga vi uppfattar någon vara.
“Vår forskning visar att även om skönhetsfilter kan minska vissa kognitiva felaktigheter, riskerar de att förstärka skadliga könsstereotyper. Resultaten kräver därför en akut dialog om etiken (med skönhetsfilter) och användningen av AI i sociala medier”, säger forskningsledaren Nuria Oliver i ett pressmeddelande.
Läs mer:
Tiktok planerar att förbjuda skönhetsfilter för unga människor
Maria Gunther: Vem vill egentligen bli kirurg?
I veckan kom nyheten om att Tiktok planerar att förbjuda användare under 18 år att använda filter som ändrar deras utseende, så kallade skönhetsfilter. Orsaken är oro för ökad psykisk ohälsa och lägre självkänsla bland unga.
Men på vilket sätt påverkar sådana filter hur vi uppfattar varandra?
I ett försök För att ta reda på det fick forskare vid European Laboratory for Learning and Intelligent Systems (ELLIS) i Alicante, Spanien, 2 748 personer betygsätta 462 ansiktsporträtt. Porträtten föreställde människor av olika kön och etnicitet, och varje porträtt graderades utifrån två olika inställningar: original och efter att ett skönhetsfilter hade applicerats.
Forskarna var intresserade av den så kallade haloeffekten. Det är ett välkänt psykologiskt fenomen, en kognitiv snedvridning eller felaktighet, där vår hjärna luras att koppla ihop till exempel ett vackert utseende med olika positiva attribut, som intelligens eller trovärdighet.
Resultatet, som nyligen publicerades i Royal Society Open Sciencevisar att skönhetsfiltren gör vad de ska, så att säga. En person med filter upplevs generellt som mer attraktiv än samma person utan filter. Människor upplevs också som mer intelligenta, pålitliga, glada och sociala när deras utseende förstärks av ett filter.
I den aktuella studien upplevdes dock generellt yngre individer och kvinnor som mer attraktiva än äldre och män. Kvinnor hade också mer nytta av skönhetsfiltren än män. Däremot upplevdes män som mer intelligenta än kvinnor, en skillnad att filtren ökade. Filtren förstärker alltså könsstereotyper, konstaterar forskarna.
Tvärtom, verkar det som filtren minskar kopplingen mellan kvaliteter som skönhet och intelligens samt trovärdighet. Utan skönhetsfilter går dessa uppfattningar mer hand i hand än de gör med dessa filter. Detta var dock inte fallet mellan skönhet och sällskaplighet eller hur lyckliga vi uppfattar någon vara.
“Vår forskning visar att även om skönhetsfilter kan minska vissa kognitiva felaktigheter, riskerar de att förstärka skadliga könsstereotyper. Resultaten kräver därför en akut dialog om etiken (med skönhetsfilter) och användningen av AI i sociala medier”, säger forskningsledaren Nuria Oliver i ett pressmeddelande.
Läs mer:
Tiktok planerar att förbjuda skönhetsfilter för unga människor
Maria Gunther: Vem vill egentligen bli kirurg?
I veckan kom nyheten om att Tiktok planerar att förbjuda användare under 18 år att använda filter som ändrar deras utseende, så kallade skönhetsfilter. Orsaken är oro för ökad psykisk ohälsa och lägre självkänsla bland unga.
Men på vilket sätt påverkar sådana filter hur vi uppfattar varandra?
I ett försök För att ta reda på det fick forskare vid European Laboratory for Learning and Intelligent Systems (ELLIS) i Alicante, Spanien, 2 748 personer betygsätta 462 ansiktsporträtt. Porträtten föreställde människor av olika kön och etnicitet, och varje porträtt graderades utifrån två olika inställningar: original och efter att ett skönhetsfilter hade applicerats.
Forskarna var intresserade av den så kallade haloeffekten. Det är ett välkänt psykologiskt fenomen, en kognitiv snedvridning eller felaktighet, där vår hjärna luras att koppla ihop till exempel ett vackert utseende med olika positiva attribut, som intelligens eller trovärdighet.
