Den svenska paviljongen på klimatmötet COP29 i Baku är tapetserad med hoppfulla budskap, mot en varm bakgrund av skogar och skärgårdar. “Tillsammans, låt oss banbryta det möjliga”, “Sverige – The Climate Matchmaker”.
Det är här som nya affärsmöjligheter skapas för de svenska företagen på plats, allt från Ragnsells till Ikea.
– Jag ser oss lite som Tinder för klimatet, vi lyfter fram olika partners på olika sätt, säger Yvonne Pernodd, Europachef på Business Sweden.
Och så att folk kan svepa åt höger eller vänster?
– Ja, det är lite så. Vi visar saker där vi är bra på och försöker hitta lämpliga partners. Och företagen är mycket nöjda.
Strax innan klimatmötet blev det tydligt att regeringen Kristersson har som mål att stärka fokus på svenska företags affärsmöjligheter på klimatmötet. Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) kallade till pressmöte tillsammans med biståndsminister Benjamin Dousa (M), med beskedet att en ny utredning skulle tillsättas om det internationella klimatarbetet. Utredaren ska bland annat undersöka vilka affärsmöjligheter som finns för svenska exportföretag i u-ländernas klimatplaner.
När klimatminister Romina Pourmokhtari anlände till klimattoppmötet COP29 i Baku i onsdags låg budskapet i linje med den nya strategin. Inför världens länder höll hon ett tal som manade till handling – men också en uppmaning att ta hjälp av svenska företag i omställningen i respektive land.
– Sverige står redo att bli din fasta partner i att skapa och genomföra dina ambitiösa klimatplaner, sa klimatministern och fortsatte:
– Vår egen strategi bygger på att utnyttja innovationen och dynamiken i vårt näringsliv. Många är med oss idag och leder vägen för lösningar som sträcker sig från förnybar energi, kärnkraft, grönt stål och hållbar finansiering.
Sverige är långt borta ensam om att leta affärsmöjligheter på klimatkonferensen – i den tyska montern syns till exempel ett liknande budskap – men skiftet i den svenska tonen skapar ändå kritik från civilsamhället.
– Sverige har gått från att fokusera på människors rätt till ett drägligt liv till att leta efter affärsmöjligheter. Nu säger man rakt ut att det är Sverige först, säger Karin Lexén, ordförande i Naturskyddsföreningen.
För klimataktivisten Omkar Subedi är satsningarna provocerande. I september drabbade katastrofala översvämningar hans hemland Nepal, med över 200 döda. Nu är han på klimatmötet i Baku för att be om stöd från omvärlden – men det han möter gör honom upprörd.
– Vi förlorar miljontals dollar på klimatkatastrofer. Tusentals människor dör i klimatkatastrofer. Och vad ger du oss här? Ingenting! Varje år du samlas här, tror du att du är på semester?
Vad vill du säga till de som kommer hit med ambitionen att göra affärer?
– Vi bor väldigt nära naturen i Nepal, en liten förändring i klimatet får enorma konsekvenser. Vi drabbas av klimatkatastrofer varje månad nu. Och så går ni hit och pratar om era fina företag i era lyxiga bås. Ni stjäl utrymme från oss som verkligen är drabbade av krisen, säger han.
Det ökar fokus på att lyfta fram de svenska företagen sammanfaller med att Sverige fortsätter att tappa mark på den globala klimatrankingen Climate Change Performance Index (CCPI). Under flera år rankades Sverige högst av alla de 63 länder som ingår i undersökningen, men de senaste åren har bilden förändrats. Förra året var det ett lopp med fem placeringar och i år fortsätter resan nedåt, med en plats till. Anledningen är framför allt förändringar i klimatpolitiken där flera åtgärder – som elbilsbonus och flygskatt – har avskaffats av regeringen Kristersson.
Kapplöpet gör att EU-parlamentarikern Emma Wiesner (C) blir orolig för Sveriges roll i de globala förhandlingarna.
– Det är bedrövligt. Regeringen låtsas att det regnar, de avvecklar politik och ersätter den med utredningar och tycker inte att det ska uppmärksammas, säger hon.
Vad ska regeringen göra, som du ser det?
– Man måste förstå att de framtida möjligheterna för Sverige ligger i att vara en nyckelspelare. Det finns få fotbollsspelare som heter Zlatan, men om du blir en Zlatan ändrar du spelplanen. Varför resonerar du inte på samma sätt i klimatpolitiken? Vi kan vara för klimatet vad Zlatan är för fotboll. Nu är vi snarare en Korpenspelare, säger hon.
Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) slår dock tillbaka på kritikerna. Hon är inte orolig för att Sverige ska tappa rankingen – och menar att svenska företag kan visa hur klimatförändringar kan gå hand i hand med ekonomisk tillväxt.
– Jag är stolt över att strukturera om Sveriges klimatpolitik och stolt över att kunna fasa ut bilbonusen som finansierade fabriksnya elbilar till hushåll som går väldigt bra ekonomiskt, säger hon.
Vad säger du till dem som blir provocerade av att Sverige kommer hit med ökande utsläpp och samtidigt vill att landets företag ska tjäna pengar?
– Jag vill berätta för dem att Sverige är en väldigt ambitiös part i de här förhandlingarna. Många länder säger att det finns en motsättning mellan fattigdomsbekämpning och klimatarbete. Vi måste tydligt visa att vi kan erbjuda både och, svenska företag kan bidra till välstånd i era länder och samtidigt minska utsläppen, säger hon och kastar en blick mot en annan del av konferensanläggningen.
– Det är väldigt stor skillnad på svenska företag och Opec som står där borta i sin monter och jobbar för motsatsen.
Läs mer:
Fossillobbyisten på klimatmötet: “Ska använda så mycket gas som möjligt”
Sverige fortsätter att tappa på klimatrankningen – efter Indien och Marocko
Fossila affärer på klimatmötet väcker ilska: “Som att sälja cigaretter på en cancerkonferens”