Beskedet om att spelfestivalen Dreamhack skulle lämna Jönköping efter 23 år i staden kom som en chock för många.
Men för Dreamhack är flytten naturlig. Det säger Kalle Pilfalk, festivalchef för Dreamhack Europe, när vi träffas på ett Söderkafé för att prata om det kommande evenemanget på Stockholmsmässan.
– Det är med sorg i hjärtat vi lämnar Jönköping, men alla bra saker tar slut. Vi vill växa och bli tillgängliga för fler och Stockholm är mer naturligt i vårt internationella festivalschema. Det är inte Jönköpings fel, men det är lite rörigt att ta sig dit, fortsätter han.
Nu räknar de med att sätta nytt besöksrekord – 60 000 personer under tre dagar.
– Dessutom blir det här det största evenemanget i Stockholm sedan Taylor Swift var här i våras. Det känns väldigt spännande.
Mycket har hänt sedan dess Dreamhack tog sina första steg i Dalarna i början av 90-talet och hittade ett hem i Jönköping 2001. Sedan 2011 har festivalen även funnits utanför Sverige. I somras hölls den hittills största Dreamhack-festivalen i Dallas, USA, med 55 000 besökare.
Att festivalen fortsätter att växa handlar om att alltid ligga steget före, säger Kalle Pilfalk.
– Vi har hållit koll på vad unga gillar och lyckats skapa en attraktiv fysisk plats för gamers. Vi har inte heller haft någon prestige. Dreamhack har aldrig varit tight, men där kan allt hända.
Genom åren har festivalen också arbetat för att göra spelvärlden mer inkluderande av tjejer och icke-binära personer. Att 40 procent av besökarna på evenemanget i Melbourne i april i år inte identifierade sig som män var ett stort steg framåt, säger Kalle Pilfalk.
Många lekade tjejer vittnar om en giftig miljö på nätet. Hur jobbar du med det på plats?
– Det handlar mycket om att sätta upp ett program som är attraktivt för alla, oavsett kön, och att även tjejer finns representerade på scen. Nu i Stockholm arrangerar vi till exempel finalerna i ESL Impact, den enda proffsturneringen för tjejer i “Counter-strike”. När det kommer till att arbeta mot toxicitet har vi paneldiskussioner och en stensäker säkerhet.
Kalle Pilfalk medger att trakasserier har förekommit på festivalen.
– För ett antal år sedan fanns det fall av trakasserier mot cosplayare, men efter att ha vidtagit åtgärder mot det ser vi nu rekordstort deltagande i årets upplaga av vår cosplaytävling.
Förra året var en måltavla annan typ av kritik mot Dreamhack. Då hade gruppen som festivalen ingår i, ESL Faceit, köpts ut av Savvy Games Group, som är helägt av Saudiarabiens statliga investeringsfond.
Vi är oberoende och håller fast vid våra värderingar.
Att Saudiarabien, som ofta anklagas för brott mot mänskliga rättigheter, börjat satsa stort på sport, e-sport och kultur har beskrivits som en aktiv strategi för att tvätta landets rykte.
Vad tycker du om att Dreamhack finansieras av ett land som anklagas för brott mot mänskliga rättigheter?
– Dreamhack som produkt påverkas inte av det. Det har aldrig gjorts något försök att påverka oss i någon riktning.
Han understryker att festivalen inte har någon direkt kontakt med Savvy Games.
– Vi är oberoende, håller fast vid våra värderingar och är övertygade om att vi inte kommer att kompromissa med dem.
De nya ägarvillkoren har inte heller påverkat Dreamhacks samarbeten, fortsätter Kalle Pilfalk, istället har de slagit rekord vad gäller företag och partners som vill synas och jobba på festivalen. Han uppger också att det har förts samtal med Stockholms stad, som äger Stockholmsmässan, om finansieringen.
– Vi är helt transparenta med hur det ser ut, det finns inget att dölja från vår sida.
Den saudiarabiska staden Qiddiya, som är en global partner till ESL Faceit och kommer att bli landets nav för underhållning och e-sport, kommer att ha en monter på festivalen. Bakom projektet står Saudiarabiens kronprins Mohammed bin Salman, som också kontrollerar landets investeringsfond.
Ser du inget problematiskt med Qiddiyas närvaro?
– Det kan man förstås diskutera. Jag kan förstå om vissa ser det som problematiskt. Men det påverkar inte Dreamhacks värderingar. Vi främjar inte staten Saudiarabien.
Nästa år kommer Dreamhack att se över sitt internationella festivalschema. Man tittar bland annat på expansion i Europa. Men först ligger allt fokus på upplagan i Stockholm.
Bland programpunkterna finns finalerna i den internationella “Overwatch”-turneringen, samt framträdanden av ett antal stora sociala medieprofiler.
Att den brittiska YouTube-gruppen The Sidemen gör sin första svenska föreställning på Dreamhack är lite som att The Rolling Stones kom till Stockholm 1973, säger Kalle Pilfalk. Han lyfter också fram årets musikakter där tonvikten ligger på målgruppens favoritgenre: svensk hiphop. Artister som Adam, Imenella och Greekazo kommer att inta scenen.
Ambitionen är att tröskeln till festivalen ska vara låg.
– Du behöver ta med egen dator eller konsol – allt finns på plats. Och du behöver inte vara någon som spelar datorspel tio timmar om dagen heller. Dreamhack är en festival för alla, och man måste uppleva den för att förstå hur kul det är.
Fakta.Dreamhack
● Festival och mässa för spelkultur med aktiviteter som e-sportturneringar, cosplay och framträdanden av kända profiler.
● Grundat i Malung 1994 och flyttade till Borlänge 1997. Mellan 2001 och 2023 anordnades festivalen i Jönköping. Från 2024 arrangeras den svenska upplagan i Stockholm.
● Händelsen ordnas mellan 22 och 24 november.
● Första Dreamhack utanför Sverige ägde rum i Valencia 2011. Sedan dess har festivalen arrangerats i länder som USA, Frankrike, Japan, Tyskland, Indien och Australien.
● Dreamhacks ägargrupp ESL såldes 2022 till Savvy Games Group som ägs av Saudiarabiens statliga investeringsfond.
● Bland gästerna i år det finns YouTube-gruppen The Sidemen, “Fortnite”-stjärnorna MrSavage och Mongraal samt kända spelare som Tyler1 och Jake Lucky. Festivalen gästas även av en rad svenska spelare, influencers och komiker, som Wonderboi, Ellen Viking, Filip Dikmen, Zorba, Melina Göransson och Kaeli. På musikscenen uppträder bland andra Adaam, Imenella, Greekazo, Zoe Lobos, Sebastian Stakset och Dizzy.