Resultatet, som nyligen publicerades i Royal Society Open Sciencevisar att skönhetsfiltren gör vad de ska, så att säga. En person med filter upplevs generellt som mer attraktiv än samma person utan filter. Människor upplevs också som mer intelligenta, pålitliga, glada och sociala när deras utseende förstärks av ett filter.
I den aktuella studien upplevdes dock generellt yngre individer och kvinnor som mer attraktiva än äldre och män. Kvinnor hade också mer nytta av skönhetsfiltren än män. Däremot upplevdes män som mer intelligenta än kvinnor, en skillnad att filtren ökade. Filtren förstärker alltså könsstereotyper, konstaterar forskarna.
Tvärtom, verkar det som filtren minskar kopplingen mellan kvaliteter som skönhet och intelligens samt trovärdighet. Utan skönhetsfilter går dessa uppfattningar mer hand i hand än de gör med dessa filter. Detta var dock inte fallet mellan skönhet och sällskaplighet eller hur lyckliga vi uppfattar någon vara.
“Vår forskning visar att även om skönhetsfilter kan minska vissa kognitiva felaktigheter, riskerar de att förstärka skadliga könsstereotyper. Resultaten kräver därför en akut dialog om etiken (med skönhetsfilter) och användningen av AI i sociala medier”, säger forskningsledaren Nuria Oliver i ett pressmeddelande.
Läs mer:
Tiktok planerar att förbjuda skönhetsfilter för unga människor
Maria Gunther: Vem vill egentligen bli kirurg?
I veckan kom nyheten om att Tiktok planerar att förbjuda användare under 18 år att använda filter som ändrar deras utseende, så kallade skönhetsfilter. Orsaken är oro för ökad psykisk ohälsa och lägre självkänsla bland unga.
Men på vilket sätt påverkar sådana filter hur vi uppfattar varandra?
I ett försök För att ta reda på det fick forskare vid European Laboratory for Learning and Intelligent Systems (ELLIS) i Alicante, Spanien, 2 748 personer betygsätta 462 ansiktsporträtt. Porträtten föreställde människor av olika kön och etnicitet, och varje porträtt graderades utifrån två olika inställningar: original och efter att ett skönhetsfilter hade applicerats.
Forskarna var intresserade av den så kallade haloeffekten. Det är ett välkänt psykologiskt fenomen, en kognitiv snedvridning eller felaktighet, där vår hjärna luras att koppla ihop till exempel ett vackert utseende med olika positiva attribut, som intelligens eller trovärdighet.
Resultatet, som nyligen publicerades i Royal Society Open Sciencevisar att skönhetsfiltren gör vad de ska, så att säga. En person med filter upplevs generellt som mer attraktiv än samma person utan filter. Människor upplevs också som mer intelligenta, pålitliga, glada och sociala när deras utseende förstärks av ett filter.
I den aktuella studien upplevdes dock generellt yngre individer och kvinnor som mer attraktiva än äldre och män. Kvinnor hade också mer nytta av skönhetsfiltren än män. Däremot upplevdes män som mer intelligenta än kvinnor, en skillnad att filtren ökade. Filtren förstärker alltså könsstereotyper, konstaterar forskarna.
Tvärtom, verkar det som filtren minskar kopplingen mellan kvaliteter som skönhet och intelligens samt trovärdighet. Utan skönhetsfilter går dessa uppfattningar mer hand i hand än de gör med dessa filter. Detta var dock inte fallet mellan skönhet och sällskaplighet eller hur lyckliga vi uppfattar någon vara.
“Vår forskning visar att även om skönhetsfilter kan minska vissa kognitiva felaktigheter, riskerar de att förstärka skadliga könsstereotyper. Resultaten kräver därför en akut dialog om etiken (med skönhetsfilter) och användningen av AI i sociala medier”, säger forskningsledaren Nuria Oliver i ett pressmeddelande.
Läs mer:
Tiktok planerar att förbjuda skönhetsfilter för unga människor
Maria Gunther: Vem vill egentligen bli kirurg?