Kan primärvårdsledningen förklara vad som menas med telefontid mellan klockan 8 och 17? Jag har ringt en av regionens egna vårdcentraler 15 gånger olika dagar och tider men aldrig hört av mig.
Det enda som händer är att en telefonsvarare säger att jag kan söka egenvård på 1177, att alla telefontimmar är över och att jag ska försöka igen nästa vardag. Det händer också strax efter klockan 8 när telefontiden precis har börjat. Hur är det möjligt och var det inte meningen att man skulle kunna nå vårdcentralen när som helst mellan klockan 8 och 17? På 1177 går det inte att lämna meddelande till vårdcentralen. Jag försökte komma i kontakt via receptförnyelsebegäran där jag förklarade att jag inte hade kunnat nå dem på annat sätt och ville bli uppringd. Som svar fick jag att rådgivningstelefonen verkligen fungerade och att jag kunde använda chattfunktionen på 1177, vilket jag gjorde. Sjuksköterskan där skrev att hon skickade mitt ärende till vårdcentralen och lovade att de skulle kontakta mig. Nu har det gått 10 dagar och ingenting har hänt. Jag har ingen energi kvar att försöka ta kontakt trots att jag vet att mina symtom är allvarliga och kan bli farliga i längden om jag inte får hjälp. Jag har köat till en privat vårdcentral och hoppas att det inte dröjer allt för länge innan jag har möjlighet att lista mig där så att jag kan få vård. Jag såg i statistiken att min nuvarande vårdcentral endast kunde göra medicinska bedömningar av en legitimerad vårdpersonal inom tre dagar på 56 procent (jämfört med riksgenomsnittet på 88 procent). Jag har valt att inte namnge den vårdcentral jag tillhör eftersom de flesta av personalen där är väldigt sällsynta och säkerligen gör sitt bästa.
Måste man vara frisk för att kunna söka vård i Värmland?
***
DIREKT SVAR: Här har det exploderat
Jag vill börja med att be om ursäkt för att vi inte dök upp när du behövde komma i kontakt med oss.
Region Värmlands vårdcentraler har ett telefonsystem där bokningsbara samtalstider schemaläggs utifrån hur många som brukar ringa in olika dagar i veckan. Dessa bokningsbara tider bör vara spridda över dagen, så att du som patient kommer i kontakt med oss.
Det kan uppstå situationer där en hög tillströmning av samtal krockar med låg bemanning, till exempel på grund av oplanerad frånvaro, till exempel sjukdom hos personalen. Vi omprioriterar då, det vill säga ställer in besök som kan vänta för att våra patienter ska komma i kontakt med sin vårdcentral. Efter en behovsbedömning hanterar vi ditt hälsoärende utifrån medicinsk prioritet.
Här har det skett ett sammanbrott både vad gäller tillgänglighet och feedback på ärendet som du lämnat i chatten. Du är välkommen att kontakta mig för att berätta mer och nå mig via regionens växel på 010-831 50 00.
Nina Blomgren
tf. områdeschef för allmänmedicin